Pintures murals romanes de la domus d'Avinyó
![](/museuhistoria/sites/default/files/styles/multimedia_node/public/FOTO25AVINYO300.jpg?itok=o4wuBaqU)
Luxosa decoració del sostre de l’habitació o cubiculum del propietari de la casa romana del carrer d’Avinyó. A la part central, rombe amb la representació del rapte de Ganimedes (“el més bell dels mortals”, segons la Il·líada d’Homer) i al seu voltant decoració amb motius florals i sanefes combinats amb motllures.
Restauració de les pintures d’Avinyó, 15
Direcció i coordinació: Lídia Font, Anna Lázaro i Carla Puerto, del Servei de Conservació Preventiva i Restauració del Museu d’Història de Barcelona
Restauradors: Sílvia Llobet, Maria Molinas, Kusi Colonna-Preti, Àlvar Mailan, Núria Deu, Anna Bertral i Lorena Andino, d’ÀBAC, SL
Restitució hipotètica i interpretació de la decoració: Alicia Fernández (Universitat de Múrcia) i Lorenzo Suárez
Any: 2014-2015
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO01AVINYO.jpg)
Pintura amb tècnica mixta al fresc i al sec. Quart estil pompeià. Segona meitat del s. I - primera meitat del s. II. Mides: 460 x 250 cm. MHCB-40041.1.(©Pep Parer-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO02AVINYO.jpg)
Detall dels motius florals de les pintures romanes de la domus d’Avinyó.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO03AVINYO.jpg)
Detall dels motius florals de les pintures romanes de la domus d’Avinyó.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO04AVINYO.jpg)
Detall d’una sanefa combinada amb motllura de les pintures romanes de la domus d’Avinyó.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO05AVINYO.jpg)
Reconstrucció hipotètica de la decoració que és el punt de partida del treball de restauració realitzat per la Dra. Alici Fernández.
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO06AVINYO.jpg)
El pintor va treballar sobre una fina capa de calç encara tendra i no del tot carbonatada. Els pigments es van barrejar amb un aglutinant orgànic.(©Lídia Font-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO07AVINYO.jpg)
Es connecten més de 3.000 fragments i es recupera més d’una quarta part de la decoració.(©Àbac-MUHBA))
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO08AVINYO.jpg)
Eliminació de gases(acetona)i neteja dels fragments amb aigua gelificada amb agar combinada amb alcohol i acetona.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO09AVINYO.jpg)
Neteja de les restes de resina acrílica aplicada sobre un pigment vermell molt soluble amb tissú impregnat d’acetona.
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO10AVINYO.jpg)
Consolidació de motllures amb Nanorestore®, nanopartícules de calç disperses en alcohol.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO11AVINYO.jpg)
Cambra d’humitat per potenciar la carbonatació després de la consolidació amb Nanorestore®.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO12AVINYO.jpg)
Ubicació dels fragments a partir de la reconstrucció hipotètica de la decoració del sostre.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO13AVINYO.jpg)
Tasca de localització de fragments acabada.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO14AVINYO.jpg)
Els fragments s’uneixen amb poli(butirat de vinil) (PVB).(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO15AVINYO.jpg)
Al revers dels fragments s’estenen 3 capes de morter a base de calç hidràulica, ceràmica triturada i sorres(7:2:3).La segona capa es reforça amb una malla i, a la tercera (7:7),s’afegeix emulsió acrílica.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO16AVINYO.jpg)
Nou suport de la pintura d’Aerolam® de 4,8 cm de gruix reforçat amb bastidor d’acer i argolles a la part superior per facilitar el moviment amb un polispast.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO17AVINYO.jpg)
Els fragments s’uneixen amb resina epoxídica Epolam 2001 barrejada amb microesferes de vidre.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO18AVINYO.jpg)
Fragments un cop adherits sobre el suport.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO19AVINYO.jpg)
Reblert de llacunes amb Arlita®.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO20AVINYO.jpg)
Les llacunes s’omplen amb Arlita®.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO21AVINYO.jpg)
Morter de reintegració de calç hidràulica NHL3 amb marbre triturat i sorra de riu (1:2:1).(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO22AVINYO.jpg)
El morter de reintegració és de calç hidràulica NHL3 amb marbre triturat i sorra de riu (1:2:1).(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO23AVINYO.jpg)
Acabats de la fase de reintegració.(©Àbac-MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO24AVINYO.jpg)
Instal·lació de la pintura a la sala expositiva.(©MUHBA)
![](/museuhistoria/sites/default/files/FOTO25AVINYO.jpg)
Detall del motiu central del sostre un cop acabada la restauració.(©Àbac-MUHBA)