Dreceres de barcelona.cat

  • ajuntament.barcelona.cat
  • meet.barcelona
  • Info Barcelona
  • Guia BCN
  • Tràmits
  • Plànol BCN
  • Canals de comunicació
  • Com s'hi va

Català (Canviar idioma)

  • Català
  • Castellano
  • English
  • www.barcelona.cat
  • Català
  • Logo Ajuntament de Barcelona
  • www.barcelona.cat
  • Ajuntament de Barcelona

Dreceres de barcelona.cat

  • ajuntament.barcelona.cat
  • meet.barcelona
  • Info Barcelona
  • Guia BCN
  • Tràmits
  • Plànol BCN
  • Canals de comunicació
  • Com s'hi va

Català (Canviar idioma)

  • Català
  • Castellano
  • English
Vés al contingut

Mobilitat i transports

  • Subscriu-te al butlletí. Obre en una finestra nova
Inici
Menu navigation instructions

Instructions for screen readers and keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the horizontal arrow keys on the first level of the menu.
  • Display and browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui som
    Qui som
    • Organització
    • Pla de Mobilitat Urbana
      • Mobilitat sostenible
      • Mobilitat equitativa
      • Mobilitat eficient
    • Ciutat Zero Emisions
      • Qualitat de l'Aire Obre en una nova finestra
      • Zona de Baixes Emissions Obre en una nova finestra
    • Òrgans de participació
      • Pacte per la Mobilitat
      • Pacte de mobilitat laboral
      • Consell Ciutadà Sostenibilitat Obre en una nova finestra
    • Entitats i operadors
  • Mitjans de transport
    Mitjans de transport
    • A peu
    • Bicicleta
    • Vehicles de Mobilitat Personal
    • Bus
    • Metro
    • Tramvia
    • Tren
    • Taxi
    • Cotxe
    • Moto
    • Vehicle compartit
    • Vehicle elèctric
    • Vaixell Obre en una nova finestra
    • Avió Obre en una nova finestra
  • Serveis
    Serveis
    • Com s'hi va Obre en una nova finestra
    • Estat del trànsit Obre en una nova finestra
    • Obres - Mapa Obre en una nova finestra
    • Aparcament
      • En superfície - Àrea Obre en una nova finestra
      • Subterranis Obre en una nova finestra
      • Aparcaments motos (superfície) Obre en una nova finestra
      • Aparcament motos (subsol) Obre en una nova finestra
      • Park&Ride Obre en una nova finestra
      • Persones amb mobilitat reduïda Obre en una nova finestra
    • Bicing Obre en una nova finestra
    • Punts recàrrega vehicle elèctric Obre en una nova finestra
    • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Oficina DUM
      • Estratègia DUM
      • DUM nocturna
      • Informació pràctica
    • Mobilitat escolar
      • Camí escolar Obre en una nova finestra
      • Permís de transport escolar Obre en una nova finestra
      • Seguretat i educació viària Obre en una nova finestra
    • Mobilitat turística
      • Bus turístic Obre en una nova finestra
      • Tramvia Blau Obre en una nova finestra
      • Funicular del Tibidabo Obre en una nova finestra
      • Telefèric de Montjuïc Obre en una nova finestra
      • Aeri del Port Obre en una nova finestra
      • Àrea aparcament bus Obre en una nova finestra
  • Tràmits i ajuts
    Tràmits i ajuts
    • Consultes més habituals
    • Targetes
      • T-16 Obre en una nova finestra
      • T-Verda Obre en una nova finestra
      • T-Aire Obre en una nova finestra
      • T-Mobilitat Obre en una nova finestra
      • Targeta vehicle elèctric Obre en una nova finestra
      • Cercador de títol de transport Obre en una nova finestra
    • Bonificacions i ajudes
      • Targeta Rosa Obre en una nova finestra
      • Acompanyant persones amb discapacitat Obre en una nova finestra
      • Carnet Pensionista Ferrocarrils Obre en una nova finestra
      • Targeta Daurada Renfe Obre en una nova finestra
    • Empreses
      • Transport mercaderies perilloses Obre en una nova finestra
      • Vehicles de pes i mides especials Obre en una nova finestra
      • Sol·licitud Càrrega i Descàrrega Obre en una nova finestra
    • ZBE - Consultar matrícula Obre en una nova finestra
  • Mobilitat segura
  • Actualitat i recursos
    Actualitat i recursos
    • Notícies
    • Documentació i dades
    • Dades bàsiques de mobilitat
    • Butlletí de Mobilitat Obre en una nova finestra
    • Dispositiu de mobilitat a Montjuïc
  • Com s'hi va Obre en una nova finestra
Menu navigation instructions

Instructions for keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the vertical arrow keys on the first level of the menu.
  • Use the right arrow key to display the second level.
  • Browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui som
    Qui som
    • Organització
    • Pla de Mobilitat Urbana
      • Pla de Mobilitat Urbana
      • Pla de Mobilitat Urbana
      • Mobilitat sostenible
      • Mobilitat equitativa
      • Mobilitat eficient
    • Ciutat Zero Emisions
      • Ciutat Zero Emisions
      • Ciutat Zero Emisions
      • Qualitat de l'Aire Obre en una nova finestra
      • Zona de Baixes Emissions Obre en una nova finestra
    • Òrgans de participació
      • Òrgans de participació
      • Òrgans de participació
      • Pacte per la Mobilitat
      • Pacte de mobilitat laboral
      • Consell Ciutadà Sostenibilitat Obre en una nova finestra
    • Entitats i operadors
  • Mitjans de transport
    Mitjans de transport
    • A peu
    • Bicicleta
    • Vehicles de Mobilitat Personal
    • Bus
    • Metro
    • Tramvia
    • Tren
    • Taxi
    • Cotxe
    • Moto
    • Vehicle compartit
    • Vehicle elèctric
    • Vaixell Obre en una nova finestra
    • Avió Obre en una nova finestra
  • Serveis
    Serveis
    • Com s'hi va Obre en una nova finestra
    • Estat del trànsit Obre en una nova finestra
    • Obres - Mapa Obre en una nova finestra
    • Aparcament
      • Aparcament
      • En superfície - Àrea Obre en una nova finestra
      • Subterranis Obre en una nova finestra
      • Aparcaments motos (superfície) Obre en una nova finestra
      • Aparcament motos (subsol) Obre en una nova finestra
      • Park&Ride Obre en una nova finestra
      • Persones amb mobilitat reduïda Obre en una nova finestra
    • Bicing Obre en una nova finestra
    • Punts recàrrega vehicle elèctric Obre en una nova finestra
    • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Oficina DUM
      • Estratègia DUM
      • DUM nocturna
      • Informació pràctica
    • Mobilitat escolar
      • Mobilitat escolar
      • Camí escolar Obre en una nova finestra
      • Permís de transport escolar Obre en una nova finestra
      • Seguretat i educació viària Obre en una nova finestra
    • Mobilitat turística
      • Mobilitat turística
      • Bus turístic Obre en una nova finestra
      • Tramvia Blau Obre en una nova finestra
      • Funicular del Tibidabo Obre en una nova finestra
      • Telefèric de Montjuïc Obre en una nova finestra
      • Aeri del Port Obre en una nova finestra
      • Àrea aparcament bus Obre en una nova finestra
  • Tràmits i ajuts
    Tràmits i ajuts
    • Consultes més habituals
    • Targetes
      • Targetes
      • T-16 Obre en una nova finestra
      • T-Verda Obre en una nova finestra
      • T-Aire Obre en una nova finestra
      • T-Mobilitat Obre en una nova finestra
      • Targeta vehicle elèctric Obre en una nova finestra
      • Cercador de títol de transport Obre en una nova finestra
    • Bonificacions i ajudes
      • Bonificacions i ajudes
      • Targeta Rosa Obre en una nova finestra
      • Acompanyant persones amb discapacitat Obre en una nova finestra
      • Carnet Pensionista Ferrocarrils Obre en una nova finestra
      • Targeta Daurada Renfe Obre en una nova finestra
    • Empreses
      • Empreses
      • Transport mercaderies perilloses Obre en una nova finestra
      • Vehicles de pes i mides especials Obre en una nova finestra
      • Sol·licitud Càrrega i Descàrrega Obre en una nova finestra
    • ZBE - Consultar matrícula Obre en una nova finestra
  • Mobilitat segura
  • Actualitat i recursos
    Actualitat i recursos
    • Notícies
    • Documentació i dades
    • Dades bàsiques de mobilitat
    • Butlletí de Mobilitat Obre en una nova finestra
    • Dispositiu de mobilitat a Montjuïc
  • Com s'hi va Obre en una nova finestra
  • Subscriu-te al butlletí. Obre en una finestra nova
  1. Inici
  2. / Mitjans de transport

Vehicle compartit

Els serveis de mobilitat compartida són una bona opció per reduir i renovar el parc de vehicles existents, disminuir la contaminació, fomentar una mobilitat més sostenible, gestionar l’aparcament i impulsar vehicles amb energies netes, com l’elèctrica.

Les persones usuàries de serveis de mobilitat compartida no solen ser conductores habituals de cotxe o moto. En general, tenen uns hàbits de mobilitat intermodal i fan servir mitjans alternatius al cotxe, com la bicicleta, el transport públic i els desplaçaments a peu.

Fan ús d’aquest tipus de serveis de vehicle compartit per a desplaçaments puntuals i de manera conscient: un carsharing o qualsevol altre vehicle compartit pot arribar a substituir cinc vehicles circulant. Per tant, es tracta d’un estalvi econòmic i ambiental important.

Nota per als usuaris del lector de pantalla. Aquesta galeria mostra un element, que pot ser una imatge o un vídeo. Feu servir els controls de l’àrea "Controls de la galeria" per veure l’element anterior o el següent. També podeu fer clic sobre l’element que voleu visualitzar.
Feu clic per ampliar la imatge
Slide 1 of 1

Enllaços relacionats

  • Estudi del vehicle compartit a Barcelona: Anàlisi (octubre del 2017) Obre en una finestra nova
  • Anunci d'adjudicació provisional de llicències temporals per a bicicletes, moto… Obre en una finestra nova
  • Resolució de dubtes sobre el procediment per a l'atorgament de les llicències t… Obre en una finestra nova
  • Adjudicació definitiva de llicències (20 de maig de 2020) Obre en una finestra nova
  • Adjudicació provisional a precari de les llicències temporals (3 d'agost de 202… Obre en una finestra nova

Més informació

  • Preguntes freqüents (PDF 95.54 KB) Obre en una finestra nova

Entre els avantatges dels serveis de mobilitat compartida destaquen:

  • Estalvi de costos de manteniment
  • Millora de l’accessibilitat al vehicle
  • Flexibilitat d’un servei pràcticament porta a porta
  • Alternativa òptima per evitar l’ús del vehicle privat
  • Reducció de costos d’amortització i de tinença d’un vehicle

A Barcelona operen diverses empreses privades, públiques i cooperatives de vehicle compartit (cotxes, motos o bicis) que treballen en diverses modalitats de servei: desplaçament lliure, amb o sense estacions fixes, o desplaçament circular.

Barcelona treballa amb els diversos agents implicats en l'impuls d'aquesta modalitat per tal d'establir una regulació, reduir l'impacte i presència dels vehicles privats motoritzats i la contaminació associada.

Estudi de la mobilitat compartida a Barcelona Obre en una finestra nova

Aquest decret regulador marca el nombre total de llicències a la ciutat i per empresa que s’adjudicaran amb els límits fixats a la normativa i defineix el procediment per a l’atorgament de llicències, tant per a bicicletes com per a motos d’ús compartit a la ciutat. També fixa les condicions d’ús de la llicència i l’obligació d’abonar la taxa aprovada pel Plenari municipal per aparcar a l’espai públic.

El nombre total de llicències per a motos i bicicletes s’adjudicaran a les empreses que facin la sol·licitud i compleixin els requeriments. El nombre de llicències per al primer any per a bicicletes d’ús compartit en règim d’explotació econòmica es fixa en 3.975 a tota la ciutat, de les quals es poden adjudicar a una mateixa empresa un màxim de 1.325. En el cas de les motocicletes i dels ciclomotors, el total a la ciutat es fixa en 6.958 i per empresa, en 2.319.

Cada llicència té una vigència inicial de 3 anys, que es podrà prorrogar per un any més a criteri de l’Ajuntament de Barcelona, amb la petició prèvia del titular. El nombre total de llicències a la ciutat serà revisat cada any, tal com preveu la normativa, per poder fer-ne els ajustos necessaris, d’acord amb la capacitat de l’espai públic per absorbir aquests nous vehicles.

L’atorgament de la llicència anirà condicionat al pagament de la taxa municipal corresponent prevista a l’Ordenança fiscal 3.10, que per a aquest any 2019 és de 71,51 euros anuals i per vehicle. El desplegament serà avaluat de manera contínua a partir de les dades proporcionades pels operadors.

La convocatòria del procediment inclou els requeriments necessaris per accedir a les llicències, el termini de presentació i la documentació que s’ha de presentar. L’anunci es publicarà al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona.

Cada empresa pot sol·licitar fins al nombre màxim de llicències per empresa previstes a la normativa (1.325 en el cas de bicicletes i 2.319 en el cas de motocicletes o ciclomotors). El nombre total de llicències es dividirà entre el nombre de sol·licitants que compleixin els requisits i es farà un sorteig per determinar-ne l’ordre d’adjudicació. En primera instància s’adjudicarà a cada empresa aquesta xifra o el nombre total de llicències sol·licitat si és inferior. L’assignació de les llicències restants es durà a terme seguint el mateix sistema.

Aquest límit pràcticament permetrà doblar el parc de vehicles que operen actualment a Barcelona, sempre que compleixin les condicions establertes per la nova normativa: han de ser vehicles sostenibles i s’han d’estacionar al llocs habilitats, s’ha de garantir l’accés municipal a les dades, el servei s’ha de distribuir de manera òptima entre els districtes i està prohibit cedir les llicències atorgades.

Els vehicles amb llicència hauran de disposar d’un número d’identificació únic i visible per a cada vehicle i estar matriculats o registrats d’acord amb la normativa vigent.

Per a l’obtenció i el manteniment de la llicència s’estableixen uns deures i unes obligacions de les persones titulars:

  • Respectar la normativa vigent en matèria de seguretat viària, circulació, estacionament i ocupació de la via pública, així com la resta de la normativa legal i administrativa.
  • Disposar de les assegurances de responsabilitat civil per cobrir els danys que es puguin ocasionar a terceres persones i al domini públic. En el cas de les motos i dels ciclomotors han de tenir, com a mínim, l’assegurança obligatòria de responsabilitat civil. Aquestes assegurances s’han de mantenir durant tota la durada de la llicència.
  • Compromís de responsabilitat social en matèria laboral.
  • Prohibició d’alienar, cedir o transmetre les llicències atorgades.
  • Constituir una garantia per assegurar el bon compliment de les condicions de la llicència, que s’estableix en un 10% de l’import de la taxa pel conjunt de vehicles.
  • Facilitar a l’Ajuntament les dades relatives a la geolocalització de tots els vehicles en temps real durant les 24 hores del dia en format accessible.
  • Reubicar correctament els vehicles quan es detecti que estan incomplint les obligacions en matèria d’estacionament en un termini de 24 hores.
  • Garantir l’aparcament de bicicletes exclusivament als espais previstos d’acord amb la normativa vigent, és a dir, ancorades als aparcaments en forma de U invertida que l'Ajuntament ha disposat a l’espai públic.
  • No concentrar més del 50% de la flota de cada operador a la zona centre per un període superior a dues hores consecutives.

Procediment

Les sol·licituds s'han de presentar a l'oficina del Registre General de la Gerència d'Ecologia Urbana (avinguda Diagonal 240, 2a planta) de 8.30 a 14.00 hores, o a qualsevol dels registres homologats, en el termini de quinze dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació de la convocatòria al Perfil del contractant.

En cas d’incomplir les condicions d’ús de l’espai públic, s’imposaran sancions de 450,76 euros. A més, l’Ajuntament també podrà:

  • Comissar vehicles si s’utilitzen un cop extingida la llicència.
  • Revocar la llicència si no es fa ús del vehicle durant un període superior a vint dies.
  • Revocar la llicència si l’interès públic ho justifica.

Ordenar l’espai públic i protegir els vianants

La mobilitat compartida ajuda a combatre la contaminació, a fomentar l’ús de la bicicleta i el transport públic i a impulsar el vehicle elèctric.

El nou marc regulador servirà per minimitzar els efectes negatius en l’ocupació de l’espai públic i la seguretat viària d’aquest tipus de mobilitat a la ciutat.

Els usuaris i usuàries del servei de motos i bicicletes d’ús compartit hauran de seguir el codi de bones pràctiques, que promou una conducció responsable, sostenible i cívica. Les conductes que poden suposar l’expulsió del servei són:

  • Conduir amb una taxa d’alcohol que superi la permesa.
  • Conduir sota la influència de les drogues.
  • Conduir de manera temerària o imprudent.
  • Permetre l’ús del vehicle a una persona que no sigui la registrada.
  • Conduir sense permís de circulació.
  • Portar com a passatger una persona menor incomplint les normes vigents.
  • Fer servir el vehicle per cometre delictes.
Barcelona City Council logo
  • Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge
  • Informació
  • Suggeriments
  • Avís legal
  • Accessibilitat Obre en una nova finestra