Comerç en línia responsable

Quan comprem productes a través de plataformes digitals generem nous desplaçaments a la ciutat, amb vehicles que cada dia han de repartir aquests paquets.

..
20/03/2025 - 13:37 h Ecologia Urbana

Segons el clúster logístic de Catalunya, el comerç electrònic —el responsable de generar paqueteria— està creixent darrerament a un ritme d’un 10% anual. El 2024, des del Black Friday i durant tota la campanya de Nadal, a Barcelona es van fer 5,6 milions d’entregues a domicili, una xifra que representa un augment del 27% respecte d’un altre mes de l’any.

L’important increment de les entregues a domicili dels darrers anys suposa un augment de les afectacions a l’espai públic i a la mobilitat, amb vehicles que s’aturen a les voreres per fer les entregues de manera ràpida, o vehicles que circulen innecessàriament quan no troben ningú als domicilis i han de tornar a fer l’entrega en un altre moment. Tot això genera indisciplina, sinistralitat i augment de les emissions de contaminants.

La ciutadania pot contribuir a millorar l’impacte que té la distribució urbana de mercaderies a l’espai públic. Intentar que les compres en línia s’entreguin en punts d’entrega com “lockers” o establiments habilitats, intentar agrupar les compres per no generar tants desplaçaments, o evitar sol·licitar les entregues immediates són accions que contribueixen a millorar aquesta situació.

Enviar les compres en línia a un punt de recollida

La ciutat disposa de més de 1.300 punts de recollida. El 98% de la població té un punt de recollida a menys de 200 metres de casa (botiga o locker).

Enviar els paquets a un punt de recollida o de conveniència és beneficiós per a la ciutadania i per a la ciutat. Es pot recollir el paquet de camí a la feina o a casa, sense haver d’esperar que el portin. A més, ajudem a estalviar viatges de les furgonetes i vehicles de repartiment.
Per tant, contribuïm a una ciutat amb menys trànsit, menys contaminada, amb menys soroll de vehicles i alliberem les voreres per als vianants.

En el marc de l’Estratègia municipal de la distribució urbana de mercaderies Horitzó 2030 (EDUM), l’Ajuntament vol aconseguir que un 33% dels lliuraments a domicili i oficines es faci a través de centres de distribució de mercaderies i que el 40% de compres en línia es lliurin en punts de recollida. I també aconseguir que el 2030 es redueixin un 50% les emissions associades a la DUM.

A més, l’Ajuntament va aprovar el Pla especial urbanístic de noves activitats en els aparcaments de la ciutat de Barcelona, que facilita que en aquells estacionaments de rotació on fins ara només es feia un ús d’aparcament també es puguin incloure altres activitats complementàries, principalment relacionades amb la distribució urbana de mercaderies, com la col·locació de “lockers” o punts de recollida.

Des de l’any 2020 a la ciutat es generen cada dia més de 100.000 entregues de comerç electrònic. La major part d’aquestes operacions es fan a la via pública, amb vehicles que fan el repartiment de paquets:

  • Les furgonetes i els camions representen el 12,7% dels vehicles km/any (2023)
  • Les furgonetes i els camions suposen un 17,7% de les emissions totals de CO2-eq, un 21,6% de les de PM10 i un 32,8% de les de NO2 que es registren a Barcelona (2023)
  • L’any 2024 es van comptabilitzar un total de 1.059 furgonetes i camions implicats en un sinistre viari, el que va provocar 1 víctima mortal, 11 persones ferides greus i 271 de ferides lleus

Punt de recollida

El punt de recollida és un lloc convenient tant per a l’empresa logística com per a la persona usuària i per al conjunt de la ciutadania.

  • L’empresa logística troba un punt on lliurar diverses entregues agrupades i on l’horari d’atenció és ampli (en el cas de les lockers, dura tot el dia).
  • La persona usuària concerta l’entrega en un lloc per on passa (no genera nova mobilitat), que li resulta pràctic i que té un ampli horari per poder recollir el paquet.
  • La ciutadania es beneficia de la reducció de la mobilitat al barri en termes tant mediambientals com de congestió, ja que es redueix el nombre de vehicles circulant per entregar paquets a domicili.

Continuem fomentant el comerç de proximitat i dels mercats municipals, ja que contribueixen i milloren l’economia local i generen riquesa per al teu barri. Igualment, si optes per la compra en línia, pots contribuir a millorar l’impacte que té la distribució urbana de mercaderies a l’espai públic enviant els paquets al punt de recollida.