Pla de Mobilitat Sostenible per a la tornada parcial a l’Spotify Camp Nou

L'Ajuntament de Barcelona, el Club i el veïnat han treballat conjuntament per millorar la mobilitat i l’ús eficient del transport públic -metro, autobús i tram-, vetllant per preservar l’espai per a vianants en la vorera i afavorir l’ús de la bicicleta i VMP. S’assegurarà l’accés del veïnat fins a casa seva els dies de partit en qualsevol mode de transport, alhora que es restringirà l’accés de vehicles privats en l’àmbit dels carrers més afectats pel trànsit en dia de partit

..
13/12/2024 - 13:29 h

L’Ajuntament de Barcelona i el FC Barcelona han presentat el Pla de Mobilitat Sostenible de cara a la tornada parcial de l’activitat esportiva a l’Spotify Camp Nou. Els principals objectius són agilitzar l’entrada i sortida de l’Estadi, prioritzar una mobilitat sostenible, garantir l’accés als habitatges per part del veïnat, així com preservar els itineraris i l’espai per a vianants.

La tornada del FC Barcelona a l’Spotify Camp Nou es realitzarà de manera esglaonada, de manera que en una primera fase, l’Estadi tindrà aproximadament el 60% de la capacitat definitiva prevista, al voltant d’un aforament màxim de 65.000 persones. Abans de les obres, tenia una capacitat de més de 99.000 assistents. Es preveu que els assistents arribin al camp de les següents maneres:

  • A peu: 23.695 persones (36,5%)
  • Cotxe: 16.843 persones i 7.018 vehicles (25,9%)
  • Metro: 11.160 persones (17,1%)
  • Moto: 3.883 persones i 2.678 vehicles (6%)
  • Autocar: 3.300 persones i 66 vehicles (5,1%)
  • Bus: 3.042 persones (4,7%)
  • Tramvia: 1.500 persones (2,3%)
  • Taxi: 1.296 persones i 540 vehicles (2%)
  • Bicing: 176 persones (0,3%) i bici i VMP: 104 persones (0,2%)

Principals mesures del Pla de Mobilitat Sostenible

El pla s’estructura en els següents àmbits: l’ordenació dels diferents modes de transport, amb especial atenció en la mobilitat a peu –la més nombrosa–, la sortida d’autocars, l’ordenació dels taxis, i les restriccions d’accés en vehicle privat (motos i cotxes), als àmbits de més concentració de trànsit més pròxims a les zones d’habitatges.

Accés garantit per al veïnat més pròxim a l’Spotify Camp Nou als seus habitatges en tot moment i en qualsevol mode de transport, també en vehicle privat. Es permetrà als residents el pas en els carrils bus contra sentit de travessera de les Corts i de l’avinguda de Madrid.

– Els itineraris d’entrada i de sortida de turismes, amb l’excepció dels que es dirigeixin a l’aparcament de l’Spotify Camp Nou, es prioritzaran pel perímetre que formen l’avinguda de la Diagonal i la Gran Via de Carles III i l’avinguda del Doctor Marañón, per tal d’accedir tant a l’aparcament en calçada, com als diferents aparcaments privats d’aquesta zona. Els vehicles que es dirigeixin a l’aparcament de l’Estadi, accediran per la travessera de les Corts, l’avinguda de Joan XXIII, el carrer Doctor Marañón i el carrer d’Arístides Maillol.

– Pel que fa al transport públic, s’optimitzarà l’oferta existent, comptant amb tres línies de metro (L3, L5 i L9S/L10S), tres de tramvia (T1, T2 i T3), i amb 10 línies d’autobusos urbans i interurbans (7, 33, 67, 54, H6, H8, V1, V3, V5, D20 i el 113 i 175 -en dies feiners-).

Restriccions de trànsit al carrer de Mejía Lequerica i als entorns del carrer de Felipe de Paz. El Pla incorpora zones d’accés restringit en aquests àmbits, que s’establiran en dia de partit i que es controlaran amb càmeres de trànsit.  Anteriorment, el carrer de Mejía Lequerica s’utilitzava com a drecera per evitar la Gran Via de Carles III i la travessera de les Corts. La previsió és permetre únicament el pas de vehicles autoritzats, com veïnat, persones usuàries de pàrquings i serveis públics. Aquesta restricció afectarà tot el carrer.

També, els dies de partit, el trànsit de l’àmbit del voltant del carrer de Felipe de Paz quedava bloquejat a causa dels vehicles que buscaven aparcament. Per tal d’evitar aquesta situació, s’establiran quatre punts de control de trànsit permanents amb càmeres al carril bus contra sentit de la travessera de les Corts, al carrer de Benavent amb travessera de les Corts i al carrer d’Arizala amb Felipe de Paz. Així com al carril bus contra sentit de l’avinguda de Madrid, per permetre l’accés de residents els dies de partit.

– Estacionament de motos i preservar les voreres per als vianants. Pel que fa a les motos, a l’àmbit de la Zona Universitària del Campus Sud, hi haurà una capacitat de 3.000 places d’aparcament. D’aquestes, cal destacar que a les més de 1.00 places de motos permanent en aquest àmbit, els dies de partit se n’afegiran més de 2.000. Entre les places extraordinàries, s’inclou la capacitat del solar adjacent al parc de la Bederrida, on ara es troba un pavelló esportiu municipal provisional, i que s’obrirà de manera puntual i provisional per a l’aparcament de motos els dies de partit.

La disponibilitat d’aparcament ha de servir per reduir l’incivisme i garantir l’espai de les voreres per als vianants. Per tal d’ordenar l’accés en motocicleta es realitzarà una campanya informativa per preservar les voreres per als itineraris a peu.

– Sortida d’autocars i accés de veïns d’avinguda de Xile. Els autocars desencotxaran al tram superior del carrer de Martí i Franquès, a tocar de l’avinguda Diagonal, i estacionaran al solar del FC Barcelona existent a l’avinguda de Xile, entre el carrer del Doctor Marañón i Pintor Ribalta. Per a l’encotxament, i es col·locaran al llarg de del carrer del Doctor Marañón, ocupant els dos sentits de circulació i en sentit muntanya, per sortir en direcció al tronc central de l’avinguda Diagonal.

Per poder realitzar aquesta operació, es restringirà l’accés de vehicles a l’avinguda de Xile. I per tal de garantir l’accés a tothom als seus habitatges, s’habilitarà un itinerari alternatiu per l’avinguda d’Albert Bastardas.

– Taxis i persones amb mobilitat reduïda: s’establirà un punt de parada de taxi al carrer de Menéndez y Pelayo i es mantindran també aquells espais habilitats pels serveis públics ja existents, tant a l’entrada com a la sortida dels partits.

En relació amb els vehicles de persones amb mobilitat reduïda (PMR), aquests tindran l’espai reservat al tram final del carrer de Martí i Franquès, tocant a l’avinguda de Joan XXIII, amb una quarantena de places.

– Millora de la fluïdesa viària.  A partir de les sessions del grup de treball de mobilitat de la Comissió de Seguiment de l’Espai Barça, d’entre les mesures adoptades, hi ha també el canvi permanent ja executat a doble sentit del carrer de Carles Ferrer i Salat. El pas a doble sentit suposa una millora en tot l’àmbit més pròxim a l’Hospitalet de Llobregat, reduint el volum de trànsit a la rotonda del camí de la Torre Melina amb l’avinguda de Xile. Així mateix, s’ampliarà a dos carrils aquesta rotonda amb el mateix objectiu de millorar-ne la fluïdesa.

– Millora i transformació de les Corts.  En aquest marc se situa la nova urbanització del carrer de Menéndez y Pelayo i l’avinguda de Joan XXIII duta a terme pel FC Barcelona en coordinació amb els tècnics municipals. Està previst crear un gran espai obert al voltant de l’Estadi, eliminant la tanca exterior, els desnivells que hi havia, renovant i ampliant els carrers de l’entorn per reordenar l’accés rodat i de vianants.