Home / News list / Dues mostres del museu amb una mateixa aproximació a les peces

Dues mostres del museu amb una mateixa aproximació a les peces

Dues mostres del museu donen una nova lectura a peces posant èmfasi en el fet colonial

25JUL2024

El Museu Etnològic i de Cultures del Món acaba d’inaugurar dues propostes expositives que, tot i tenir diferents enfocaments, tenen en comú que parteixen dels fons propis del museu i s’aproximen a les peces de la col·lecció amb l’objectiu d’enriquir la informació amb què es presenten, posar èmfasi en el fet colonial, en el context d’adquisició i extracció de les peces i enfocar la mirada cap a les societats locals d’on provenen aquestes. 

La primera és la nova mostra de vitrina "Col·leccionar a la colònia. El fons Baux/Núñez de Prado" que es pot veure de manera gratuïta al vestíbul i espais annexos a la recepció del museu. És una exposició de petit format, comissariada pel Departament de Col·leccions del museu, on s’exposen per primer cop de manera conjunta una selecció representativa de les peces que formen el fons Baux/Núñez de Prado, acompanyades d’informació històrica i del context colonial de Guinea Equatorial, que és on es va reunir aquesta col·lecció.

Miguel Núñez de Prado y Susbielas (1882-1936) va ser governador dels territoris  espanyols al golf de Guinea des de final del 1925 i fins als primers mesos de la Segona República. Tal com era habitual entre els administradors colonials, durant el seu mandat va adquirir diversos objectes que han acabat formant part de la col·lecció del Museu Etnològic i de Cultures del Món (MuEC). L’octubre del 1936, després de la seva execució per part del bàndol franquista, la seva vídua, Maria Luisa Baux, els va vendre a la Generalitat de Catalunya amb destí a la secció etnològica del Museu d’Arqueologia de Catalunya. Posteriorment, el conjunt va ser traslladat al Museo Etnológico y Colonial, creat al final del 1948 i precedent de l’actual MuEC. 

Amplieu la informació a la fitxa de la mostra. 

 

La segona, és una intervenció artística a la Sala 30 de la col·lecció permanent "Xiulant el temps. Activar la col·lecció inaugural del museu ". La proposta és de l’artista Pamela Cevallos i hi han participat també els artistes equatorians Daniel Mezones, Guillermo Quijije i Javier Rivera. Comissariada per María Iñigo Clavo, es parteix de la col·lecció comprada pel museu el 1948 a Leopoldo Gómez Alonso, procedent de la xarxa d’espoli i extractivisme promoguda pels compradors europeus, i es centra en les aproximacions comunitàries al passat prehispànic, desafiant les jerarquies entre coneixements científics i populars en l’àmbit museològic. El projecte té com a objectiu reconèixer el valor de l’ofici artesanal de terrisseria de rèpliques arqueològiques i explorar col·lectivament les històries del col·leccionisme transatlàntic.
Des de la dècada de 1960, a La Pila (Equador) va sorgir una economia i cultura de la rèplica d’objectes arqueològics. Per a aquest projecte, artistes locals experts en ceràmica precolombina han recreat objectes prehispànics de La Pila que pertanyen a una de les primeres col·leccions del museu. Durant aquests mesos, les peces del museu i les noves conviuen en les vitrines, i es genera d’aquesta manera una connexió entre peces antigues i les seves rèpliques, que qüestiona la visió moderna d’originalitat i ens permet imaginar els usos i sons d’aquests objectes, entre els quals destaquen diversos xiulets.

 
Amplieu la informació a la fitxa de la instal·lació. 


 


Other news that may be of interest of you