Tipus de via
A les vies urbanes, la circulació de bicicletes s’ha de desenvolupar pels carrils bici, la calçada i per les zones especialment habilitades. S'entén per zones especialment habilitades les que la normativa estableix exclusivament com a destinades a la circulació de bicicletes, aquelles que la senyalització ho permet i aquelles per a les quals existeix una autorització expresa.
Carrils bici
Els carrers i espais on hi ha un carril específic per a la circulació de bicicletes.
Aquests carrils poden estar a la calçada, preferentment, però també poden estar sobre la vorera. Alhora, poden ser unidireccionals (un únic sentit) o bidireccionals (dos sentits) i segregats o no, és a dir, separats de manera evident de la calçada.
La xarxa de carril bici permet la circulació de bicis i patinets.
L’Ajuntament de Barcelona té per objectiu incrementar els quilòmetres de carril bici de manera substancial, per tal que el 95% de la població de la ciutat disposi de, com a mínim, un carril bici a 300 metres de distància del seu domicili.
Per aquest motiu, es fan diverses actuacions en carrers per tal d’aconseguir el desplegament total de la xarxa de carrils bici. En la majoria dels punts es creen nous carrils bici, tot i que, en alguns àmbits, el que es fa són actuacions de millora, com ara baixar els carrils bici a la calçada.
Per dur-ho a terme, s’ha elaborat un manual de disseny de carrils bici, amb l’objectiu de millorar la seguretat dels ciclistes, reduir els conflictes amb els vianants, millorar la connectivitat dels nous carrils bici, la senyalització, la regulació, el disseny i tots els aspectes que hi estan relacionats.
Des del 2015 fins a dia d’avui s’han duplicat els quilòmetres d’infraestructura ciclista i s’ha arribat als més de 240 quilòmetres de xarxa que hi ha actualment.
L’objectiu per al 2023 és arribar als 272,6 quilòmetres de xarxa ciclista a la ciutat.
Desplegament de la xarxa de carrils bici
Tipus de carrils bici
Vies pedalables
Els carrers i les calçades per on poden circular les bicicletes, però han de
conviure amb altres mitjans de transport.
La Ronda Verda
La Ronda Verda és un itinerari ciclista semiurbà que circumval·la la ciutat de Barcelona, que passa pels termes municipals de l'Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cerdanyola del Vallès, Montcada i Reixac, Santa Coloma de Gramenet i Sant Adrià de Besòs. També hi ha una variant que amplia la ronda i incorpora la ciutat de Badalona.
La Ronda Verda està plantejada com un itinerari ciclista d'oci que transcorre per parcs, jardins i grans avingudes, però que també està integrada a les xarxes ciclistes bàsiques dels municipis per on transcorre. El recorregut té una senyalització uniforme on s'informa de les connexions amb les xarxes locals i els principals punts d'interès cultural.