Els nous trens de les línies 1 i 3 del metro es posaran en marxa al maig
Seran 50 nous trens de les sèries 7000 i 8000 del metro que substituiran les sèries 2000, 3000 i 4000 i que constitueixen la majoria de material rodant de les línies 1 i 3.
La comanda de 50 trens, per import de 318,85 milions d’euros, és l’operació de compra de material mòbil ferroviari més important de la història de TMB i permetrà eliminar tot l’amiant dels vehicles del metro
Està previst que els nous trens comencin a entrar en servei comercial entre finals de maig (primera unitat per a la L3) i finals de juny (primera unitat per a la L1).
Amb la incorporació d’aquests trens es retiraran els 48 trens de les sèries 2000, 3000 i 4000, els més antics del parc mòbil del metro, i se n’afegeixen 2 per ampliar la flota de la línia 3. Aquest procés de renovació augmentarà la fiabilitat del servei i eliminarà la presència d’amiant en el material mòbil de la xarxa.
Més sostenibles i més accessibles
L’adquisició d’aquests nous trens té criteris de sostenibilitat i accessibilitat en línia al Pla Estratègic 2025 de TMB que busca, entre d’altres objectius, reduir més de 17.000 tones de CO2. Això s’aconseguirà amb diferents mesures com la reducció d’un 6% del consum energètic en el metro, mitjançant l’aplicació de tecnologies que permetin recuperar la pròpia energia generada pels trens.
El contracte adjudicat en concurs públic a Alstom estableix el subministrament de 50 trens construïts d’acord amb les prestacions de qualitat i sostenibilitat requerits per TMB. Això es tradueix en trens amb una estructura lleugera, baix consum energètic, fiabilitat tècnica i facilitat de manteniment. També s’hi inclouen condicions d’accessibilitat per complir no sols la normativa espanyola i catalana vigents, sinó també les directrius dels països de l’entorn que inspiren el futur Codi d’Accessibilitat de Catalunya. Les unitats, formades per cinc cotxes interconnectats, s’equiparan amb telecomandaments i sensors per a una gestió del manteniment del material mòbil.
Respecte dels trens actuals, els nous es distingiran per la facilitat d’accés, la il·luminació (100% de leds), l’ergonomia de l’interiorisme, els sistemes d’informació i càmeres de videovigilància en temps real, el baix nivell de soroll i la disponibilitat de ports USB per a la càrrega de dispositius mòbils.
Per potenciar l’accessibilitat, s’han tingut en compte els criteris marcats per TMB i la supervisió de la Fundació ONCE. El resultat és que, a més dels avisadors lluminosos i sonors ja coneguts, les portes i els passadissos seran més amples, els quatre espais per a persones amb mobilitat reduïda estaran sensoritzats i les portes més pròximes tindran obertura automàtica en totes les estacions. Exteriorment, les portes estaran diferenciades amb el color vermell que s’està implantant en la flota, perquè contrastin amb el blanc dels laterals.
FONT: TMB