Carregant

Superilla Poblenou

Àmbit entre els carrers de Badajoz, del Pallars, de la Llacuna i de Tànger.

El setembre del 2016 es va crear la superilla del Poblenou. Es tracta d’un exemple modèlic, en què l’àmbit és exactament 9 illes de l’Eixample (3×3) i els carrers bàsics estan situats, com en el model teòric, a la perifèria. Tots els carrers interiors són d’ús veïnal i es pacifiquen per tal d’aconseguir una xarxa de carrers on el ciutadà tingui prioritat en la mobilitat i l’ús de l’espai públic inclogui més activitats que la de pas (zones d’estada, de joc, d’activitats comunitàries, d’esport, etc.), limiti el trànsit motoritzat i afavoreixi l’espai compartit, verd i segur.

En un primer moment s’hi van aplicar mesures bàsiques de mobilitat, amb actuacions temporals, reversibles i d’execució ràpida, que van permetre fer visibles els nous usos que s’hi podien arribar a fer. Més endavant es va impulsar un procés de valoració i propostes obert al veïnat per treballar conjuntament els ajustos necessaris per millorar-ne el funcionament i reforçar-ne les potencialitats. Fruit de les queixes i les propostes i de la feina feta en el marc de la Comissió de Treball, s’hi va implantar la mobilitat definitiva al principi del 2017.

En una primera fase es va actuar amb pintura, mobiliari urbà i arbres en torreta per crear i remarcar les zones d’estada i de convivència, dedicades especialment als infants i a la interacció ciutadana, en trams de carrer i cruïlles alliberades de trànsit de vehicles de motor. També s’hi van col·locar taules de pícnic, s’hi va instal·lar un recorregut literari i s’hi va reservar un espai per a mercats eventuals; progressivament, fruit del procés d’informació i de debat amb els veïns i les entitats, s’hi van crear zones de jocs i esportives.

La tardor del 2017 va començar una nova fase dels treballs, amb l’execució de la urbanització estructuradora del tram del carrer dels Almogàvers, entre els carrers de Roc Boronat i de la Llacuna, així com voreres que formen places triangulars als accessos dels carrers de trànsit perimetrals. A més a més, també s’han fet obres per consolidar les zones d’estada i el verd.

Les diferents actuacions han permès guanyar 25.129 m2 d’espai ciutadà i augmentar les zones de joc (2.483 m2). També ha servit de motor per a diferents actuacions públiques d’habitatge, que han comportat un augment d’espai verd a l’interior de les illes (s’ha passat de 9.722 m2 l’any 2016 a 18.632 m2 el 2018).