Fragment de teixit (possiblement camisa)
Cultura
Chancay
Lloc de procedència
Perú
Datació
XIII-XV
Núm. inventari
MEB 138-800
Restaurador/a
Elisabet Cerdà (Centre de Documentació i Museu Tèxtil)
Any d'intervenció
2019
Es tracta d’un fragment, de forma rectangular, d’un teixit de cotó pintat amb representació de motius esquemàtics antropomorfs i zoomorfs dins de quadrats ordenats en diagonals dins de quadrícules de perfil esgraonat que donen ritme a la composició. Els motius es van repetint però no són exactament iguals entre ells, ja que mostren petites diferències. La figura antropomorfa representada és un personatge, podria tractar-se d’un dignatari o d’un déu, representat sota un patró bàsic que es repeteix de manera regular en els teixits Chancay: cos sencer, de front o de perfil, porta un tocat al cap i presenta els braços alçats. Pel que fa a les figures zoomorfes, destaquen en aquesta peça les aus representades d’una manera esquemàtica. Tot el treball està elaborat mitjançant quatre colors de tons naturals: vermellós, ataronjat, ocre, castany i marró fosc, aplicats amb tinta plana directament sobre una base llisa de cotó (sense cap base de preparació). Juga amb l’alternança de colors (vermellós i ataronjat) i aconsegueix un contrast entre les bandes diagonals, dividides alhora per una línia esgraonada de petits quadradets amb un punt central (en literatura especialitzada es parla d’ulls de mussol).
El tractament de conservació i restauració va començar amb una documentació fotogràfica i escrita. El fragment es trobava en un estat de conservació regular, amb diverses taques i estrips. Se’n va fer una neteja per aspiració amb succió controlada per eliminar l’acumulació de pols i brutícia dipositades a la superfície del teixit, tant de l’anvers com del revers. A causa de la pintura utilitzada, no s’hi va fer una neteja per immersió, ja que els colorants utilitzats no eren estables amb aigua.
S’hi va dur a terme un tractament d’humidificació amb vapor fred per alinear l’estructura del teixit base, fet que li va retornar part de la seva ortogonalitat i va corregir la postura dels fils dels estrips.
Per estabilitzar físicament la camisa, es va elaborar un suport total de les dimensions del fragment amb un teixit de cotó 100% i es va fixar amb fils de seda.
Per minimitzar la manipulació directa sobre la peça i estabilitzar-la en exposició, s’ha fet un suport pla, rígid i lleuger, de materials de conservació, sobre el qual s’ha fixat la peça.