Dades bàsiques de mobilitat
Quants desplaçaments es fan a peu cada dia a la ciutat? I en bicicleta? Es mouen de manera diferent les dones i els homes? Quants ferits greus per sinistre de trànsit hi va haver el darrer any? Quantes places d’aparcament de motos hi ha a la ciutat?
Periòdicament es recopilen dades de la tipologia de desplaçaments de la ciutadania, del repartiment de l’espai públic o de la sinistralitat viària, entre moltes altres.
L’objectiu és recollir i analitzar la manera com ens movem per la ciutat i els efectes dels nostres desplaçaments per tal de planificar noves actuacions o avaluar els efectes de les polítiques impulsades.
L’origen d’aquestes dades és divers. Poden provenir dels serveis tècnics municipals, de la Guàrdia Urbana, dels resultats de l’enquesta de mobilitat en dia feiner (EMEF), de les dades de passatgers de transport públic que ofereix l’ATM o les dades de validacions de TMB.
Cal destacar que, en la majoria dels casos, els valors de l’any en curs i l’anterior són una estimació provisional que es va actualitzant a mesura que es reben dades addicionals.
Quines dades es poden consultar?
Etapes dels desplaçaments
Un desplaçament pot estar format per una o diverses etapes, que es poden cobrir amb mitjans de transport diferents. Per exemple, fer un tram amb tren i després amb metro, o agafar primer un bus i fer un darrer tram amb bici, fer una etapa a peu per anar a buscar un transport públic.
Per presentar les dades es calcula el repartiment modal per etapes, no per desplaçaments, perquè així es pot veure reflectida la multimodalitat, o l’ús de diferents modes de transport, per a un únic desplaçament.
En aquests conjunts de dades es pot veure una estimació del nombre d’etapes de desplaçaments que es fan diàriament en cada mode de transport a la ciutat de Barcelona, tant dins de la ciutat com aquells que inclouen l’entrada o la sortida de Barcelona. I també es presenten les dades per gènere.
Repartiment de l’espai públic
En aquests conjunts de dades es pot veure la distribució de l’espai públic de mobilitat. L’espai de vianants correspon a les voreres i les plataformes úniques amb prioritat per als vianants; la bicicleta correspon als carrils bici; el transport públic correspon als carrils bus i la plataforma del tramvia; també es compten els cordons de servei i reserves d’estacionament o zones de càrrega i descàrrega, i la resta de calçada correspon a carrils de circulació general.
No inclou parcs i espais verds. Es pot veure també la concreció a cadascun dels districtes.
Sinistralitat i seguretat viària
Es poden consultar les informacions més rellevants sobre el nombre de sinistres a la ciutat, els vehicles que hi estan implicats i la gravetat d’aquests.
Mobilitat a peu/vianants
Dades que permeten conèixer el nombre d’etapes de desplaçaments dutes a terme a peu en la mobilitat quotidiana a Barcelona i la diferència d’aquestes per gènere.
Mobilitat en bicicleta i VMP
Es recull el nombre d’etapes de desplaçaments dutes a terme en bicicleta i vehicles de mobilitat personal (VMP) i la diferència d’aquestes per gènere.
També inclou dades de quilòmetres de la xarxa de carrils bici, l’ús d’aquests carrils o dades d’ús del Bicing.
Mobilitat en transport públic
S’ofereixen dades sobre el nombre d’etapes de desplaçaments dutes a terme en transport públic. Inclou dades de la longitud dels carrils i també els viatges i les validacions mensuals de bus, metro o ferrocarrils.
Mobilitat en vehicle privat
Inclou dades sobre el nombre d’etapes de desplaçaments dutes a terme en vehicle privat motoritzat i segregades per gènere. Es recullen les intensitats mitjanes de trànsit (IMD) per a dies feiners en diferents punts de la xarxa viària.
I també, dades sobre el parc de vehicles i matriculacions a la ciutat, places d’estacionament, incloses la càrrega i descàrrega, i informació sobre l’evolució del vehicle elèctric.