Pinturas murales romanas de la domus de Avinyó
Lujosa decoración del techo de la habitación o cubiculum del propietario de la casa romana de la calle Avinyó. En la parte central, rombo con la representación del rapto de Ganimedes (“el más hermoso de los mortales”, según la Ilíada de Homero) y a su alrededor decoración con motivos florales y cenefas combinadas con molduras.
Restauración de las pinturas de Avinyó, 15
Dirección y coordinación: Lídia Font, Anna Lázaro y Carla Puerto, del Servicio de Conservación Preventiva y Restauración del Museo de Historia de Barcelona
Restauradores: Sílvia Llobet, Maria Molinas, Kusi Colonna-Preti, Àlvar Mailan, Núria Deu, Anna Bertral y Lorena Andino, de ÀBAC, S.L.
Restitución hipotética e interpretación de la decoración: Alicia Fernández (Universidad de Murcia) y Lorenzo Suárez
Año: 2014-2015
Pintura amb tècnica mixta al fresc i al sec. Quart estil pompeià. Segona meitat del s. I - primera meitat del s. II. Mides: 460 x 250 cm. MHCB-40041.1.(©Pep Parer-MUHBA)
Detall dels motius florals de les pintures romanes de la domus d’Avinyó.(©Àbac-MUHBA)
Detall dels motius florals de les pintures romanes de la domus d’Avinyó.(©Àbac-MUHBA)
Detall d’una sanefa combinada amb motllura de les pintures romanes de la domus d’Avinyó.(©Àbac-MUHBA)
Reconstrucció hipotètica de la decoració que és el punt de partida del treball de restauració realitzat per la Dra. Alici Fernández.
El pintor va treballar sobre una fina capa de calç encara tendra i no del tot carbonatada. Els pigments es van barrejar amb un aglutinant orgànic.(©Lídia Font-MUHBA)
Es connecten més de 3.000 fragments i es recupera més d’una quarta part de la decoració.(©Àbac-MUHBA))
Eliminació de gases(acetona)i neteja dels fragments amb aigua gelificada amb agar combinada amb alcohol i acetona.(©Àbac-MUHBA)
Neteja de les restes de resina acrílica aplicada sobre un pigment vermell molt soluble amb tissú impregnat d’acetona.
Consolidació de motllures amb Nanorestore®, nanopartícules de calç disperses en alcohol.(©Àbac-MUHBA)
Cambra d’humitat per potenciar la carbonatació després de la consolidació amb Nanorestore®.(©Àbac-MUHBA)
Ubicació dels fragments a partir de la reconstrucció hipotètica de la decoració del sostre.(©Àbac-MUHBA)
Tasca de localització de fragments acabada.(©Àbac-MUHBA)
Els fragments s’uneixen amb poli(butirat de vinil) (PVB).(©Àbac-MUHBA)
Al revers dels fragments s’estenen 3 capes de morter a base de calç hidràulica, ceràmica triturada i sorres(7:2:3).La segona capa es reforça amb una malla i, a la tercera (7:7),s’afegeix emulsió acrílica.(©Àbac-MUHBA)
Nou suport de la pintura d’Aerolam® de 4,8 cm de gruix reforçat amb bastidor d’acer i argolles a la part superior per facilitar el moviment amb un polispast.(©Àbac-MUHBA)
Els fragments s’uneixen amb resina epoxídica Epolam 2001 barrejada amb microesferes de vidre.(©Àbac-MUHBA)
Fragments un cop adherits sobre el suport.(©Àbac-MUHBA)
Reblert de llacunes amb Arlita®.(©Àbac-MUHBA)
Les llacunes s’omplen amb Arlita®.(©Àbac-MUHBA)
Morter de reintegració de calç hidràulica NHL3 amb marbre triturat i sorra de riu (1:2:1).(©Àbac-MUHBA)
El morter de reintegració és de calç hidràulica NHL3 amb marbre triturat i sorra de riu (1:2:1).(©Àbac-MUHBA)
Acabats de la fase de reintegració.(©Àbac-MUHBA)
Instal·lació de la pintura a la sala expositiva.(©MUHBA)
Detall del motiu central del sostre un cop acabada la restauració.(©Àbac-MUHBA)