Creació d’una àrea ECA a la Mediterrània Occidental
El tràfic marítim genera una contaminació atmosfèrica que afecta la qualitat de l’aire de les ciutats costaneres, no només quan els vaixells són a port. El fueloil que fan servir els vaixells conté fins a 3.500 vegades més sofre que el dièsel dels vehicles. La crema d’aquest combustible emet contaminants a l’atmosfera com els d’òxids de sofre (SOx) i de nitrogen (NOx) i partícules (PMx) que tenen uns efectes nocius sobre la salut de la ciutadania i l’entorn.
Per fer front a les emissions contaminants dels vaixells i limitar-ne els efectes negatius a la salut pública i a l’entorn, l’organització marítima internacional (OMI) ha creat les zones de baixes emissions de compostos de sofre (SOx) i de nitrogen (NOx). Les zones de baixes emissions (en anglès, emission control areas, ECA) estan regulades per l’annex VI del Conveni Internacional per a la Prevenció de la Contaminació pels Vaixells (MARPOL). Són àrees on s’introdueixen nivells més restrictius per a les emissions de sofre, de nitrogen i de partícules que els previstos per MARPOL, i correspon als estats riberencs la iniciativa de sol·licitar-ne la creació a l’OMI.
El trànsit marítim segueix una tendència ascendent a causa de factors com els mercats nous, les rutes noves i la situació econòmica i política global. Juntament amb el creixement del transport per via marítima, també hi ha hagut un creixement accelerat de les emissions de contaminants a escala global. La preocupació ambiental de les últimes dècades ha provocat la creació de normatives més estrictes pel que fa a emissions a l’atmosfera. La mar Mediterrània s'ha declarat com a zona ECA. La creació d’una zona de baixes emissions a la Mediterrània contribueix molt positivament a millorar la qualitat de l’aire i la salut dels habitants de les poblacions riberenques, així com la qualitat ambiental dels ecosistemes mediterranis.
L’Ajuntament de Barcelona emmarca el projecte d’establiment d’una ECA a la Mediterrània en el Pla Litoral, ja que es tracta d’un complement imprescindible als acords amb l’Autoritat Portuària de Barcelona –limitats al recinte portuari i a l’abast de les competències de l’APB– per reduir les emissions a l’atmosfera generades pel trànsit marítim.
Què estem fent?
Des de l’any 2018, l’Oficina del Pla Litoral ha estat duent a terme accions per impulsar que l’Estat espanyol es posicionés a favor de la creació de l’àrea ECA a la Mediterrània. L’any 2019 l’Estat espanyol ja es va pronunciar a favor d’aquesta iniciativa i des d’aleshores l’Oficina ha anat fent el seguiment dels tràmits internacionals que s’estan duent a terme. En aquest sentit, la novetat més recent en el projecte se situa en la darrera conferència de la Convenció per a la protecció del medi ambient marí i de les regions costaneres de la Mediterrània (Conveni de Barcelona), celebrada del 7 al 10 de desembre de 2021, en què es va acordar:
-
Creació d’una àrea de control d’òxids de sofre (MED SOx ECA) i de partícules per a tota la Mediterrània que, un cop aprovada per l’Organització Marítima Internacional (OMI), ha d’entrar en vigor el mes de gener del 2025
-
Resta pendent la confirmació de l’entrada en vigor de l’àrea de control per als òxids de nitrogen (MED NOx ECA), prevista per al 2026