Els centres educatius generen certes quantitats de residus perillosos que requereixen una recollida i un tractament específics. Un residu perillós és qualsevol substància o objecte que per les seves característiques és perjudicial per al medi ambient o la salut de les persones.
Per gestionar correctament aquests residus, els centres poden fer ús del PVME, el qual en facilita la gestió fins a un pes màxim de 5 kg, o bé gestionar-los a través d’un gestor autoritzat.
Cal seguir un protocol a l’hora de disposar aquests residus en el PVME per tal d’evitar qualsevol impacte sobre el medi ambient i la salut de les persones.
PROTOCOL
Les accions encaminades a donar la destinació adequada a aquests residus de la forma més correcta possible són sis:
1. Identificació
2. Envasatge
3. Etiquetatge
4. Emmagatzematge
5. Recollida i transport
6. Tractament
1. Identificació
Una vegada que els productes es converteixen en residus perillosos cal tenir-los correctament identificats mitjançant una etiqueta.
Per tant, l'etiqueta és la primera informació que podem tenir del tipus de substància que s'està manipulant. La informació indispensable que ha de tenir l'etiqueta és la següent:
• Nom del producte.
• Nom, adreça i telèfon del responsable de la comercialització del producte perillós.
• Pictogrames i indicacions de perill.
• Esment dels riscos específics dels productes perillosos (frases R).
• Consells de prudència relatius als productes perillosos (frases S).
Les quatre primeres correspon executar-les al centre escolar, les dues restants correspon al gestor autoritzat.

2 i 3. Envasatge i etiquetatge
La segregació correcta dels residus perillosos és un dels punts fonamentals per fer-ne una bona gestió. Per això cal envasar-los i etiquetar-los adequadament.
Cal tenir en compte:
• No mesclar/barrejar diferents residus en un mateix recipient.
• Utilitzar envasos de materials que no siguin susceptibles de ser afectats pel residu que contenen.
• Es recomanen envasos de plàstic (els de vidre es poden trencar).
• Els envasos han de ser sòlids i resistents.
• El tancament dels envasos ha de ser hermètic.
• Els envasos no s'han d'omplir més del 90% de la seva capacitat.
• Cal evitar fer transvasaments d'un envàs a un altre.
En la fase d'etiquetatge és important que l'etiqueta inclogui el següent:
• Dades del centre (nom, adreça i telèfon)
• Identificació del residu
• Data de l'envasatge
• Pictogrames o indicadors de perillositat
4. Emmagatzematge
Per emmagatzemar aquest tipus de productes i evitar el risc més gran de produir qualsevol perjudici per a les persones i el medi ambient cal tenir en compte algunes indicacions a l'hora d'escollir el lloc.
Ha de ser un lloc sec i ventilat, cobert i amb el terra enrajolat o cimentat, accessible per als alumnes.
Segons dicta la normativa vigent, el temps d'emmagatzematge, previ a la recollida i transport, no pot excedir de sis mesos. Cal tenir en compte, també, les incompatibilitats d'emmagatzematge. Aquestes incompatibilitats es mostren en la taula següent:

+ es poden emmagatzemar conjuntament
- no es poden emmagatzemar conjuntament
× es poden emmagatzemar conjuntament en determinades ocasions.
5. Recollida i transport
Va a càrrec del Punt Verd Mòbil Escolar. Aquest efectua la recollida porta a porta amb prèvia concertació del servei.
Els residus perillosos han d’entregar-se en les condicions descrites en els apartats anteriors i cal enviar, prèviament al dia de la visita, una llista en la qual consti la relació de residus de laboratori que es lliuraran el dia del servei, a residusescoles@bcn.cat. En cas contrari, no s'acceptaran.
La quantitat límit de disposició d'aquests residus és de 5 kg.
6. Tractament
El tractament dels residus perillosos té com a objectiu eliminar o reduir la perillositat de les substàncies o els constituents tòxics que contenen. En els casos que sigui possible recuperar-los, es reciclaran o es reutilitzaran.