Barcelona tindrà la primera hidrogenera d'ús públic d’Espanya
Impulsada per TMB i construïda i explotada per Iberdrola, la instal·lació se situarà al polígon de la Zona Franca per subministrar energia verda a autobusos i altres vehicles els propers deu anys. Es posarà en marxa el 2021. La hidrogenera de la Zona Franca serà la primera de caràcter públic a l'Estat espanyol.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha seleccionat l’oferta d’Iberdrola per al subministrament d’hidrogen d’origen renovable a la seva flota d’autobusos urbans , mitjançant una planta que podrà donar servei a altres flotes de vehicles elèctrics a l’àrea de Barcelona i així avançar cap a una nova mobilitat amb zero emissions contaminants.
La planta es construirà l’any vinent, 2021, en una parcel·la del polígon industrial de la Zona Franca, de 5.000 metres quadrats, arrendada al Consorci de la Zona Franca. La utilitzaran els autobusos de TMB d’aquesta tecnologia i potencialment altres flotes i en general les indústries del polígon que l’adoptin com a solució energètica alternativa. D’acord amb el resultat del concurs, TMB abonarà pel subministrament d’hidrogen un import estimat de 14,3 milions d’euros en els deu anys de contracte.
La hidrogenera de la Zona Franca serà la primera de caràcter públic a l’Estat espanyol. Segons les condicions de l’adjudicació, que està pendent de formalitzar-se en contracte, subministrarà hidrogen d’origen renovable produït per electròlisi. D’aquesta manera s’iniciarà la construcció d’un hub d’hidrogen verd en una de les principals zones industrials de Catalunya i Espanya.
Vuit vehicles en fabricació
En paral·lel, TMB ha adquirit vuit autobusos de pila d’hidrogen d’última generació, que arribaran a Barcelona el novembre del 2021 amb la previsió que s’incorporin al servei a principis del 2022.
Els vehicles estaran assignats al Centre Operatiu de Negoci de la Zona Franca i s’abastiran d’hidrogen vehicular a la planta de recàrrega del polígon, amb un consum estimat de 160 quilos diaris. El consum augmentarà en anys successius a mesura que s’afegeixin autobusos d’aquesta tecnologia a la flota, fins als 60 previstos.
L’adopció de l’hidrogen per part de TMB té el suport del programa europeu JIVE 2 de promoció dels vehicles de pila de combustible i zero emissions, cofinançat per la Unió Europea. El projecte s’impulsa amb la col·laboració de l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM).
L’aposta per l’hidrogen forma part de l’opció estratègica de TMB per les energies verdes. Així, el febrer passat es va adjudicar el subministrament de 23 articulats elèctrics de bateries preparats per a la càrrega ràpida al carrer, amb els quals s’avançarà en la conversió de les línies H16, H12 i V15 en línies d’emissió zero.
FONT: TMB