Què és el Pla Litoral?
El Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat és un instrument de planificació que pretén ordenar i gestionar tots els espais urbans del front marítim de la ciutat, i que per tant abasta els barris del litoral, els ports, les platges, els equipaments i els espais lliures. Fins ara mai no s’havia plantejat fer una estratègia conjunta que englobes tots aquest àmbits.
Amb un horitzó temporal de 10 anys (2018-2028) el pla planteja la reconquesta del front litoral com a àmbit públic de qualitat, obert i gaudit per tota la ciutadania, tenint en compte la dimensió urbana, el medi ambient i els usos del territori. Un cop elaborada una diagnosi, el pla es concretitza en un conjunt de projectes i accions estratègiques en l’àmbit del litoral de la ciutat.
Per què un pla litoral?
Durant els anys 80 i 90 la ciutat es va obrir al mar i va recuperar espais de l’àmbit portuari i les platges eliminant les barraques i regenerant les àrees industrials obsoletes per crear nous espais públics. Aquest model de transformació del litoral ha anat quedant obsolet i ara és incapaç de donar resposta a les problemàtiques i conflictes que han anat apareixent als espais contingus al port, a les platges i als barris del litoral.
El risc de gentrificació dels barris del litoral, la massificació de molts espais públics, els impactes del transport marítim i terrestre sobre la qualitat de l’aire, les vulnerabilitats ambientals del front litoral i el desconeixement del balanç socioeconòmic de les activitats que es duen a terme al litoral són un exemple clar d’aquestes problemàtiques que es pretenen abordar en el pla.
La percepció que la ciutadania te del litoral i l’ús que en fa actualment ha anat canviant al llarg del temps. De forma progressiva la ciutat s’ha anat obrint al mar sobretot de forma física, però tanmateix encara falta un llarg camí per incorporar a l’imaginari col·lectiu tots els atributs que la maritimitat contempla. El desenvolupament d’una estratègia per als espais del litoral de la ciutat en complicitat amb la ciutadania i amb la resta d’agents que hi intervenen permet no només refermar el valor que el mar te sinó treballar de forma transversal “en clau marina” i aprofitar tot el potencial que aquest fet li suposa.
Xifres del Pla Litoral
-
63
Projectes estratègics de 12 àmbits temàtics
-
10
Anys per l’execució dels projectes
-
15
Quilòmetres de litoral
-
13
Milions de visitants a l’any
Objectius del Pla Litoral
El tres objectius als que s'aspira són que els espais litorals siguin plenament viscuts per la ciutadania com a seus, que gaudeixin d’una bona salut ambiental i que siguin llocs de confluència i ancoratge d’activitats econòmiques de vocació marítima i social.
Així doncs, amb aquest pla es vol aconseguir:
- Un àmbit habitable i ciutadà
- Una economia arrelada i social
- Un ambient sostenible
Línies estratègiques
-
Augment del confort, l’habilitat, la seguretat i la prevenció a l’espai públic.
La reconquesta dels espais litorals de la ciutat com a àmbit públic de qualitat, obert i gaudit per tota la ciutadania és una de les idees principals del pla. Per a que aquesta sigui possible, és necessari que els espais públics compleixin uns requisits bàsics de confort, habitabilitat i seguretat. En la diagnosi s’han detectat els espais on és necessari fer actuacions en aquest sentit i s’ha traslladat en projectes i accions concretes.
-
Reequilibri de les dotacions i la utilització dels espais
Els serveis que actualment s’ofereixen al litoral responen a necessitats que han canviat o bé han estat ultrapassades. En molts casos, la sobrefreqüentació dels espais ha comportat problemes de convivència. El pla fa un nou replantejament dels serveis que s’hi ofereixen per adaptar-los tant a les necessitats de la gent de la ciutat com a les exigències de la sostenibilitat ambiental, evitant superar la capacitat de càrrega dels diversos àmbits espacials.
-
Foment de la gestió cívica
La Carta Municipal de Barcelona i el Reglament de Participació Ciutadana de l’Ajuntament mostren una voluntat decidida d’aprofundir en la democràcia activa, reforçant les pràctiques de col·laboració i cooperació entre l’Ajuntament, el moviment associatiu i els agents socials per aconseguir progrés i cohesió. Des d’aquesta voluntat es contemplen instruments com la gestió cívica de competències municipals per a les activitats i els serveis susceptibles de gestió indirecta.
-
Serveis de proximitat
Si es plantegen objectius orientats a l’equitat social i la sostenibilitat ambiental resulta necessari promoure activitats i serveis que siguin accessibles a peu o en bicicleta i per als quals no sigui necessari agafar el cotxe. Aquests, promouen la salut física i les relacions personals, contribueixen a l’economia local i la responsabilitat social, i són la millor opció des del punt de vista ambiental
-
Millora de l’accessibilitat i garantia de la continuïtat del litoral
La diagnosi mostra com no tots els àmbits són igualment accessibles en transport públic. El pla treballa per fer que aquesta accessibilitat igualitària i per garantir la connectivitat al llarg de tot el front litoral, de riu a riu. A més, impulsa els modes de transport actius (bicicleta i a peu) i contempla la millora de l’oferta de transport públic al litoral.
-
Accés a la vora del mar
Perquè una ciutat com Barcelona sigui marítima en el sentit més ple de la paraula, és necessari que, als ciutadans i les ciutadanes -i sobretot als veïns i a les veïnes dels barris del litoral-, els sigui fàcil accedir al mar i no només a través de les platges. El fet de poder arribar a la vora del mar ajuda a què se’l facin seu, el valorin i el vulguin preservar.
-
Promoció de la formació nàutica i marítima i difusió del coneixement de les activitats nàutiques
Per tal que la nàutica sigui una activitat arrelada entre la ciutadania al litoral de Barcelona cal una oferta formativa eficaç. A nivell educatiu ja existeixen l’Institut de Nàutica de Barcelona i la Facultat de Nàutica de la UPC, però cal potenciar-los encara més. Per altra banda, és necessari promoure i impulsar de manera coordinada altres activitats formatives que es desenvolupen al litoral de manera que es posi en valor la singularitat de cada instal·lació i es potenciï la nàutica generant beneficis per a la ciutadania i per a cada instal·lació en particular.
-
Impuls de les ciències i les tecnologies marines
Barcelona pot esdevenir una ciutat de referència en ciències i tecnologies marines sostenibles. Per aconseguir-ho és necessari recolzar les entitats i centres de recerca, desenvolupament i innovació que treballen en les diverses branques de coneixement que tenen el mar com a denominador comú, i crear condicions perquè es puguin generar noves sinèrgies entre elles.
-
Foment de l’economia blava i l’ocupació inclusiva
L’economia blava abasta les activitats productives i de serveis més pròpies del litoral (necessiten del mar per al seu desenvolupament). La diagnosi mostra que aquestes generen efectes multiplicadors més grans que altres activitats econòmiques implantades al litoral de Barcelona. L’impuls a noves iniciatives d’economia social i solidària relacionades amb l’economia blava permetria generar més ocupació inclusiva de qualitat, la promoció dels oficis mariners, la recuperació de la memòria històrica dels barris del litoral i la difusió i promoció de la cultura marítima.
-
Reducció de les emissions contaminants
El litoral és un àmbit que aglutina activitats que generen impactes ambientals i molèsties als veïns i les veïnes. És necessari actuar per reduir les emissions contaminants tant a l’aire com a l’aigua i la generació de residus per tal de millorar la qualitat de vida dels habitants de la ciutat i la salut del medi ambient en general.
-
Naturalització de la franja litoral
Actualment la ciutat es troba immersa en un procés de naturalització general dels espais en què el litoral no hauria de ser una excepció. El litoral de la ciutat ofereix una oportunitat molt important com espai de gaudi, de tranquil·litat, de refresc, d’educació, de coneixement, etc. A més, pot constituir un connector ambiental clau amb grans espais naturals del contorn urbà com la desembocadura del riu Besòs i la del riu Llobregat, i entre els propis espais verds de la trama urbana.
-
Increment de la resiliència del litoral
La resiliència urbana és la capacitat de les ciutats de prevenir, o en els casos que sigui inevitable, minimitzar l’impacte de les situacions d’emergència excepcionals i recuperar-se’n tan aviat com sigui possible. És necessari que el litoral de la ciutat pugui fer front resilientment als diferents riscos naturals i industrials als quals està exposat, i aquest criteri ha de presidir totes les actuacions que s’hi puguin dissenyar, especialment a l’àmbit de la façana marítima.
-
Foment del litoral com espai saludable
El litoral de Barcelona i sobretot la zona de platges és un dels espais de lleure més grans de la ciutat. L’esport és present a tots els espais litorals i s’ha convertit en un dels grans elements estructuradors del front marítim. El litoral té el potencial d’allotjar circuits lineals d’alt valor paisatgístic i ambiental que són ideals per a la pràctica de la vela, la natació, la bicicleta, el patinatge o la cursa.
-
Creació d’espais de trobada conjunts de la ciutadania i dels agents del litoral
El litoral de la ciutat és un territori ampli en el qual intervenen multitud d’agents públics i privats i que s’ha convertit en un espai d’ús ciutadà cada vegada més intens. No és estrany doncs que apareguin situacions i tensions entre els agents amb interessos contraposats, que són difícils de gestionar amb els mecanismes disponibles a dia d’avui. Per això, cal crear i organitzar nous espais de debat transversal entre tots els col·lectius socials i els agents del litoral implicats, on es pugui confrontar obertament i donar una resposta positiva a totes les inquietuds i opinions.
-
Nova governança del litoral
Cal una nova governança del litoral que permeti conjugar la conservació dels seus valors ambientals i el progrés social i econòmic dels seus habitants. El seu disseny ha d’assegurar una coordinació estreta i eficaç entre els diferents agents i institucions públiques amb responsabilitats sobre els diferents àmbits incloent les platges i els ports, i ha de garantir la participació ciutadana en els processos de gestació i presa de decisions.
Procés participatiu
Per a l’elaboració del Pla Litoral s’ha desenvolupat un procés participatiu ampli i variat que ha permès recollir les opinions, inquietuds i necessitats de la gent que viu, treballa i gaudeix del litoral, així com produir compartidament i consensuar la diagnosi i les propostes del pla.
Entre els anys 2018 i 2019 es va dur a terme un procés participatiu mitjançant entrevistes amb col·lectius i entitats claus del litoral i també a través de la plataforma decidim.barcelona per tal de vehiculitzar i promoure la participació ciutadana. A més, va tenir lloc la celebració d’un Fòrum participatiu on es va debatre la diagnosi i, posteriorment, es van fer sis tallers de debat sobre els projectes estratègics. En el marc d’aquest procés participatiu, el Museu d’Història de Barcelona va incloure a l’exposició ‘La conquesta del litoral, del segle XX al segle XXI’ les diferents propostes que començaven a configurar el Pla Litoral.
Documents relacionats
- Pla Litoral : Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat (Memòria de sínt…
- Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat : plantejament general, object…
- Balanç del Pla estratègic litoral 2018-2022
- Balanç del Pla Estratègic Litoral de Barcelona 2018-2022: resum executiu
-
Diagnosi: Documents de diagnòstic del Pla Litoral
- Capítulo 0. Índice
- Capítulo 1. Lineas invisibles
- Capítulo 2. La gente
- Capítulo 3. La dimensión económica
- Capítulo 4. Morfología, usos y actividades en el litoral
- Capítol 5. Infraestructuras y movilidad
- Capítulo 6. Accesibilidad y conectividad i connectivitat
- Capítulo 7. Medio ambiente
- Capítulo 8. Gestión del litoral
- Capítulo 9. Análisis de riesgos y resiliencia
- Capítulo 10. Conclusiones
- Altres documents del Litoral de Barcelona