El Pla de la Boqueria
The artist Achille Battistuzzi painted several vedutte of Barcelona, works that depict life in the Catalan capital in the nineteenth century very accurately. The restoration of this work from the MUHBA Collection enabled us to learn more about the grid used to position the elements in the scene.
Pla de la Boqueria. Oil on cardboard.
Registration number MHCB01055
Chronology: 1873
Author: Achille Battistuzzi
Restoration:
Direction and coordination: Servei de conservació preventiva i restauració (Museu d’Història de Barcelona).
Restorer: Rosa Marina Ruiz.
Restoration date 2012
El Pla de la Boqueria. Achille Battistuzzi. MHCB01055. Oli sobre cartró. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA)
En relació a l’obra El Pla de la Boqueria del Museu d’Història de Barcelona, a les col·leccions del Museu Nacional d’Art de Catalunya es conserva el dibuix previ fet a llapis. Achille Battistuzzi, Estudi per al quadre «El pla de la Boqueria», c. 1870. Museu Nacional d’Art de Catalunya, adquisició de la col·lecció Casellas, 1911. ©Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona (2020)
En relació a l’obra El Pla de la Boqueria del Museu d’Història de Barcelona, a les col·leccions del Museu Nacional d’Art de Catalunya també es conserva l’oli sobre tela, obra realitzada posteriorment. Achille Battistuzzi, El pla de la Boqueria, 1873. Museu Nacional d’Art de Catalunya, adquisició a l'Exposició Universal de Barcelona, 1888. ©Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona (2020)
El MUHBA conserva el que podria ser un petit estudi previ (esquerra) que comparat amb la pintura del Museu Nacional d’Art de Catalunya (dreta) varia pel que fa les dimensions, la llum i la disposició d’algun dels personatges. (Esquerra: ©Rosa Marina Ruiz-MUHBA). (Dreta: ©Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona (2020))
L’artista hi dibuixa la via del tramvia, inaugurat l’any 1872, l’estació d’origen del qual estava en el Pla de la Boqueria de Barcelona. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA).
Hi podem veure representades les botigues de l’època: Fca de Sombreros. A. Foncuberta. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA).
I també la venda ambulant (venedors de síndries i castanyera) , els soldats, la policia, famílies de passeig, grups de persones xerrant, altres treballant... (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA).
Pel que fa el suport de l’obra, es tracta d’un oli sobre cartró color ataronjat, constituït per diferents fibres de paper premsades. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA).
En tota l’obra s’hi pot apreciar el dibuix previ realitzat amb llapis, tant de l’arquitectura com de les figures. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA).
Gràcies a la tècnica no destructiva de la reflectografia infraroja feta pel Museu Nacional d’Art de Catalunya, podem visualitzar les capes subjacents a la pintura i es comprova que existeix una quadrícula numerada que es conserva a les vores en tots el laterals. (©Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona Reflectografia IR: Campuzano, Pedragosa, Ramells).
En el detall de la reflectografia d’un dels angles de l’obra s’observa la numeració de la quadrícula subjacent. (Esquerra: Detall ©Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona Reflectografia IR: Campuzano, Pedragosa, Ramells).(Dreta: Detall ©Rosa Marina Ruiz-MUHBA).
Un dels números de la quadrícula, que amb la reflectografia es distingeix molt millor, es pot observar al lateral dret de l’obra. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA).
Sobre la preparació gris s’observa una capa de color crema i per sobre d’aquesta, una altra de color marró que el pintor utilitza per fer les zones d’ombra. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA).
Mitjançant pinzellades petites i carregades de matèria, l’autor pinta els vestits dels personatges amb colors vius i intensos. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA).
L’obra presenta un envernissat realitzat de forma irregular amb un vernís brillant aplicat amb paletina. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA).
Detall de la signatura feta sobre el vernís a la part inferior dretade l’obra: A. Battistuzzi. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA).
El tractament de conservació de El Pla de la Boqueria s’ha basat en la desacidificació del cartró i en la neteja de la capa pictòrica amb l’objectiu d’aconseguir unitat visual de l’obra. (©Rosa Marina Ruiz-MUHBA).