Jornada 'Barcelona node ferroviari: un passat amb futur'
Locomotora de maniobres 303, Renfe.
El ferrocarril és una de les infraestructures de major repercussió en la configuració de la morfologia urbana de la ciutat. El tramat de les diferents línies del ferrocarril, que des de 1848 s’han anat estenent per tota la ciutat i fóra d’ella ha contribuït, per un costat, a definir espais de gran dinamisme social i econòmic i espais aïllats o més perifèrics dins de l’entramat urbà i per l’altre, a ampliar l’àrea de proveïment terrestre de Barcelona i l’àrea de mercat de mercat per la venda dels seus productes a escala espanyola. En aquest seminari es presentaran quins foren els condicionants geogràfics, històrics, polítics i econòmics que contribuïren a dissenyar i a implementar les primeres línies dels ferrocarril, així com, el seu progressiu creixement en relació a les transformacions urbanístiques i econòmiques de la ciutat.
La construcció d’una xarxa ferroviària que va tenir com a centre la ciutat de Barcelona va ser una realització que es perllongà al llarg de la segona meitat del segle XIX i primeres dècades del segle XX. L’esmentada infraestructura es realitzà en estreta simbiosi amb l’Eixample i amb les obres d’ampliació i millora del port de Barcelona. Es tracta de tres obres de molt abast que formaven part del programa elaborat per les elits barceloneses des de mitjan segle XIX per tal de convertir la ciutat en un gran centre comercial i industrial de la Mediterrània occidental.
La Fundació Museu Maquinista i Macosa es proposa ara reforçar el potencial explicatiu i patrimonial de la seva seu amb la incorporació d’una locomotora de maniobres de la sèrie 303, fabricada per la Maqunista, amb el suport del Districte de Sant Andreu. En el projecte hi col·labora el MUHBA, dins la seva línia de recerca sobre la història de Barcelona i la mobilitat i en la perspectiva de l’exposició Moure Barcelona que, al seu torn, ha de poder enriquir aquest espai de la Fundació a l’Eix patrimonial i museístic del Besòs.
Coordinador: Pere Pasqual Domènech, UB
PROGRAMA
Dijous 27 de maig 2021
16.00 h Presentació de la jornada
16.15 h Barcelona i el ferrocarril
Pere Pasqual, UB
17.15 h Conservar una locomotora de 1963 a l’aire lliure
Lídia Font, responsable de conservació preventiva i restauració del MUHBA
17.45 h Pausa
18.00 h La Maquinista i la seva Fundació: el paper dels treballadors
Miquel Jorba, Fundació Maquinista
18.30 h El ferrocarril, un tema clau per a la ciutat i per al museu de la ciutat
Joan Roca i Albert, director del MUHBA
19.00 h Debat conclusiu
Dates
Horari
Lloc
Periode Històric
Durada
Observacions
Data a determinar. Retransmissió en línia a través de la web del MUHBA. Més informació a: museuhistoria.bcn.cat
Informació i reserves
Per a qualsevol altra informació: 93 256 21 22 (de dilluns a divendres feiners, de 10 a 14 i de 16 a 19 h).
informaciomuhba@bcn.cat
El MUHBA es reserva el dret d'anul·lar activitats.
El preu de les activitats està subjecte a les taxes i els preus públics vigents.
Si no s'especifica altrament, les visites i els itineraris es fan en català.
Per a grups, el MUHBA ofereix les visites i els itineraris en altres llengües, aixi com la interpretació en llenguatge de signes.
Instagram del MUHBA
Facebook del MUHBA
Canal YouTube del MUHBA