Portrait of a municipal guard
L’obra pintada a finals del segle XIX, és una de les poques obres conegudes i conservada en una col·lecció pública del pintor Pedro Vidal de Solares y Cárdenas qui es va relacionar amb els impressionistes francesos i molt en particular amb Renoir.
Portrait of a municipal guard
Registration number MHCB02896
Chronology: 1890
Author: Pedro Vidal de Solares y Cárdenas
Restoration
Direction and coordination: Servei de Conservació Preventiva i Restauració (Museu d’Història de Barcelona).
Restorer: Rosa Marina Ruíz
Framer: Acutangle, S.L.
Restoration date: 2019
Retrat realista d’un guàrdia municipal amb uniforme oficial i armat amb sabre. (©Jordi Puig-MUHBA)
Detall on es pot observar l’escut de la Ciutat Comtal a la gorra i el número d’identificació (432) al coll de la casaca. (©JordiPuig-MUHBA)
L’escut de la Ciutat Comtal també es troba representat al cinturó i a la cartutxera. (©Jordi Puig-MUHBA)
Detall de la capa pictòrica amb lupa d’augment x200. La tècnica pictòrica d’aquesta obra és a l’oli. Les pinzellades són relativament amples i primes, amb aplicació de més matèria pictòrica a les zones lluminoses. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA)
Estampat al revers trobem el segell d’una botiga de Belles Arts que fins al moment no ha pogut ser identificada amb cap de les botigues de Barcelona en funcionament al s.XIX. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA)
El bastidor és de tipus espanyol amb encaix de forquilla i està format per 4 llistons molt probablement reaprofitats, ja que trobem una boca clau en un d’ells i forats de clau en un altre. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA)
L’obra està signada i datada. Malgrat que Pedro Vidal de Solares és un artista bastant desconegut, va participar en diversos salons tant a París (Salon des Refusées, 1873), com a Catalunya en anys posteriors. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA)
L’autor va participar en el moviment impressionista francès gràcies a l’amistat que l’unia al pintor Pierre-Auguste Renoir qui el va retratar l’any 1876, junt a la seva model predilecta, al conegut quadre Bal au Moulin de la Galette. (©Musée d’Orsay)
La parella en segon pla s’ha identificat com Pedro Vidal i Margot Legrand. (©Musée d’Orsay)
L’any 1993 el restaurador del museu Jordi Fernández Matas, va fer un reportatge fotogràfic de les alteracions abans d’intervenir-hi. (©ArxiuMUHBA)
El marc havia deixat traces de vernís a tot el contorn de l’obra. Es feien paleses pèrdues i reintegracions. (©ArxiuMUHBA)
Comparativa abans i després de la restauració de 1993. (©ArxiuMUHBA)
L’any 2019 l’obra és peticionada per participar en l’exposició Impressionism and Spanish Art, a Rússia. Durant l’estudi tècnic de conservació es van observar ratllades, clivellats, petits aixecaments i pèrdues puntuals de la capa pictòrica. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA)
Detall de pèrdues i clivellats amb lupa d’augment 200x. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA)
Es decideix intervenir de nou. Un cop neta l’obra, es fa una fixació puntual i una reintegració pictòrica (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA)
La peça s’emmarca de nou i es protegeix pel revers amb un policarbonat. (©ArxiuMUHBA)
Peça exposada al Museum of Impressionism de Moscou. (©Àurea)