Diorama del Passeig de l’Esplanada
Els diorames, un tipus de maqueta composada per a ser observada des d’un punt de vista fix, feien les funcions de les actuals representacions digitals en 3D. L’autor d’aquest és el reconegut escenògraf i pintor Josep Mestres Cabanes qui tenia grans coneixements de l’art de la perspectiva i transferia ambient i clima les seves obres gràcies als efectes de llum i profunditat. Mestres Cabanes va fer diversos diorames per a Exposicions Internacionals i Fires de Mostres, destacant els 12 diorames de la Fira de Nova York del 1963.
Diorama del Passeig de l’Esplanada
NºRegistre MHCB00966
Cronologia: Volts de 1952
Autor: Josep Mestres i Cabanes (Manresa, 1898 – Barcelona 1990)
Restauració
Direcció i coordinació: Servei de Conservació Preventiva i Restauració (Museu d’Història de Barcelona).
Restauradors: SAIA-ART i Rosa Prat.
Caixa escenogràfica: Jordi i Josep Castells i Planas.
Dates de les restauracions: 2007 i 2013.
El diorama del Passeig de Sant Joan representa una escena quotidiana en el desaparegut bulevard barceloní creat l’any 1798. Popularment era conegut com a passeig o jardí de l’Esplanada en referència al gran espai buit provocat pels enderrocs realitzats per construir la Ciutadella després de 1714. (©ArxiuMUHBA).
El diorama està format per una base d’escaiola on s’hi representa el Passeig amb els seus monuments fets d’escaiola. (©ArxiuMUHBA).
La Font d’Hèrcules, és l’única font originàriament construïda al Passeig de l’Esplanada que es conserva en l’actualitat, concretament a l’encreuament del Passeig de Sant Joan amb el carrer Còrsega. (©RosaPrat-MUHBA).
Distribuïts en 8 termes es situa l’arbrat i la façana de cases, fets sobre planxes de fullola retallada i pintada, així com l’estructura panoràmica de fons (ciclorama). La separació entre termes proporciona profunditat. (©ArxiuMUHBA).
Els retallables dels arbres es fixen a la base del diorama inserint-se dins els encaixos previstos per aquesta funció. (©ArxiuMUHBA).
Sobre la base del diorama s’hi adhereixen figuretes de plom representant personatges i carruatges de cavalls de l’època. (©RosaPrat-MUHBA).
Les 72 figures del diorama estan fetes a partir de làmina de plom policromada. La varietat de personatges i la seva caracterització donen un bon reflex de la societat barcelonina de l’època.(©ArxiuMUHBA).
Construït dins una de les sales d’exposicions de la Casa Padellàs, el diorama originàriament s’observava a través d’una finestra d’uns 240 cm d’ample. (©ArxiuMUHBA).
L’any 1995, les obres de remodelació de les sales d’exposició de la Casa Padellàs van requerir el desmuntatge i trasllat del gran diorama. (©ArxiuMUHBA).
Per a dur a terme el trasllat es va documentar la disposició original del diorama referenciant cadascuna de les seves parts. (©ArxiuMUHBA).
Per poder extreure el diorama del petit recinte que ocupava, es va dividir la base en tres parts: la central, més gran, inclou el modelat de la calçada central del Passeig amb els seus elements escultòrics així com les fonts, i les dues parts laterals als extrems, sense monuments. (©ArxiuMUHBA).
Després d’uns anys conservant-lo a les sales de reserva, comença la preparació per exposar el diorama al Born Centre de Cultura i Memòria amb una intervenció que té per objectiu substituir els travessers de fusta que suporten la base.( ©SAIA-ART-MUHBA).
La base del diorama, reforçada amb arpillera, és sòlida i per tant, permet anivellar-la pel revers, posant-la de bocaterrosa. (©SAIA-ART-MUHBA).
Un cop anivellada i lliure dels travessers de fusta, la base del diorama s’adhereix de forma reversible a una planxa de policarbonat i aquesta es fixa a un bastidor de ferro galvanitzat. (©SAIA-ART-MUHBA).
Per poder traslladar el diorama amb seguretat es construeix una plataforma rodant d’acer tubular. La inclinació de 35 graus de l’estructura de transport permet introduir-lo dins els muntacàrregues. (©ArxiuMUHBA).
Els retallables dels arbres s’ embalen, un a un, i s’immobilitzen amb planxes d’escuma de polietilè. (©ArxiuMUHBA).
La nova caixa escènica del diorama s’encarrega als reconeguts constructors d’escenografies, els germans Jordi i Josep Castells i Planas de Cardedeu.(©ArxiuMUHBA).
Castells i Planas construeixen la nova estructura de suport amb un tramat de barres i llistons de fusta per a penjar-hi els retallables dels arbres i del paisatge de fons, així com la realització del ciclorama. (©ArxiuMUHBA).
El suport final de presentació és una taula regulable a diverses alçades per poder exposar el diorama adequadament tenint en compte el punt òptim d’observació. (©ArxiuMUHBA).
A la sala d’exposicions de El Born Centre de Cultura i Memòria es fa el muntage el diorama amb la col·laboració dels escenògrafs. (©ArxiuMUHBA).
L’exposició del Diorama requereix una sèrie de tractaments d’acabats finals que es realitzen també in situ. (©RosaPrat-MUHBA).
Per a la reintegració de juntes i esquerdes es realitza un estudi previ per a la determinació del material compatible amb els originals i reversible.(©RosaPrat-MUHBA).
Reintegració cromàtica aplicant en espurnejat de temperes.(©RosaPrat-MUHBA).
La col·locació del conjunt de 72 figuretes de plom es fa segons la documentació del desmuntatge de Casa Padellàs de l’any 1995 i d’acord amb la projecció de les ombres pintades a la base original.(©RosaPrat-MUHBA).
Es fa una nova finestra d’observació de les mateixes dimensions que l’original i s’estudia la il·luminació.(©ArxiuMUHBA).
Les distàncies entre els arbres dels diferents termes i d’aquests a l’observador està calculada per donar profunditat.(©RosaPrat-MUHBA).
Detalls del diorama actualment exposat a El Born Centre de Cultura i Memòria.(©ArxiuMUHBA).