La xarxa de Bicivia aporta beneficis econòmics i ja ha recuperat la inversió inicial
La connexió Esplugues-Barcelona (Bicivia 7) per l’avinguda Diagonal i la del polígon amb el passeig de la Zona Franca (Bicivia 1) han recuperat la inversió en cinc anys.
L’Oficina Metropolitana de la Bicicleta de l’AMB ha encarregat un estudi per analitzar el cost-benefici de dos trams de la xarxa pedalable metropolitana Bicivia, que connecta municipis de l’àrea metropolitana. Els dos trams estudiats passen per Barcelona. Concretament, parlem de la connexió d’Esplugues amb Barcelona per la Diagonal –eix Bicivia 7– i la connexió del polígon de la Zona Franca amb el passeig de la Zona Franca –eix Bicivia 1-.
En total, l’AMB, l’Ajuntament de Barcelona i l’Ajuntament d’Esplugues van invertir 2,5 milions d’euros en aquesta infraestructura pedalable, de només 6-7 anys de vida. L’estudi conclou que ambdós trams suposaran un retorn positiu de 25,11 milions d’euros per a l’àrea metropolitana de Barcelona en 30 anys, i només n’han calgut cinc per recuperar la inversió efectuada.
L’estudi indica que el període de recuperació de la inversió (PRI) —el temps necessari perquè el conjunt dels ingressos esperats iguali els costos inicials d’inversió— va ser de 3 anys en el cas de la connexió Esplugues-Barcelona, i de 5 anys en el cas de la connexió del polígon de la Zona Franca. Addicionalment, la rendibilitat d’ambdós projectes, mesurada amb la taxa interna de retorn (TIR) és, per al primer tram de 44,5% i per al segon, de 31,8%, valors notablement elevats.
Anàlisi cost-benefici
L’Oficina Metropolitana de la Bicicleta de l’AMB ha encarregat aquest estudi a la Universitat Pablo Olavide de Sevilla, en col·laboració amb l’Institut Metròpoli. Es tracta d’una metodologia d’anàlisi de cost-benefici (ACB) que serveix per mesurar la relació que existeix entre els costos d’un projecte i els beneficis globals que genera i és el primer estudi que es fa a Barcelona seguint aquesta metodologia.
Una infraestructura per creuar el territori de nord a sud
La Bicivia és la xarxa pedalable de la metròpolis de Barcelona dissenyada per l’AMB, d’acord amb cada municipi, i que actualment està executada en un 65 %. Amb nou eixos principals i més de 550 km, quan estigui enllestida permetrà creuar el territori de nord a sud i d’oest a est de manera directa, ràpida i còmoda.
La millora en les connexions metropolitanes per a la bicicleta i altres mitjans de transport, com els vehicles de mobilitat personal, ha possibilitat l’augment del seu ús quotidià, segons han demostrat les darreres anàlisis. L’AMB recull que, entre l’any 2019 i el 2021, es va detectar un augment global de l’ús de la xarxa Bicivia del 49 % (un 34 % de bicicletes i un 123 % de vehicles de mobilitat personal).