Pla de prevenció de residus
Pla de prevenció de residus va dirigida a tots els centres educatius que fan accions per gestionar els residus que es generen dins del centre educatiu: des dels embolcalls de l’esmorzar fins als diferents materials de tallers de cicles formatius o de laboratori.
Aquesta proposta ofereix anar un pas més enllà i abordar la qüestió de la prevenció, és a dir, evitar la generació d’aquests residus. Encara es pot reduir més la petjada ecològica si tenim en compte com es poden estalviar moltes de les deixalles que generem. A més, s’aprofundeix més enllà dels hàbits o les campanyes puntuals per integrar el pensament crític i la participació de l’alumnat.
El Pla de prevenció de residus és una proposta educativa que convida els centres educatius a reflexionar sobre la generació de residus i els seus impactes socials i ambientals. També és una proposta per empoderar la comunitat educativa i especialment l’alumnat, per avançar cap a la cultura del residu zero mitjançant un procés de transformació progressiu d’hàbits i valors.
Pla de prevenció de residus va dirigida a tots els centres educatius que fan accions per gestionar els residus que es generen dins del centre educatiu: des dels embolcalls de l’esmorzar fins als diferents materials de tallers de cicles formatius o de laboratori.
-
- Conèixer la generació de residus als centres educatius a través de la recollida i l’anàlisi de dades.
- Introduir pràctiques de prevenció de residus encertades i adaptades al context de cada centre educatiu.
- Afavorir la participació de tota la comunitat educativa en el Pla de prevenció de residus.
- Intercanviar experiències entre els centres educatius i altres entitats que puguin ser inspiradores.
- Oferir un marc contextual per analitzar tot el procés dels productes, des dels materials en origen fins al seu reciclatge o degradació.
-
A tots els nivells educatius.
-
El pla de prevenció parteix d’una diagnosi per conèixer quants i quins residus es generen en el centre, així com els espais on s’originen i els processos que els produeixen. A partir d’aquí es detecten oportunitats per reduir-los, es programen accions orientades a evitar aquests residus, s’executen i, finalment, es valoren els resultats. L’avaluació continuada del pla permet mantenir-lo al dia i continuar plantejant les millors actuacions segons les necessitats de cada centre. En tots els passos, cal comunicar les accions i els resultats per aconseguir el grau més gran de sensibilització i mobilització possible.
-
- Guia per a la prevenció de residus als centres educatius.
- Assistència tècnica i acompanyament personalitzat a cada centre.
- Sessions de treball i d’intercanvi d’experiències.
- Proposta de plantilles de recollida de dades per a la diagnosi.
- Elements de comunicació de la prevenció de residus.
- Recull de recursos didàctics i experiències inspiradores.
-
- Desenvolupar accions per a la prevenció de residus dins el centre.
- Assistir a les sessions de formació.
- Facilitar una visita de suport a l’equip extern de suport de la microxarxa.
- Compartir experiències amb les altres Escoles + Sostenibles.
Les inscripcions pel curs 2024-2025 estan tancades.
Sessions de la formació
Primera sessió. Fonaments de la prevenció de residus
Sessió per establir els fonaments sobre la prevenció de residus i identificar les problemàtiques que els centres volen tractar durant el curs. Durant la sessió, es detecten i prioritzen les problemàtiques, es proposen accions concretes, es desenvolupen activitats de millora i s'avalua cada etapa del procés.
Actiu:
La Fàbrica del Sol
Quan:
20/11/2024
Segona sessió. Aprofundim en la prevenció de residus
A través de dinàmiques de grup amenes, es continua aprofundint en la prevenció de residus dins els centres educatius posant una atenció especial en l’evolució del funcionament dels projectes de les persones assistents.
Actiu:
centre educatiu pendent de determinar
Quan:
16/01/2025
Tercera sessió. Intercanvi d’experiències
Aquesta sessió s’acostuma a fer en un centre educatiu de la xarxa que, com a amfitrió, explica la seva experiència. Es visiten els espais protagonistes, es ressegueixen els reptes existents i es promouen les aportacions de la resta de persones participants.
Actiu:
centre educatiu pendent de determinar
Quan:
06/03/2025
Quarta sessió. Avaluem per seguir millorant
Aquesta sessió s’acostuma a fer en un centre educatiu o equipament municipal, i serveix per fer una avaluació final del projecte i tractar les últimes directrius per completar els objectius abans de l’acabament del curs.
Actiu:
centre educatiu pendent de determinar
Quan:
15/05/2025