L'alumnat de secundària de l’IEA Oriol Martorell lidera el camí cap a la sostenibilitat

..
04/03/2025 - 13:50 h

Els nois i noies de secundària proposen i duen a terme accions concretes per fer de l’escola un espai més verd i respectuós amb el medi ambient, fent de la sostenibilitat una experiència transformadora que va molt més enllà de les aules.

Dins de l’assignatura de Tecnologia i Digitalització, el centre convida l’alumnat a investigar les necessitats reals del centre en relació al medi ambient. Arran de les seves troballes, han d’idear i aplicar solucions, seguint la metodologia d’aprenentatge per projectes. Aquest mètode els permet viure la sostenibilitat en primera persona, explica el professor Martí Burriel:

“Mentre vas aprenent, doncs pots transformar el teu entorn. I què millor que fer-ho per potenciar la sostenibilitat? Quan l’alumnat veu que el que fa té un impacte real, canvia la seva manera de veure l’aprenentatge. No és només una feina per treure una nota, sinó que és una acció que millora el seu entorn.”

Enguany, aquest procés ha donat lloc a quatre projectes transformadors liderats per l’alumnat, que enverdeixen l’escola i milloren el seu impacte ambiental:

Biodiversitat al pati: s’han retirat centenars de rajoles de ciment per crear zones verdes i abaixar les temperatures els mesos més calorosos, amb plantes aromàtiques aprofitades per la cuina del centre.

Hort escolar: s’ha recuperat i millorat l’hort del centre, fabricant compostadores amb eines de fabricació digital.

Mur vegetal: arran d’un diagnòstic fet per l’alumnat sobre la contaminació acústica al centre, s’ha creat un mur vegetal amb l’objectiu de reduir el soroll.

Compostatge: s’ha creat un sistema de compostatge per reduir residus i fomentar la sostenibilitat al centre.

A més, dins de l’assignatura d’Entorn Sostenible de batxillerat s’amplia aquesta mirada amb l’estudi de les indústries del plàstic, l’energia i el tèxtil. A partir de l’anàlisi de dades del centre, l’alumnat proposa solucions per optimitzar el consum d’aigua i energia i evitar el malbaratament alimentari. Un exemple destacat ha estat la instal·lació de sensors de llum als lavabos amb els diners estalviats durant la Marató d’Estalvi Energètic.

“Nosaltres intentem que l’alumnat es faci responsable del procés i de les seves pròpies decisions. Si volen apagar la caldera del centre per reduir el consum energètic, poden fer-ho. Si volen modificar el pati, ho poden fer. L’important és que prenguin consciència que tenen veu i vot en el que passa al seu institut.”

Un cop implementats, els projectes s’han presentat a tota la comunitat educativa del centre i s’estan buscant altres oportunitats per compartir-los, com la Fira Faig del Departament d’Educació. Aquest reconeixement extern fa que l’alumnat prengui consciència que el que fan és important i inspirador per altres centres.

L’experiència de l’IEA Oriol Martorell demostra que quan es dona protagonisme a l’alumnat i se’ls convida a passar de la teoria a la pràctica, s’aconsegueix que no només aprenguin a millorar el seu entorn, sinó també a fer front a reptes que van molt més enllà de les aules.

“L’objectiu és que l’alumnat no només pensi en què poden fer dins del centre, sinó que ho extrapolin. Si puc canviar l’institut, per què no puc canviar el meu barri? I la meva ciutat?”.

Ara el repte és nostre: com podem fer que aquest mateix esperit arribi a més centres, comunitats i persones? És hora d’aprofitar aquest impuls i continuar construint escoles que siguin motors de canvi en el si de les nostres comunitats.