Un passeig de percepcions pel museu Monestir de Pedralbes
Un passeig de percepcions és una activitat de l’MHCB al Museu-Monestir de Pedralbes que pretén treballar en col·laboració amb les escoles i facilitar l’accés de nous públics al museu. Es tracta, en aquest cas, d’un projecte de proximitat per a les escoles dels districtes de Les Corts i Sarrià-Sant Gervasi que va ser concebut inicialment per als nens i nenes de segon cicle d’educació infantil (de 4 i 5 anys). L’any passat s’engegà l’activitat mitjançant una prova pilot amb quatre centres del Districte de les Corts. La valoració positiva i el grau de satisfacció mostrat per les escoles participants han portat el museu a ampliar el projecte amb dos centres més del Districte de les Corts i set centres del de Sarrià-Sant Gervasi. Enguany participaran en l’activitat 370 alumnes, que visitaran el museu durant els mesos d’abril i maig.
A banda de l’augment considerable dels alumnes participants en aquesta activitat, el més significatiu d’enguany és la inclusió en el projecte d’algunes escoles que acullen a les seves aules nens i nenes amb discapacitats intel·lectuals i físiques. Les característiques del lloc –proper a les escoles dels dos districtes i alhora aïllat del trànsit de la ciutat– i, fonamentalment, la idoneïtat de l’activitat per a aquest tipus d’alumnes expliquen l’interès mostrat. La participació d’aquests nens no ha suposat cap alteració substancial del projecte inicial, si bé s’han adaptat algunes de les activitats i fet accessibles alguns espais per tal que tots hi puguin participar.
L’objectiu d’Un passeig de percepcions és donar a conèixer als nens i les nenes el Monestir de Pedralbes, un espai característic del seu entorn, a través d’un passeig multisensorial en què la música és la protagonista, si bé no única. En el recorregut també es treballa l’educació estètica a través de la percepció amb els sentits de la vista, el tacte i l’olfacte, i l’apreciació del silenci i la calma, per tal de despertar la sensibilitat i l’emoció en la percepció de l’entorn.
El desenvolupament d’aquesta activitat implica una formació prèvia del professorat, que es duu a terme en dues sessions. L’objectiu d’aquesta formació és proporcionar als mestres una sèrie de recursos i de propostes per tal de poder fer un treball a l’aula previ a la visita al Monestir.
En aquesta proposta per a l’escola bàsicament es treballa un repertori de cançons i músiques de sac de gemecs, flauta o percussió relacionades amb les que sentiran durant la visita-concert-espectacle al Monestir. Altrament, també es proposa un seguit d’activitats que permeten treballar transversalment l’expressió plàstica, el medi natural, la descoberta d’un mateix, el llenguatge i l’expressió corporal. A l’escola es fan treballs de formes i volums; es donen a conèixer les plantes, els arbres i les flors del claustre del Monestir; es treballa el silenci, l’escolta, els valors i el respecte; amb les cançons, els rodolins i la poesia es treballa el llenguatge i l’expressió corporal a través del moviment i la dansa. Cada escola adapta el projecte en funció d’allò que li interessa treballar i de les necessitats dels seus alumnes.
Aquest treball previ permet que, quan els infants participen de la visita-concert-espectacle al Monestir, reconeguin els espais, les músiques i els elements característics dels diferents espais del monestir. L’església es percep com un espai especial per viure el silenci i escoltar l’orgue i la veu, observar les llums de colors que es filtren a través dels vitralls i sentir l’olor de la cera. Al claustre reconeixen formes i textures que s’han treballat a l’aula: la quadratura del claustre i els arcs apuntats, la pedra freda a l’ombra o calenta al sol, la gespa suau i humida, la fusta rugosa dels troncs dels arbres, l’olor i el color dels rosers i tarongers florits i de les plantes aromàtiques del jardí medicinal… En aquest espai de calma i tranquil·litat els acompanya la remor de l’aigua de la font de l’Àngel i el ressò de les seves veus dins del pou. Escolten i canten al ritme dels sons dels pots de la cuina i imaginen que mengen en silenci mentre escolten una poesia. Per acabar, s’uneixen al ritme d’una música com la que es podia sentir a la cort de la reina Elisenda, la que fou fundadora del Monestir de Pedralbes.
Amb aquest projecte el Museu enceta un nou tipus de visites que s’aniran adaptant a col·lectius diversos amb l’objectiu d’oferir una visita al Monestir a través d’una lectura sensorial d’un espai inigualable com és el de Santa Maria de Pedralbes, un veritable «passeig de percepcions».
Gemma Bonet i Anna Castellano