Residència per a professionals que volen sol·licitar una targeta blava UE: visat i autorització

Què has de saber?

Les persones professionals altament qualificades amb nacionalitat extracomunitària poden sol·licitar la targeta blava per poder viure i treballar a la Unió Europea (UE). Aquesta via d’entrada es va crear amb la intenció d’atreure talent estranger i de facilitar la mobilitat interna entre els estats membres de la UE. Pot ser interessant per a perfils que necessiten desplaçar-se per Europa, com investigadors/ores o especialistes en el sector TIC (tecnologies de la informació i la comunicació).

Els principals avantatges per a les persones que tinguin una targeta blava UE són els següents:

  • Possibilitat d’entrar, tornar a entrar i romandre al territori del país de la UE que hagi expedit la targeta.
  • Accedir a ocupació d’alta qualificació a l’estat membre que hagi expedit la targeta.
  • Rebre el mateix tracte que les persones nacionals pel que fa a condicions laborals, educació, formació, Seguretat Social i accés a serveis.
  • Sol·licitar permisos de reunificació familiar, que tindrien el mateix període de validesa que la targeta blava UE del titular.
  • Acumular períodes de residència en diferents estats membres per poder optar a un permís de residència de llarga durada de la UE.

La targeta blava UE és molt similar a la Residència per a professionals altament qualificats que hi ha a Espanya, ja que ambdós tràmits es van crear per atreure talent internacional.

MOLT IMPORTANT

Hi ha dues modalitats de tràmits relacionats amb la targeta blava UE:

  • per a persones que ja són titulars d’una targeta blava UE expedida per un altre país de la Unió Europea, i
  • per a persones que encara no són titulars de la targeta blava UE i volen obtenir-la per primera vegada a Espanya.

Aquí expliquem el segon cas: les persones que desitgen obtenir una targeta blava UE a Espanya.

A qui s’adreça?

S'adreça a professionals altament qualificats no titulars d’una targeta blava UE, que volen sol·licitar-la a Espanya i per la qual cosa es requereixen determinades habilitats o qualificacions, demostrables a través de:

  • Una qualificació derivada d’una formació d’ensenyament superior d'una durada mínima de tres anys.
  • Excepcionalment, una experiència prèvia acreditativa en el lloc de treball similar a l'ofert d’un mínim de cinc anys.
  • En el cas de professionals i directors o directores de tecnologies de la informació i les comunicacions, la durada mínima de l’experiència professional exigida és de tres anys compresos en els set anys anteriors a la sol·licitud de la targeta blava UE.

Quina és la teva situació actual?

Si estàs fora d’Espanya, l’empresa o entitat que et vulgui contractar ha de sol·licitar la corresponent autorització en línia de manera prèvia al visat nacional per efectuar l’entrada a Espanya.

Si estàs legalment a Espanya, l’empresa o entitat que et vulgui contractar ha de sol·licitar la corresponent autorització en línia.

Quins requisits s’han de complir per al visat?

Per sol·licitar el visat nacional (de llarga durada) s’han de complir uns requisits generals i altres d’específics en funció del motiu del desplaçament.

REQUISITS GENERALS

  • No ser ciutadà o ciutadana d’un estat de la UE, de l’EEE o de Suïssa, ni familiar de persones d’aquests països a qui els sigui aplicable el règim de ciutadà o ciutadana de la Unió.
  • No tenir antecedents penals a Espanya ni als països en què s’hagi residit durant els últims cinc anys.
  • No tenir prohibida l’entrada a Espanya ni figurar com a rebutjable en l’espai territorial de països amb els quals Espanya hagi signat un conveni en aquest sentit.
  • Abonar la taxa per a la tramitació del visat nacional (de llarga durada).

REQUISITS ESPECÍFICS

És indispensable disposar de l'autorització de residència per a professionals altament qualificats, targeta blava UE, els requisits de la qual es detallen a continuació.

Quins requisits s’han que complir per a l’autorització?

Per sol·licitar l’autorització, tant el treballador o treballadora com l’empresa han de complir alguns requisits.

REQUISITS DE L’EMPLEAT O EMPLEADA

  • No estar irregularment en territori espanyol. 
  • Tenir més de 18 anys.
  • No tenir antecedents penals a Espanya ni als països en què s’hagi residit durant els últims cinc anys.
  • No tenir prohibida l’entrada a Espanya ni figurar com a rebutjable en l’espai territorial de països amb els quals Espanya hagi signat un conveni.
  • Disposar d’una titulació superior o, si escau, experiència mínima professional de cinc o tres anys (en els casos excepcionals indicats) que es pugui considerar equiparable.

REQUISITS DE L’EMPRESA

  • Tenir un certificat de cobertura (conveni amb la Seguretat Social) o una assegurança de malaltia per al treballador o treballadora, concertada amb una entitat asseguradora autoritzada per operar a Espanya.
  • Abonar la taxa per a la tramitació de l’autorització.
  • Presentar una oferta de treball i descripció del lloc ofert al treballador o treballadora, justificant per què l’empresa necessita algú del seu perfil i qualificacions. El salari brut anual especificat en el contracte de treball ha de ser, com a mínim, d’1,0 vegades (40.077 euros) i, com a màxim, d’1,6 vegades el salari brut anual mitjà establert per la normativa vigent i el conveni col·lectiu aplicable. No obstant això, sempre que el contracte s’ajusti a la normativa vigent i al conveni col·lectiu aplicable, el llindar salarial inferior ha de ser un 80% de l’establert, sempre que no sigui inferior a 1,0 vegades el salari brut mitjà, en qualsevol dels casos següents:
    1. Per a aquelles professions en les quals hi hagi una necessitat particular de treballadors nacionals de tercers països i que siguin tècnics o tècniques/especialistes o directors/ores i gerents.
    2. Per als nacionals de tercers països que hagin obtingut la qualificació de grau superior màxim tres anys abans de la presentació de la sol·licitud de la targeta blava UE.

Quina vigència té?

  • Visat: la vigència pot ser de fins a un any.
  • Autorització: la vigència coincideix amb la durada del contracte d’almenys sis mesos, amb un màxim de tres anys.

Em puc emportar la meva família?

.

Els teus familiars et poden acompanyar en el desplaçament i podran sol·licitar, de manera conjunta o a posteriori, l’autorització o el visat. Aquesta condició és aplicable a:

  • Cònjuge o parella de fet.
  • Fills i filles del titular, o del cònjuge o parella, menors o majors d’edat que, depenent econòmicament del titular o del seu cònjuge o parella, no hagin constituït per si mateixos una unitat familiar.
  • Ascendents a càrrec en primer grau del titular o del seu cònjuge o parella.

Com heu de fer el tràmit?

  • Visat: només pots fer el tràmit de manera presencial, adreçant-te personalment a les missions diplomàtiques i oficines consulars d’Espanya en el teu país de residència. Consulta a la missió diplomàtica o oficina consular corresponent el funcionament específic.
  • Autorització: l’empresa o entitat que acull el treballador a Espanya ha de fer el tràmit en línia a la seu electrònica de la Unitat de Grans Empreses i Col·lectius Estratègics (UGE-CE).

Quins passos has de seguir per obtenir el visat?

Pas 1. Has d’obtenir l’autorització

  • Perquè puguis sol·licitar el visat nacional, l’empresa ocupadora ha de tramitar prèviament l’autorització de residència i treball de titular d’una targeta blava UE. Una vegada acceptada i concedida aquesta autorització, hauràs de començar a tramitar el visat, acreditant que reuneixes els requisits sol·licitats. 

Pas 2. Emplena el formulari de sol·licitud i recopila la documentació

  • Has de descarregar, emplenar i signar l’imprès de sol·licitud del visat nacional, especificant-hi el motiu del desplaçament.
  • El formulari està disponible en castellà, i de vegades el consolat competent posa a disposició una versió en l’idioma del país on es presenti la sol·licitud. El formulari de sol·licitud és comú per a tots els tipus de visat (excepte per a visats Schengen)
  • Abans de tramitar la sol·licitud, consulta i prepara la documentació que et demanaran.

Pas 3. Sol·licita cita prèvia

  • Has de sol·licitar el visat en persona o a través d’un/a representant amb l'acreditació deguda. 
  • De manera general, per poder anar a tramitar el visat a la missió diplomàtica o oficina consular del teu país de residència has de concertar una cita prèvia a través de la seva pàgina web o mitjançant correu electrònic.

Pas 4. Paga la taxa associada al visat

  • Per sol·licitar el visat s’ha d’abonar la taxa establerta.

Pas 5. Adreça’t al lloc indicat i lliura-hi la documentació

  • Adreça’t a la missió diplomàtica o oficina consular del teu país de residència per lliurar-hi la documentació i poder tramitar el visat corresponent.

Pas 6. Rep o recull el visat

  • Una vegada validada la documentació, el pagament de la taxa i els requisits, si la sol·licitud de visat és aprovada, se’t notificarà. Normalment es notifica per correu electrònic. Pot ser que el rebis al teu domicili juntament amb el teu passaport o que t’hagis de desplaçar personalment a la missió diplomàtica o oficina consular del teu país perquè estampin el visat en el teu passaport. Des de la notificació fins a la recollida del visat només tens un mes; en cas contrari, el teu visat serà cancel·lat.
  • En cas que el visat s’hagi denegat, rebràs una notificació.
  • Una vegada recollit el visat, recorda que has d’entrar a Espanya dins dels tres mesos següents.

Pas 7. Entrada a Espanya

  • Recorda que, una vegada siguis a Espanya, en funció del teu perfil, pot ser que hagis de fer altres tràmits relacionats (mira al final d’aquesta fitxa).

Quins passos s’han de seguir per obtenir l’autorització?

Pas 1. L’empresa sol·licita l’autorització

  • L’empresa o entitat que vol contractar-te ha de sol·licitar l’autorització de residència per a titulars d’una targeta blava UE. Aquesta sol·licitud es tramita a la Unitat de Grans Empreses i Col·lectius Estratègics (UGE-CE).
  • Per facilitar l’obtenció de l’autorització per part de l’empresa, consulta la documentació requerida per tenir-la preparada en cas que se’t demani.

Pas 2. Rep la notificació de resolució

  • En el termini màxim establert es resoldrà la teva autorització de residència per a titulars d’una targeta blava UE.
  • L’empresa rebrà una notificació de l’estat de la sol·licitud a través de l’adreça electrònica indicada en el moment de l’alta de la sol·licitud.

Pas 3. Si ets fora d’Espanya, sol·licita el teu visat

  • Si ets fora d’Espanya en el moment que l’empresa presenta la sol·licitud, una vegada aprovada l’autorització has de sol·licitar el visat per poder habilitar la teva entrada al territori.
  • Per conèixer el tràmit vinculat a l’obtenció del visat, accedeix a la informació del tràmit on es descriuen tots els detalls sobre com obtenir-lo.

Pas 4. Entrada a Espanya

Recorda que, una vegada siguis a Espanya, en funció del teu perfil, pot ser que hagis de fer altres tràmits relacionats (mira al final d’aquesta fitxa).

Qui pot fer la sol·licitud?

  • Visat: la presentació de la sol·licitud del visat nacional d’entrada l’ha d’efectuar la mateixa persona estrangera. Només excepcionalment, i per motius justificats, el consolat competent podrà permetre que la sol·licitud la presenti un representant degudament acreditat.
  • Autorització: la presentació de la sol·licitud l’ha de fer l’empleat o empleada, l'empresa o entitat que vol contractar la persona estrangera o la persona representant d’aquesta empresa degudament acreditada.

Quina documentació és necessària?

Amb caràcter general, has d’aportar l’original i la còpia dels documents.

MOLT IMPORTANT

Els documents han d’estar traduïts al castellà mitjançant traducció jurada i correctament legalitzats. Quan es tracti de formularis plurilingües estàndards de la UE, no cal que estiguin traduïts ni legalitzats.

La forma de legalització dependrà de si el país emissor del document és signatari o no del conveni de la Haia, de 5 d’octubre de 1961:

Si el país emissor del document públic n’és signatari, el document es reconeix quan té el segell de la postil·la de la Haia. Aquest segell s’ha de tramitar al país d’origen.

Si el país emissor del document públic no n’és signatari, aleshores el procés de legalització s’ha de fer per via diplomàtica.

Obtén més informació sobre la legalització i traducció dels documents.

Recorda que la documentació requerida pot variar en funció del país de residència. A més, cada consolat pot requerir qualsevol documentació addicional que consideri necessària per prendre la decisió sobre la concessió del visat. Tot i això, la documentació general que has d’aportar és la següent:

DOCUMENTACIÓ DE L’EMPLEAT O EMPLEADA

  • Formulari de sol·licitud del visat nacional, si escau. O formulari de sol·licitud de l’autorització, si escau.
  • Còpia completa del passaport amb una validesa mínima de sis mesos i almenys dues pàgines en blanc.
  • Certificat d’antecedents penals del país o països on hagis viscut els últims dos anys.
  • Addicionalment, es presentarà una declaració responsable de la inexistència d’antecedents penals dels últims cinc anys.
  • Quan se sol·licita el visat: resolució de l’autorització, en la qual s’especifica la seva aprovació i temps de durada.
  • Curriculum vitae actualitzat.
  • Documentació que acrediti la titulació superior o equivalent del ciutadà o ciutadana (legalitzada, traduïda i homologada, depenent del tipus de professió), o bé certificació de reunir una experiència professional mínima de cinc o tres anys (en els casos excepcionals indicats).

DOCUMENTACIÓ DE L’EMPRESA

  • Documentació que identifiqui l’empresa que sol·licita l’autorització:
  • Si es tracta d’un empresari/ària individual: còpia del NIF o NIE, o consentiment per comprovar les dades d’identitat a través del Sistema de Verificació de Dades d’Identitat i Residència.
  • Si es tracta d’una persona jurídica (SA, SL, cooperativa, etc.):
  • Còpia del NIF de l’empresa i còpia de l’escriptura de constitució degudament inscrita en el Registre corresponent.
  • Còpia del document públic que acrediti que el o la signant del contracte ostenta la representació legal de l’empresa.
  • Còpia del NIF o NIE o consentiment per comprovar les dades d’identitat a través del Sistema de Verificació de Dades d’Identitat i Residència del o la signant de la sol·licitud o contracte.
  • Contracte de treball signat, amb les condicions mínimes establertes per a la contractació de treballador o treballadora (salari, lloc de treball).
  • Acreditació que l’empresa garanteix la solvència necessària, a través de la declaració de l’IRPF, o de l’IVA, o de l’impost de societats o de l’informe de la vida laboral de l’empresa (VILE), referit als últims tres anys. Així mateix, cal aportar una memòria descriptiva de l’ocupació a realitzar.
  • Certificat de la Seguretat Social i de l’Agència Tributària en què consti que l’empresa està al corrent de les seves obligacions.
  • Certificat acreditatiu de la Seguretat Social o assegurança mèdica privada.
  • Memòria descriptiva del lloc de treball i les responsabilitats del futur empleat o empleada. Document principal de l’expedient. S’ha de presentar un informe en el qual es detalli (1) una breu història de l’empresa, els seus inicis, activitats, volum de vendes, departaments, etc., i (2) una justificació de la necessitat de contractar l’empleat o empleada (en concret, la necessitat de comptar amb aquesta persona en el lloc ofert).

Quin termini té?

  • Autorització: en un termini de vint dies laborables es resoldrà la teva autorització de residència per a titulars d’una targeta blava UE. Per notificar-t’ho, l’empresa sol·licitant rebrà l’estat de la sol·licitud a través de l’adreça electrònica indicada en el moment de l’alta de la sol·licitud.
  • Visat: un cop obtinguda l’autorització, el pagament de la taxa i els requisits, s’emetrà el teu visat de residència per a professionals altament qualificats en un període de deu dies laborals segons la llei.

Quin cost té?

  • Visat: la taxa ascendeix a 60 euros (amb caràcter general, però pot variar depenent del país, de la nacionalitat i del tipus de visat). En cas que se’t denegui la sol·licitud, no està prevista la devolució de la taxa.
  • Autorització: la taxa ascendeix a 73,26 euros.

Vols saber-ne més?

Organisme responsable del tràmit

Més informació

Pots consultar la pàgina web Invest in Spain (disponible en anglès i en castellà).

Tràmits vinculats importants

A continuació, es mostren alguns exemples de tràmits que has d’efectuar posteriorment:

AVÍS IMPORTANT

Els procediments tendeixen a canviar amb freqüència. Per tant, només és aplicable el que preveu la normativa vigent en el moment de realitzar el procediment en qüestió.