Ferrer Bassa i les pintures del Monestir de Pedralbes, sota la lupa
El MUHBA posa la lupa damunt de les pintures de la capella de Sant Miquel, al claustre del Monestir de Pedralbes, considerades majoritàriament obra d’un dels grans artistes del gòtic català, Ferrer Bassa i el seu taller, i unànimement reconegudes com una obra mestra de l’art i una petita però extraordinària joia.
Posar la lupa al damunt d’aquest conjunt de pintura mural vol dir apropar-s’hi científicament per indagar sobre els processos tècnics de la creació i per conèixer millor la materialitat d’aquesta obra de cara a plantejar una intervenció conservadora i restauradora absolutament raonada i fonamentada.
Posar la lupa al damunt d’aquest conjunt de pintura mural vol dir examinar-ne amb cura extraordinària cada un dels detalls per obtenir-ne dades i informacions útils per entendre’n millor les claus artístiques i per establir comparacions i relacions amb altres testimonis de la cultura artística europea del gòtic.
Posar la lupa al damunt d’aquest conjunt de pintura mural vol dir, encara, proposar una nova mirada. Una mirada atenta als detalls, enriquida amb nous coneixements que refresquen la percepció d’aquesta obra del segle XIV (de fa gairebé set-cents anys!) i permeten empatitzar amb ella des de la sensibilitat contemporània.
L’exposició dóna a conèixer els resultats d’un llarg procés de recerca i de diagnosi que culminarà amb un tractament conservador i restaurador que garanteixi la durabilitat, la lectura i el gaudi d’aquesta obra mestra en condicions òptimes, a l’emplaçament original al claustre del monestir de Pedralbes.
Amb tot això, l’exposició suma algunes aportacions útils per al coneixement i la interpretació d’aquesta peça clau de l’art gòtic. Peça clau en la mesura que posa de manifest d’una forma molt intensa els corrents d’intercanvi cultural en l’Europa del gòtic i el paper de Barcelona, una de les grans capitals europees del moment, enmig d’aquest context històric.
Durant els últims anys la recerca historiogràfica al voltant de les pintures de la capella de Sant Miquel del Monestir de Pedralbes s’ha focalitzat d’una manera molt intensa al voltant de l’autoria del conjunt. Malgrat que la documentació és prou explícita sobre el fet que l’obra va ser encomanada el 1343 i el 1346 al pintor Ferrer Bassa, la personalitat artística d’aquest és objecte d’un intens debat.
Amb l’exposició a i el conjunt del projecte de recerca en el qual s’inscriu, el MUHBA no pretén entrar directament en aquest debat sinó obrir-lo, i aportar nous elements que poden ajudar a desfer nusos i obrir noves perspectives.
En l’exposició es pot veure representat el procés d’execució de l’obra, des del tractament inicial del mur fins a la finalització (la realitat virtual ens permetrà copsar l’esplendor original d’aquestes pintures, la profunditat dels blaus, la brillantor dels daurats, l’efecte dels marbrejats…) i la seqüència d’un procés d’execució realitzat per un taller sota la direcció d’un artista excepcional.
Podrem arribar a seguir el dia a dia de la feina dels pintors, al llarg de cadascuna de les jornades de treball.
Un altre dels grans interrogants que plantegen les pintures de la capella de Sant Miquel del Monestir de Pedralbes és el seu caràcter innovador. És el reflex de les innovacions introduïdes per la pintura italiana del trecento i el reflex, també, de la seva recepció a Barcelona, una ciutat que en la primera meitat del segle XIV és un dels focus de creació més actius de l’Europa gòtica.
El desenvolupament de les narratives visuals, la utilització de la geometria per compondre perspectives que reforcin aquesta narrativitat, l’interès per la gestualitat com a recurs per reforçar l’expressivitat de cada figura, la riquesa de colors i de recursos plàstics, els jocs subtils de llum i ombra... Tot això són novetats que la lupa explora descobrint secrets i claus, aportant nous significats i il·luminant una nova mirada.
Josep Bracons
MUHBA