La Ruta dels Gremis

Quin interès hi pot haver avui en un itinerari urbà sobre els gremis medievals i moderns a Barcelona?

En uns temps com els medievals, en què no hi havia llibertat d’associació, els gremis van néixer com a confraries religioses promogudes per l’Església i més o menys tolerades pel poder reial que, sota la base de l’advocació a un sant o a una mare de Déu, van acabar esdevenint veritables “associacions” professionals.

Les confraries d’oficis —o gremis— estaven formades la majoria d’elles (d’altres no) per gent d’un mateix ofici o de diversos del mateix ram, estaven força organitzades, tenien els seus càrrecs directius i tenien seus on trobar-se o reunir-se. Els gremis intentaven regular tots els àmbits que eren propis de cada professió i procuraven establir mesures per a la millora dels respectius oficis, mirant d’aconseguir avantatges per als interessos de tots els confrares. I tot amb una estructura clara de funcionament intern i d’accés al coneixement de cada professió, amb una divisió estricte entre aprenents, fadrins i mestres.

Però, a més de la seva funció econòmica, els gremis desenvolupaven una tasca social d’assistència solidària entre els seus membres: pagaven una quantitat als confrares malalts que no podien treballar, tenien cura del seu enterrament i de les misses per a la seva ànima, es feien càrrec d’assistir les vídues... Els gremis van tenir un paper fonamental en l’estructura social urbana des de l’edat mitjana fins als inicis del segle xix. La seva funció econòmica va ser la base del desenvolupament de ciutats com Barcelona.

Però, repetim, quin interès hi pot haver avui en un itinerari urbà sobre els gremis medievals i moderns a Barcelona?

Més enllà del coneixement sobre com eren les coses en el passat d’aquesta ciutat, la història dels antics gremis ens interpel·la com a barcelonins i barcelonines i, en general, com a persones del nostre temps actual.

Coneixent què feien i com funcionaven els gremis abans podem establir comparances i diferències amb la nostra societat d’ara en l’àmbit del treball i l’economia. Les actuals empreses i corporacions són hereves d’una manera de ser interna i externa i d’una manera de fer que històricament s’arrela amb els gremis, ja que hi ha constants que són, fins ara, les pròpies del món del treball en la nostra societat a través del temps.

Pel que fa a la seva tasca assistencial, trobem ara també col·lectius que segueixen exercint xarxes de solidaritat comunitària, ja sigui en tot allò on l’Administració pública no arriba, o emprenent-ne camins alternatius.

osaltres aquí us proposem un itinerari sobre els gremis i el món del treball i l’assistència mútua a Barcelona en les èpoques medieval i moderna. Un itinerari que, a través del coneixement del passat, permeti una reflexió i, alhora, un millor coneixement de la societat actual en què vivim.

La història es construeix a partir d’un present des del qual preguntem sobre el passat. Però també a partir d’un passat que ens ha de poder explicar el present. L’ofici d’historiar consisteix a mirar de saber fer-ho i saber transmetre-ho. Esperem aconseguir-ho.

L'Arbre dels oficis

Hem fet servir el recurs museogràfic creat per Joan Vila d’Ivori, encarregat per l’Arxiu Històric de la Ciutat i destinat al Pavelló de la Ciutat a l’Exposició Internacional del 1929. És una representació feta a partir de criteris de genealogia de devocions i patronatges dels gremis, i reuneix oficis de diverses èpoques, així com les subdivisions posteriors. Avui segurament no compartiríem els criteris historicistes
a partir dels quals es va proposar i formalitzar aquesta il·lustració. Tanmateix, 
la representació és prou il·lustrativa i, amb cent dinou oficis, posa de manifest la riquesa del món del treball urbà.


©Joan Vila d’Ivori. Arbre genealògic dels oficis de Barcelona. 1929. AHCB4-203/C03.05-20037

La Ruta dels Gremis

Indret de l’antiga seu
de la Confraria dels
Ferrers de Barcelona

Plaça del Regomir
Ciutat Vella

Textos: Xavier Cazeneuve (barchinona.cat)

Locució: Xavier Cazeneuve i Elsa Rocher

Edició de so: Artau Cazeneuve Rubio

Imatge gràfica: La Japonesa

Programació: Common People

7
. La competència entre gremis

L’indret

La primera casa de la Confraria dels Ferrers de Barcelona la podem localitzar a prop de la plaça del Rei, però l’any 1454 van haver de vendre-la i els ferrers es van quedar sense seu durant la segona meitat del segle xv. Gràcies a la documentació sabem que el lloc de reunió dels confrares va ser aleshores l’hort del convent del Carme.

El 1540 ja apareix documentada la casa de la confraria a la plaça del Regomir (tot i que ja es parlava de comprar-hi allà una botiga el 1445) i que la casa se cita com «novament es estada feta». Es tractava d’un edifici de nova planta, doncs, situat al vell mig de la ciutat medieval i, fins i tot, en l’àrea de la vella ciutat romana. Sembla que l’espai gremial era dins la casa i hi guardaven els béns de la confraria, és a dir, els llibres, les banderes i els estendards processionals, mobles, i fins i tot un tambor de guerra.

Era des d’aquesta casa del Regomir que els ferrers sortien tots junts en comitiva amb la bandera gremial de domàs carmesí brodada amb les àligues i els senyals del gremi el dia de la festa patronal de Sant Eloi (l’1 de desembre) cap a la capella gremial situada a l’antic convent de la Mare de Déu del Carme.

Ja al segle xix el gremi de ferrers va traslladar-se a una nova seu a l’Eixample. De l’antiga casa gremial de la plaça del Regomir no en consta cap rastre.

Les confraries i els gremis en el passat

A Barcelona s’exercien un gran nombre d’oficis amb diferents especialitzacions.

Una mostra d’això, fins i tot dins d’un mateix sector productiu era la Confraria Fabrorum Barchinone, una confraria fundada el 1380 amb finalitats assistencials que en poc temps va esdevenir una de les principals corporacions d’oficis de la ciutat. S’hi van aplegar les tres especialitats bàsiques de la indústria derivada del ferro (que, juntament amb la del tèxtil, era un dels sectors econòmics més potents de Barcelona al llarg de l’edat mitjana): la serralleria, la ferreria i l’armeria.

Per serralleria s’entenia la manufactura de panys, claus i derivats i comprenia els oficis de manyans o serrallers i rellotgers. La ferreria comprenia la fabricació d’eines, la ganiveteria, les obres grosses en ferro i la manescalia, i els oficis presents en aquesta confraria eren els ferrers, els manescals, els coltellers, els esmoladors, els esquellers, els carders, els agullers, els clavetaires o «mestres de tatxes», els llanterners i els ferrovellers. Pel que feia al sector de l’armeria, que, naturalment, era la fabricació d’armes, els seus complements i arnesos, eren els bombarders, ballesters, cuirassers, daguers, llancers, espasers, forjadors de fulles d’espasa, etc., i es documenten, més endavant, els pedrenyalers, els escopeters, els canoners i els encepadors. Com diem, tots aquests oficis es van agrupar en aquesta Confraria Fabrorum Barchinone a partir de 1380.

Tanmateix, i això era un fenomen habitual en aquella època, també hi va haver diverses escissions. Per exemple, el 1401 els llancers i els espasers van fundar la seva pròpia corporació, la Spaseriorum et Lanceriorum Civitatis Barchinone sota l’advocació de Sant Pau, que va estar activa fins el 1567 (no hem de confondre els espasers o guarnidors d’espases, que eren els artesans que feien empunyadures, amb els forjadors de fulles, que eren els que feien les de les espases). L’any 1498 també es va fundar una confraria nova de daguers.

I sense moure’ns dels oficis del ferro, encara en tenim d’altres que no van estar mai dins la Confraria Fabrorum Barchinone. Els broquerers i els cervellers estaven dins el gremi de freners; els cuirassers, a cavall entre la confraria dels esteves i la dels elois; els que treballaven els metalls amb base de coure pertanyien majoritàriament a la confraria de Sant Esteve dels Freners, fundada el 1373, que agrupava els oficis relacionats amb la manufactura de selles, arreus i guarniments de bestiar, i incloïa els fabricants de frens (freners), d’esperons (esperoners), d’estreps i de xapes o aplics de guarniment (medalles, cascavells, campanetes, plaques i claus ornamentals, etc.).

Amb tanta diversitat d’oficis i amb tantes especialitzacions properes les unes amb les altres, és lògic que la relació entre gremis no estigués mai exempta de conflictes i disputes, sobretot pel que feia al control del mercat o la venda de determinats productes. Els gremis exercien un control estricte sobre la competència i l’intrusisme laboral; per aquest motiu, intentaven regular tots els àmbits que eren propis de la professió i definien els sectors de venda.

La documentació ens refereix centenars de casos. Per exemple, les disputes del gremi de tenders revenedors amb el col·legi d’adroguers i confiters a principis del segle xvii per les limitacions als primers de la venda de productes com el sucre o els dolços, o el plet que van mantenir de 1631 a 1634 els mateixos revenedors amb el gremi d’esparters perquè aquests van intentar que s’aprovessin unes ordinacions municipals que haurien prohibit als revenedors vendre objectes d’espart i palma (com escombres o cistells) i que només els poguessin vendre els membres de la Confraria de Sant Bernardí dels esparters. O els fusters, que emparant-se en el fet que era un dels més antics que treballava i feia operacions amb fusta, va reclamar de manera sistemàtica el seu dret de fer qualsevol obra, feina o peça d’aquest material, i van mantenir litigis constants amb escultors, torners, basters, capsers o mestres de fer carruatges. El sabaters, per la seva banda, van tenir disputes amb els tapiners, que al segle xv es va resoldre en part en legislar el govern de la ciutat que els tapiners feien tapins o qualsevol altre calçat que tingués suro i els sabaters feien sabates per a homes, dones i infants, sempre que no tinguessin suro. Semblants van ser els plets entre argenters (els que treballen l’argent i d’altres metalls preciosos) i els batifullers (els que fan panys d’or, d’argent o d’altres metalls batent-los a cops de martell), o entre apotecaris i especiers, o entre agullers i manyans, i així un llarg etcètera.

Hi ha notícia que a finals del segle xv, entre els ferrers hi hagué unes pràctiques fraudulentes encaminades a obtenir guanys ràpids, amb un volum de mà d’obra sense control i al marge del gremi que van ocasionar un augment de la competència i una davallada en la qualitat dels productes. Va resultar que molts ferrers van facilitar els seus senyals (les seves marques) a camperols que vivien fora de la ciutat perquè fessin productes de ferro i els marquessin amb els seus senyals i així després poder vendre’ls com a propis a la ciutat. El gremi, en adonar-se’n, va haver de prendre diverses mesures, com ara obligar a marcar els productes en llocs visibles, prohibir la venda d’objectes fets fora de la ciutat o obrir un llibre registre de marques amb els noms dels mestres i els seus senyals gravats en plaques de plom, entre d’altres.

Les marques eren personals i només es podien transmetre de pares a fills i de mestres a aprenents.

Una mirada des de l'actualitat

Avui dia el nombre de professions i especialitzacions professionals no té res a veure amb el que hi podia haver a Barcelona en època medieval i moderna. El canvi del sistema de producció manufacturera artesanal al de producció seriada mecanitzada que va tenir lloc a partir de la revolució industrial va fer que de manera progressiva s’anessin abandonant la majoria de vells oficis com els que, per exemple, hem relacionat més amunt d’especialitzacions en el treball del ferro.

Avui, a Barcelona, i segurament en tot el nostre país, ja no trobaríem agullers, capsers, tapiners, clavetaires, esquellers o carders. Com probablement no trobaríem gaires cistellers, corretgers, cotoners, semolers, abaixadors, assaonadors, esperoners o blanquers.

Les feines que feien alguns d’aquests oficis ara han quedat com a simples fases de producció inserides en processos industrialitzats que, tot i que puguin necessitar de mà d’obra especialitzada, avui en dia estan totalment al servei de l’elaboració mecanitzada. Altres oficis directament han desaparegut ja fa temps. També n’hi ha alguns, molt pocs, que han passat a la categoria d’oficis tradicionals i esdevenen rareses etnològiques dels que potser amb una mica de sort en tindrem testimoni en algun documental abans no morin els escassos artesans que en coneixen els procediments i secrets. En canvi, d’altres encara resulten bàsics i essencials en la nostra vida quotidiana i en el nostre funcionament social i s’han mantingut i evolucionat a través del temps, alguns com a professions destacades i prestigioses, com els metges, els advocats o els notaris; d’altres, aparentment, segueixen fent el mateix que feien, tot i que amb maquinàries modernes o directament industrials, com els forners o els fusters.

Més enllà d’això, en la nostra societat actual, sens dubte, si féssim una relació de professions i ocupacions, veuríem que ara hi ha un nombre exponencialment major de diversitats i especialitzacions professionals producte de la industrialització, l’evolució de les tecnologies analògiques, mecàniques, electròniques i digitals, i l’increment progressiu en el nombre de processos, productes i serveis.

Pel que fa al sentit de la competència i del proteccionisme existent en els temps medievals i moderns, vivim en un sistema capitalista en el qual en un principi existeix el mercat lliure on el preu dels béns o serveis s’acorda amb el consentiment de venedors i consumidors a partir de les lleis de l’oferta i la demanda, per a la qual cosa existeix també la lliure competència.

Tanmateix, no és menys cert que vivim cada cop més en un món global on les economies estan regides per la tensió establerta, d’una banda, entre els poders públics i els seus intents de legislació i control per al bé comú, i de l’altra, les grans corporacions empresarials que tendeixen al domini dels mercats a nivell mundial mitjançant el control de matèries primeres i els seus preus.

Més enllà d’això, algunes de les realitats que van originar-se amb els gremis encara continuen avui dia, tot i que elevades a nivells de globalitat mundial, com la qüestió de les marques particulars de cada taller, que ha derivat en l’actual sistema de patents de marques registrades; o l’elaboració de productes de qualitat menor de preus més baixos (les anomenades marques segones i marques blanques); o els sistemes de regulació de la qualitat dels productes elaborats, amb diversos conjunts d'estàndards amb reconeixement internacional creats amb l'objectiu d'ajudar les empreses a establir nivells d'homogeneïtat en relació amb la gestió, la prestació de serveis i el desenvolupament de productes a la indústria.

Un altre fenomen que ja trobàvem en els gremis i que ara també s’ha globalitzat, d’una banda, però alhora s’ha individualitzat en l’àmbit particular, de l’altra, és el de l’intrusisme professional i la pirateria.

Textos: Xavier Cazeneuve (barchinona.cat)

Locució: Xavier Cazeneuve i Elsa Rocher

Edició de so: Artau Cazeneuve Rubio

Imatge gràfica: La Japonesa

Programació: Common People