Llogar un habitatge
Tot seguit, t’expliquem aspectes que has de tenir en compte per llogar un habitatge.
Reserva amb una paga i senyal
Si t’has decidit per un habitatge i has arribat a un acord amb el propietari o propietària o l’agència immobiliària, el pas següent és abonar una paga i senyal. És un primer pagament, equival al d’un mes de lloguer i formarà part de la fiança quan signis el contracte.
Tanmateix, has de saber que els propietaris o propietàries es reserven el dret d’escollir el seu llogater o llogatera en funció de les seves referències o condicions. De manera que el més probable és que et sol·licitin que presentis un contracte laboral, nòmines o justificants d’ingressos, a més d’una còpia del teu passaport o de la targeta de residència.
Durada del lloguer
El període mínim de lloguer és de sis mesos i és de compliment obligat. El que és habitual és que els contractes se signin per un període de tres anys. És opcional per als llogaters i les llogateres, però obligatori per al propietari o propietària. Es pot renovar per un any més. El propietari o propietària té la possibilitat de recuperar el pis com a habitatge permanent després del primer any de contracte. Si decideixes marxar-ne i rescindir el contracte, ho has de comunicar per escrit a la propietat o l’agència amb dos mesos d’antelació com a mínim. També has d’indicar la data de rescissió del contracte.
Pagaments en els contractes de lloguer
En tots els contractes de lloguer consten els pagaments següents:
- Lloguer del mes en curs.
- Fiança. Es tracta d’una garantia en dipòsit. El seu import és l’equivalent a un mes de lloguer, en el cas d’un pis sense moblar, i de dos mesos si està moblat. Aquest dipòsit es torna en acabar-se el contracte.
- Aval bancari. És un possible requisit per llogar. Implica que s’ha de dipositar un import corresponent al valor de tres o sis mesos de lloguer en un altre compte bancari durant el temps de vigència del contracte de lloguer. Aquest import romandrà intacte. És una fórmula de garantia per al propietari o propietària, que disposaria d’efectiu per atendre impagaments o qualsevol cost judicial que es produís pel desnonament d’un llogater o llogatera que no compleixi les seves obligacions. L’import total, juntament amb els interessos generats, se’t tornarà quan s’acabi el contracte. En el cas que es produeixi aquesta situació, l’aval és independent del dipòsit de garantia o fiança.
- Comissió de l’agència. Si llogues a través d’una agència immobiliària, has d’abonar una comissió, que sol ser equivalent al 10% del lloguer anual, més el 21% de l’impost del valor afegit (IVA).
Tots aquests pagaments els pots fer per transferència bancària des del teu compte bancari, o bé en efectiu o amb un xec bancari, però no amb targeta.
El lloguer s’abona habitualment durant els cinc primers dies de cada mes. Normalment, el rebut del lloguer, així com els dels subministraments, com l’electricitat, la telefonia o el gas, entre altres, es paguen mitjançant domiciliació bancària.
És habitual que es pacti en el contracte un augment anual del preu del lloguer igual a l’increment de l’índex de preus de consum (IPC).
Documents de l’habitatge
Tots els habitatges, siguin de lloguer o de compra, han de disposar de la cèdula d’habitabilitat, que garanteix que l’habitatge està en condicions de ser ocupat. A més, aquest document és imprescindible per contractar o donar d’alta serveis com l’electricitat, l’aigua o el gas.
Igualment, tots els habitatges han de disposar d’un certificat energètic. Aquest document específic indica per a cada habitatge el seu nivell d’eficiència energètica en una escala que va de la A (més alta) fins a la G (més baixa). Aquesta classificació et pot ajudar a prendre una decisió sobre l’habitatge.
Inventari, manteniment i desperfectes
Quan entris a l’habitatge, fes-hi una inspecció inicial i repassa l’inventari (si està moblat). Tens un termini d’unes 48 hores per informar el propietari o propietària si has detectat danys i sol·licitar les reparacions que siguin necessàries. Fes fotografies i vídeos si ho consideres oportú. Els propietaris o propietàries tenen l’obligació d’adoptar les mesures necessàries perquè les reparacions esmentades es duguin a terme.
A partir de llavors, els llogaters o llogateres són responsables de l’ús i desgast i de les reparacions, excepte quan es tracti de danys per deficiències estructurals, avaries de canonades o inundacions d’origen extern. Si el pis està moblat, els llogaters o llogateres han de conservar els mobles i els electrodomèstics i, en deixar el pis, han de deixar-lo en la mateixa disposició i en bon estat.
En qualsevol cas, et recomanem que mantinguis una bona relació amb el propietari o propietària o amb el gestor o gestora de la teva agència perquè hi hagi una bona comunicació i qualsevol problema que sorgeixi es resolgui de manera ràpida i efectiva.
Finalment, tingues en compte que no hi ha gaires propietaris o propietàries que acceptin animals de companyia als pisos de lloguer, sobretot si són moblats. I, si n’accepten, pot ser que et demanin una fiança addicional.