Reducció de les externalitats associades a la ronda Litoral i dels seus impactes
La qualitat atmosfèrica i el soroll són dos dels problemes ambientals més rellevants de Barcelona, igual que ho són de moltes altres grans conurbacions, i tenen una afectació directa sobre la salut de les persones. En ambdós casos, els nivells actuals presenten superacions respecte dels valors de referència per garantir la salut, i el trànsit rodat hi contribueix de manera molt important.
Les rondes són una font important de contaminació i de soroll diürn i nocturn per a la població i usuaris propers. La seva incidència sobre la població és diferent al llarg de tota la via, depenent de la proximitat dels habitatges, l’encaix de la ronda en cada tram, la velocitat de circulació o l’alçària dels edificis. Les actuacions per afrontar els problemes sobre la qualitat de l’aire i el soroll consisteixen a estudiar mesures de restricció per als vehicles més contaminants que circulen per les rondes, ampliar el tram 60 de la ronda Litoral, prendre mesures de protecció en habitatges propers (aïllament de façanes) i minimitzar el soroll mitjançant apantallaments, paviments fonoabsorbents o cobriment de les rondes.
Què estem fent?
Activació i desplegament de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) Rondes de Barcelona el 2020. Els vehicles amb etiqueta ambiental 0, ECO, C o B poden circular sense restriccions. Per contra, no poden circular els vehicles lleugers com ara motos i ciclomotors (L) i turismes (M1) sense etiqueta ambiental:
-
Turismes (M1) de benzina anteriors a la norma Euro 3 (habitualment matriculats abans del 2000) i els dièsel anteriors a la norma Euro 4 (habitualment matriculats abans del 2005 o 2006).
-
Motocicletes i ciclomotors (categoria L) anteriors a Euro 2 (habitualment matriculats abans del 2003).
Progressivament s’han incorporat altres vehicles a les restriccions. Les furgonetes (N1), els camions (N2, N3) i els autobusos (M2, M3) sense etiqueta ambiental: -
A partir de l’1 d’abril de 2021, furgonetes (categoria N1) de benzina anteriors a la norma Euro 3 (habitualment matriculades abans del 2000) i les dièsel anteriors a la norma Euro 4 (habitualment matriculades abans del 2005 o 2006).
-
A partir de l’1 de gener de 2022, camions (N2, N3) i autocars petits (M2) anteriors a la norma Euro 4 (habitualment matriculats abans del 2006 o 2007).
-
A partir de l’1 de juliol de 2022, autobusos i autocars (M3) destinats al transport col·lectiu anteriors a la norma Euro 4 (habitualment matriculats abans de 2006 o 2007).