"Rastres visuals". Un projecte de la XMEC de la que forma part el MuEC
28NOV.2023
La XMEC es va crear el 2008 com una de les sis xarxes definides per la seva afinitat temàtica, en què s’estructura el Sistema de Museus de Catalunya. Actualment, està integrada pels museus: Can Quintana. Museu de la Mediterrània (Torroella de Montgrí), Ecomuseu de les Valls d’Àneu (Esterri d’Àneu), Museu Comarcal de la Conca de Barberà (Montblanc), Museu de la Pesca (Palamós), Museu de la Vida Rural (L’Espluga de Francolí), Museu de les Terres de l’Ebre (Amposta), Musèu dera Val d’Aran (Vielha), Museu d’Història de Catalunya (Barcelona), Museu d’Història de la Immigració de Catalunya (Sant Adrià de Besòs), Museu Etnogràfic de Ripoll (Ripoll), Museu Etnològic del Montseny (Arbúcies), Museu Etnològic i de Cultures del Món (Barcelona) i Vinseum. Museu de les Cultures del Vi de Catalunya (Vilafranca).
Tots aquests museus comparteixen un patrimoni etnològic material i immaterial de caràcter identitari que ens ofereix una mirada nacional des de la diversitat espais i la suma de territoris.
El treball conjunt de la Xarxa de Museus d'Etnologia de Catalunya promou la creació i difusió d'històries que parlen de les persones en temps present i de la seva connexió a un territori particular, i és dins d'aquest objectiu que s'emmarca el treball d'investigació que ara presentem.
"RASTRES VISUALS". UN PROJECTE D'INVESTIGACIÓ SOBRE LA FOTOGRAFIA I DIFUSIÓ DEL
TERRITORI A FINALS DE SEGLE XIX.
La fotografia d'aficionats a finals del segle XIX: una descripció gràfica del territori català
El projecte contempla l'evolució i les influències mútues de la fotografia professional i d'aficionats a la Catalunya de finals del segle XIX i inicis del XX. Entre, aproximadament, 1878 i 1910 els afeccionats cobreixen un buit temàtic i geogràfic que molts professionals del moment no contemplaven dins la seva producció. D'una banda, i més enllà del mer paisatgisme, incorporen la fotografia de muntanya com a tema i es desplacen a llocs fins aquell moment no representats per la fotografia domèstica. És un fet que, conjuntament amb les seves inquietuds tardoromàntiques, els durà omplir el segon buit en assajar una descripció gràfica global del territori; una descripció que si bé se centra en aspectes patrimonials, sovint incorpora elements humanistes. A inicis del segle XX, i sense haver-s'ho proposat originàriament, molts dels aficionats seran importants proveïdors d'imatges de diversos projectes editorials i culturals de l'època.
Aquesta investigació va a càrrec del Dr. Ramon Barnadas, exdirector de l'Arxiu Fotogràfic del Centre Excursionista de Catalunya. Com a estudiós de la fotografia i després de cursa estudis de Fotografia i de Gestió d'arxius i Conservació de material fotogràfic a l'Institut d'Estudis Fotogràfics de Catalunya, ha treballat els seus aspectes científics, tècnics, i la fotografia de
viatge i de muntanya al voltant de la fi del segle XIX en diverses publicacions.
Ha comissariat exposicions al Museu d'Història de Catalunya, Museu Comarcal de l'Urgell i Centre Excursionista de Catalunya.
Xarxa de Museus d’Etnologia de Catalunya