Volants de convivència i de residència del Padró de Barcelona
Què has de saber?
El volant de convivència és un document que demostra on i amb qui està empadronada una persona a Barcelona.
El volant de residència és un justificant que acredita l’empadronament a la ciutat de Barcelona.
MOLT IMPORTANT:
Per qüestions de confidencialitat:
No es poden sol·licitar volants de convivència de persones menors d’edat si no s’hi conviu.
En cap cas no es pot emetre un volant de convivència a nom d’un o una menor no emancipat, sempre s’emetrà a nom de la persona que el sol·licita.
Quins requisits s'han de complir?
- Volant de convivència: has de ser més gran de 18 anys i estar empadronat o empadronada a la ciutat de Barcelona.
- Volant de residència: has de ser més gran de 16 anys i estar empadronat o empadronada a la ciutat de Barcelona.
Quina és la seva vigència?
Ambdós volants no caduquen, però la validesa varia en funció del tràmit pel qual l’hagis sol·licitat.
Puc sol·licitar aquests documents per a la meva família?
- Si tens més de 18 anys: Volants de convivència i residència: podràs demanar presencialment els de les persones que estan empadronades al teu domicili i els de qualsevol altra persona major d’edat (per a majors d’edat sempre que tinguis la seva autorització expressa), així com ambdós volants a nom de menors d’edat o persones incapacitades legalment si els seus representants són degudament acreditats.
- Si tens menys de 18 anys: No podràs demanar cap dels dos volants a tercers.
Com has de fer el tràmit?
Quins passos has de seguir?
Pas 1. Per sol·licitar tant el volant de convivència com el de residència, s’ha d’haver completat el tràmit següent prèviament: Alta al padró municipal d’habitants. Mira als tràmits vinculats per saber com fer-ho.
Paso 2. Pots sol·licitar tant el volant de convivència com el de residència en qualsevol moment i de tres maneres diferents:
- Presencialment a una de les oficines d’atenció ciutadana (OAC) de l’Ajuntament de Barcelona: per fer la sol·licitud, has de concertar cita prèvia.
- Telemàticament: t’hauràs d’identificar al portal amb un d’aquests tres mètodes d’identificació: certificat digital idCAT, certificat digital FNMT-RCM o Cl@ve PIN24 o DNIe.
- Telefònicament: trucant al 010.
Pas 3. Prepara la documentació necessària.
Pas 4. Rep el volant.
- Presencialment: el volant el rebràs el mateix dia de la cita.
- Telemàticament: el volant el podràs imprimir tan bon punt acabis el procés en línia, accedint al teu espai personal en el portal d’identificació.
- Telefònicament: el volant el rebràs per correu postal ordinari al domicili d’empadronament. El termini aproximat per rebre'l és de set dies hàbils des de la data de petició.
Quina documentació és necessària?
La documentació que has de presentar depèn de quina és la teva situació.
A continuació t'indiquem, per a cada cas, tota la documentació que has d'aportar:
- Quan demanis el teu volant o el de persones més grans de 16 anys empadronades al teu domicili, has de presentar la Documentació A.
- Quan demanis el volant per a persones més grans de 16 anys no empadronades al teu domicili, has de presentar la Documentació A, la Documentació B i la Documentació C.
- Quan siguis el progenitor o progenitora d’una persona menor de 16 anys i estiguis empadronat o empadronada amb ella, has de presentar la Documentació A i la Documentació D.
- Quan siguis el progenitor o progenitora d’una persona menor de 16 anys i no estiguis empadronat o empadronada amb ella, has de presentar la Documentació A, la Documentació D, la Documentació E, i la Documentació F.
- Quan siguis el o la representant legal d’una persona menor de 16 anys i no estiguis empadronat o empadronada amb ella, has de presentar la Documentació A, la Documentació D i la Documentació G.
- Quan demanis el volant per a una persona incapacitada legalment, has de presentar la Documentació A i la Documentació G.
Documentació A
Document d’identificació personal de la persona sol·licitant en vigor:
- Persones espanyoles: DNI, passaport o carnet de conduir, en vigor.
- Persones de la Unió Europea, Suïssa, Noruega, Islàndia o Liechtenstein: targeta de residència, passaport, document d’identitat del país d’origen o certificat NIE (número d'identitat d'estranger) juntament amb el passaport, en vigor.
- Persones originàries de la resta de països: targeta de residència o passaport, en vigor.
Documentació B
Autorització expressa degudament signada (només té una validesa d’un mes a partir de la data que consti al document).
Documentació C
Fotocòpia del document d’identificació personal de la persona autoritzant.
Documentació D
Document d’identificació personal de la persona menor d’edat:
- Persones espanyoles de més de 14 anys: DNI o passaport.
- Persones espanyoles menors de 14 anys: llibre de família o certificat de naixement i, si en tenen, DNI o passaport.
- Persones estrangeres: targeta de residència o passaport o document d’identitat del país d’origen (aquest últim document només si pertanyen a la Unió Europea, Suïssa, Noruega, Islàndia o Liechtenstein). Si en la documentació de la persona menor d’edat no apareixen totes les dades de les persones progenitores, serà necessari aportar el llibre de família (si en tenen al seu país) o la inscripció de naixement o el passaport de les persones progenitores on constin incloses totes les dades de la persona menor d’edat.
Documentació E
Fotocòpia del document d’identificació personal de les persones progenitores empadronades amb la persona menor d’edat.
Documentació F
Declaració conjunta de consentiment, amb signatura original, de les persones progenitores que estiguin empadronades amb la persona menor d’edat.
Documentació G
Resolució judicial i acta d’acceptació del càrrec de representant legal.
Quin és el termini?
- Presencialment: al moment.
- Telemàticament: al moment.
- Telefònicament: set dies hàbils des de la data de petició.
Quin és el cost?
És gratuït.
Vols saber-ne més?
Organisme responsable del tràmit
L’Ajuntament de Barcelona (per a la ciutat de Barcelona). Consulta amb l'ajuntament corresponent si vius a una altra ciutat.
Més informació
Pots consultar l’Oficina Virtual de Tràmits de l’Ajuntament de Barcelona, o adreçar-te amb cita prèvia a:
- Oficina d'Atenció Ciutadana Monumental
- Oficina d’Atenció Ciutadana de la plaça de Sant Miquel
- Oficina d’Atenció Ciutadana del Districte de Ciutat Vella
- Oficina d’Atenció Ciutadana del Districte de l’Eixample
- Oficina d’Atenció Ciutadana del Districte de Sants-Montjuïc
- Oficina d’Atenció Ciutadana de la Marina
- Oficina d’Atenció Ciutadana del Districte de les Corts
- Oficina d’Atenció Ciutadana del Districte de Sarrià - Sant Gervasi
- Oficina d’Atenció Ciutadana del Districte de Gràcia
- Oficina d’Atenció Ciutadana del Districte d’Horta-Guinardó
- Oficina d’Atenció Ciutadana del Districte de Nou Barris
- Oficina d’Atenció Ciutadana de Zona Nord
- Oficina d’Atenció Ciutadana del Districte de Sant Andreu
- Oficina d’Atenció Ciutadana del Districte de Sant Martí
Tràmits vinculats importants
Per sol·licitar tant el volant de convivència com el de residència, s’ha d’haver completat el tràmit següent:
A més, si vols fer els tràmits en línia, has de disposar de:
Alguns exemples d’altres tràmits per als quals necessites obtenir el volant de convivència són els següents:
- Escoles bressol: preinscripció i matriculació
- Segon cicle d’educació infantil, primària i secundària obligatòria: preinscripció i matriculació
- Escolarització d’alumnat nouvingut
- Batxillerat: preinscripció i matriculació
- Cicle formatiu de grau mitjà: preinscripció i matriculació
- Targeta sanitària individual (TSI)