Diorama of Passeig de l’Esplanada
Dioramas, models designed to be observed from a fixed point of view, performed the functions of today's digital 3D representations. This diorama was built by the renowned set designer and painter Josep Mestres Cabanes, who had extensive knowledge of the art of perspective and produced work rich in atmosphere and climate thanks to his mastery of the effects of light and depth. Mestres Cabanes built several dioramas for international exhibitions and trade fairs, including, particularly, twelve for the 1963 New York World’s Fair.
Diorama del Passeig de l’Esplanada
Registration number MHCB00966
Chronology: Around 1952
Author: Josep Mestres i Cabanes (Manresa, 1898 – Barcelona 1990)
Restoration
Direction and coordination: Servei de Conservació Preventiva i Restauració (Museu d’Història de Barcelona).
Restorers: SAIA-ART i Rosa Prat.
Display box: Jordi i Josep Castells i Planas.
Date of restorations: 2007 and 2013.
.
El diorama del Passeig de Sant Joan representa una escena quotidiana en el desaparegut bulevard barceloní creat l’any 1798. Popularment era conegut com a passeig o jardí de l’Esplanada en referència al gran espai buit provocat pels enderrocs realitzats per construir la Ciutadella després de 1714. (©ArxiuMUHBA).
El diorama està format per una base d’escaiola on s’hi representa el Passeig amb els seus monuments fets d’escaiola. (©ArxiuMUHBA).
La Font d’Hèrcules, és l’única font originàriament construïda al Passeig de l’Esplanada que es conserva en l’actualitat, concretament a l’encreuament del Passeig de Sant Joan amb el carrer Còrsega. (©RosaPrat-MUHBA).
Distribuïts en 8 termes es situa l’arbrat i la façana de cases, fets sobre planxes de fullola retallada i pintada, així com l’estructura panoràmica de fons (ciclorama). La separació entre termes proporciona profunditat. (©ArxiuMUHBA).
Els retallables dels arbres es fixen a la base del diorama inserint-se dins els encaixos previstos per aquesta funció. (©ArxiuMUHBA).
Sobre la base del diorama s’hi adhereixen figuretes de plom representant personatges i carruatges de cavalls de l’època. (©RosaPrat-MUHBA).
Les 72 figures del diorama estan fetes a partir de làmina de plom policromada. La varietat de personatges i la seva caracterització donen un bon reflex de la societat barcelonina de l’època.(©ArxiuMUHBA).
Construït dins una de les sales d’exposicions de la Casa Padellàs, el diorama originàriament s’observava a través d’una finestra d’uns 240 cm d’ample. (©ArxiuMUHBA).
L’any 1995, les obres de remodelació de les sales d’exposició de la Casa Padellàs van requerir el desmuntatge i trasllat del gran diorama. (©ArxiuMUHBA).
Per a dur a terme el trasllat es va documentar la disposició original del diorama referenciant cadascuna de les seves parts. (©ArxiuMUHBA).
Per poder extreure el diorama del petit recinte que ocupava, es va dividir la base en tres parts: la central, més gran, inclou el modelat de la calçada central del Passeig amb els seus elements escultòrics així com les fonts, i les dues parts laterals als extrems, sense monuments. (©ArxiuMUHBA).
Després d’uns anys conservant-lo a les sales de reserva, comença la preparació per exposar el diorama al Born Centre de Cultura i Memòria amb una intervenció que té per objectiu substituir els travessers de fusta que suporten la base.( ©SAIA-ART-MUHBA).
La base del diorama, reforçada amb arpillera, és sòlida i per tant, permet anivellar-la pel revers, posant-la de bocaterrosa. (©SAIA-ART-MUHBA).
Un cop anivellada i lliure dels travessers de fusta, la base del diorama s’adhereix de forma reversible a una planxa de policarbonat i aquesta es fixa a un bastidor de ferro galvanitzat. (©SAIA-ART-MUHBA).
Per poder traslladar el diorama amb seguretat es construeix una plataforma rodant d’acer tubular. La inclinació de 35 graus de l’estructura de transport permet introduir-lo dins els muntacàrregues. (©ArxiuMUHBA).
Els retallables dels arbres s’ embalen, un a un, i s’immobilitzen amb planxes d’escuma de polietilè. (©ArxiuMUHBA).
La nova caixa escènica del diorama s’encarrega als reconeguts constructors d’escenografies, els germans Jordi i Josep Castells i Planas de Cardedeu.(©ArxiuMUHBA).
Castells i Planas construeixen la nova estructura de suport amb un tramat de barres i llistons de fusta per a penjar-hi els retallables dels arbres i del paisatge de fons, així com la realització del ciclorama. (©ArxiuMUHBA).
El suport final de presentació és una taula regulable a diverses alçades per poder exposar el diorama adequadament tenint en compte el punt òptim d’observació. (©ArxiuMUHBA).
A la sala d’exposicions de El Born Centre de Cultura i Memòria es fa el muntage el diorama amb la col·laboració dels escenògrafs. (©ArxiuMUHBA).
L’exposició del Diorama requereix una sèrie de tractaments d’acabats finals que es realitzen també in situ. (©RosaPrat-MUHBA).
Per a la reintegració de juntes i esquerdes es realitza un estudi previ per a la determinació del material compatible amb els originals i reversible.(©RosaPrat-MUHBA).
Reintegració cromàtica aplicant en espurnejat de temperes.(©RosaPrat-MUHBA).
La col·locació del conjunt de 72 figuretes de plom es fa segons la documentació del desmuntatge de Casa Padellàs de l’any 1995 i d’acord amb la projecció de les ombres pintades a la base original.(©RosaPrat-MUHBA).
Es fa una nova finestra d’observació de les mateixes dimensions que l’original i s’estudia la il·luminació.(©ArxiuMUHBA).
Les distàncies entre els arbres dels diferents termes i d’aquests a l’observador està calculada per donar profunditat.(©RosaPrat-MUHBA).
Detalls del diorama actualment exposat a El Born Centre de Cultura i Memòria.(©ArxiuMUHBA).