Pla de Mobilitat Urbana 2024
Cap a quina mobilitat anem? Els hàbits de mobilitat que s’han imposat als darrers 50 anys estan evolucionant cap a noves maneres de desplaçar-se.
Davant d'aquest repte, Barcelona concreta un total de 62 línies d’actuació i més de 300 mesures per assolir una mobilitat més sostenible, segura i saludable, i es fixa l’objectiu que el 2024 un 81,52% dels desplaçaments es facin a peu, amb transport públic o amb bicicleta. La proposta posa com a base de la mobilitat el vianant i fa èmfasi en mesures de transport públic, distribució urbana de mercaderies i regulació de l’aparcament en superfície.
El PMU 2024 es marca quatre reptes principals que ofereixen respostes en l’àmbit de les necessitats de mobilitat de les persones i les mercaderies: garantir el dret a la mobilitat, vetllar per la salut i la seguretat de les persones, contribuir a la recuperació de l’activitat econòmica i comercial i combatre la crisi climàtica i millorar la qualitat de l’aire.
La proposta actua en cinc grans àmbits: mobilitat segura, sostenible, saludable, equitativa i mobilitat intel·ligent. I proposa arribar al repartiment modal següent el 2024:
- Desplaçaments a peu: passar del 34,35% al 35,27% (+7,5% de quota modal).
- Desplaçaments en transport públic: passar del 37,33% al 41,25% (+15,7% de quota modal).
- Desplaçaments en bicicleta: passar del 2,28% al 5% (+129,4% de quota modal).
- Desplaçaments en vehicle privat: passar del 26,04% al 18,48% (-25,6% quota modal).
Amb aquest nou repartiment modal, un 81,52% dels desplaçaments es farien a peu, en transport públic o en bicicleta, i s’assoliria així la xifra més alta d’etapes realitzades en modes sostenibles.
El Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona 2024
La ciutat de Barcelona disposa d’un Pla de Mobilitat Urbana 2024 (PMU) com a l’instrument de planificació on es defineixen les línies d’actuació que han de governar la mobilitat urbana en els propers anys.
Per aconseguir-ho, es concreten un total de 62 línies d’actuació, amb més de 300 mesures específiques per dur a terme en els propers anys, que bàsicament se centren en:
- Afavorir els desplaçaments en modes sostenibles.
- Reduir els desplaçaments ineficients i/o contaminants.
- Regular i millorar l’eficiència de la mobilitat essencial.
Enllaços relacionats
Eixos estratègics
El model de mobilitat que estem construint col·lectivament a Barcelona es fonamenta en 4 eixos estratègics:
Mobilitat segura
El Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona estableix mesures que incideixen en els factors més importants de la seguretat viària per tal de reduir l’accidentalitat fins a zero, protegint de forma especial vianants, ciclistes i motos, que són les persones més vulnerables.
Mobilitat sostenible i saludable
Fomentar l’ús de la bicicleta, moure’s a peu amb comoditat, desplaçar-se en transport públic, reduir l’ús del vehicle privat sempre que sigui possible i impulsar les energies alternatives lliures de fums. Mesures a l’abast de tothom per millorar la qualitat ambiental de Barcelona.
Mobilitat equitativa
El Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona vetlla perquè perquè tothom tingui les mateixes possibilitats per desplaçar-se per la ciutat, garantir l’accessibilitat i millorar les condicions de la mobilitat per a cada etapa vital.
Mobilitat eficient i intel·ligent
Incrementar l’eficiència dels sistemes de transport, impulsar l’ús dels vehicles d’ús compartit i incorporar les noves tecnologies en
la gestió de la mobilitat.
Accions destacades
81,5%
El PMU 2024 proposa un nou repartiment modal en què més del 80% dels desplaçaments es faran a peu, amb transport públic o amb bicicleta.
La ciutat dels teus somnis a set passos
Cerca les 7 diferències
Entre la ciutat que tenim ara, on es prioritza la mobilitat motoritzada i privada, i una ciutat centrada en els vianants amb més espais verds, menys cotxes i motos i més transport públic, quina prefereixes?
Model actual
Model que volem
- Més carrils bici
- Més connexios de metro
- Una nova xarxa de bus
- Un tram connectat
- Més persones
- Una ciutat més verda
- Ús del cotxe més racional
Un tram connectatUn transport en superfície d’alta capacitat, menys contaminant, silenciós i molt accessible per a tots els usuaris.
Una nova xarxa de busUna xarxa de bus amb una bona freqüència de pas, més regularitat i fiabilitat de servei, que connecta barris i persones.
Més racionalitat pel que fa a l’ús del cotxeUna ciutat amb un ús racional del vehicle privat motoritzat esdevé una ciutat menys contaminada i més equitativa.
Més carrils biciUna opció per moure’s per la ciutat que no contamina i que està a l’abast de tothom. Carrils bici segurs per una ciutat més sostenible.
Una ciutat més verdaUna ciutat on el gris es fon amb el verd, on la natura troba el seu lloc i ens ofereix espais més saludables.
Més connexions de metroUn transport subterrani d’alta capacitat que connecta la ciutat amb una xarxa que cada cop arriba a més barris.
Més personesUna ciutat pensada per a les persones esdevé una ciutat saludable amb un espai públic de qualitat per passejar, jugar, fer esport i respirar un aire més net.