Residència per a professionals que tenen una targeta blava UE: autorització

Què has de saber?

Les persones professionals altament qualificades amb nacionalitat extracomunitària poden sol·licitar la targeta blava per poder viure i treballar a la Unió Europea (UE). Aquesta via d’entrada es va crear amb la intenció d’atreure talent estranger i de facilitar la mobilitat interna entre els estats membres de la UE. Pot ser interessant per a persones amb perfils que necessiten desplaçar-se per Europa, com investigadors/ores o especialistes en el sector TIC (tecnologies de la informació i la comunicació).

Els principals avantatges per a les persones que tinguin una targeta blava UE són els següents:

  • Possibilitat d’entrar, tornar a entrar i romandre al territori del país de la UE que hagi expedit la targeta.
  • Accedir a ocupació d’alta qualificació a l’estat membre que hagi expedit la targeta.
  • Rebre el mateix tracte que les persones nacionals pel que fa a condicions laborals, educació, formació, Seguretat Social i accés a serveis.
  • Sol·licitar permisos de reunificació familiar, que tindrien el mateix període de validesa que la targeta blava UE del titular.
  • Acumular períodes de residència en diferents estats membres per poder optar a un permís de residència de llarga durada de la UE.

La targeta blava UE és molt similar a la residència per a professionals altament qualificats que hi ha a Espanya, ja que ambdós tràmits es van crear per atreure talent internacional. 

MOLT IMPORTANT

Hi ha dues modalitats de tràmits relacionats amb la targeta blava UE:

  • per a persones que ja són titulars d’una targeta blava UE expedida per un altre país de la Unió Europea, i
  • per a persones que encara no són titulars de la targeta blava UE i volen obtenir-la per primera vegada a Espanya.

Aquí expliquem el primer cas: les persones titulars d’una targeta blava UE obtinguda en un altre país de la Unió Europea i com mantenir-la a Espanya.

A qui s’adreça?

Va dirigit a persones professionals altament qualificades amb nacionalitat extracomunitària que ja disposen d’una targeta blava UE expedida per un estat membre diferent d’Espanya i que es troben en les situacions següents:

  • Tenen una oferta d’ocupació d’alta qualificació a Espanya per un període mínim de sis mesos. En aquest cas cal sol·licitar una autorització de residència per targeta blava EU.
  • Faran a Espanya una activitat professional. Si l’activitat professional a desenvolupar és durant un període de fins a noranta dies, no és necessari cap tràmit, amb la targeta blava UE expedida per un altre estat membre de la UE és suficient. En canvi, si l’activitat professional és per un període superior a noranta dies, s’ha de sol·licitar una autorització de residència per a professionals altament qualificats amb targeta blava UE.

Quina situació tens actualment?

És important tenir en compte on et trobes a l’hora de tramitar l’autorització:

  • Si estàs residint al territori de l’estat membre on et van expedir la targeta, la sol·licitud de l’autorització es pot fer abans de desplaçar-te.
  • Si ja ets en territori espanyol, la sol·licitud de l’autorització cal tramitar-la abans que hagi passat el termini màxim d’un mes des que vas entrar a Espanya.

Quins requisits s’han de complir?

Per sol·licitar l’autorització, els titulars d’una targeta blava UE han de complir alguns requisits.

REQUISITS DEL TITULAR DE LA TARGETA BLAVA UE

  • No trobar-se irregularment en territori espanyol (trenta dies des que vas entrar a Espanya).
  • Tenir més de 18 anys.
  • No tenir antecedents penals a Espanya ni als països on s’hagi residit durant els últims cinc anys.
  • No tenir prohibida l’entrada a Espanya ni figurar com a rebutjable en l’espai territorial de països amb els quals Espanya hagi signat un conveni.
  • Haver residit dotze mesos com a titular de targeta blava UE en un altre Estat de la Unió Europea, o sis mesos en el cas que hagi residit en més d’un estat membre com a titular d’una targeta blava UE.

REQUISITS DE L’EMPRESA

  • Tenir un certificat de cobertura (conveni amb la Seguretat Social) o una assegurança de malaltia per al treballador o treballadora, concertada amb una entitat asseguradora autoritzada per operar a Espanya.
  • Abonar la taxa per a la tramitació de l’autorització.
  • Presentar una oferta de treball i descripció del lloc ofert al treballador o treballadora, justificant per què l’empresa necessita algú del seu perfil i qualificacions. El salari brut anual especificat en el contracte de treball ha de ser, com a mínim, d’1,0 vegades (40.077 euros) i, com a màxim, d’1,6 vegades el salari brut anual mitjà establert per la normativa vigent i el conveni col·lectiu aplicable. No obstant això, sempre que el contracte s’ajusti a la normativa vigent i al conveni col·lectiu aplicable, el llindar salarial inferior ha de ser un 80% de l’establert, sempre que no sigui inferior a 1,0 vegades el salari brut mitjà, en qualsevol dels casos següents:
    • Per a aquelles professions en les quals hi hagi una necessitat particular de treballadors nacionals de tercers països i que siguin tècnics o tècniques/especialistes o directors/ores i gerents.
    • Per als nacionals de tercers països que hagin obtingut la qualificació de grau superior màxim tres anys abans de la presentació de la sol·licitud de targeta blava UE.

Quina vigència té?

La vigència coincideix amb la durada del contracte d’almenys sis mesos, amb un màxim de tres anys.

Em puc emportar la meva família?

.

Els teus familiars et poden acompanyar en el desplaçament i podran sol·licitar, de manera conjunta o a posteriori, l’autorització o el visat. Aquesta condició és aplicable a:

  • Cònjuge o parella de fet
  • Fills i filles del titular, o del cònjuge o parella, menors o majors d’edat que, depenent econòmicament del titular o del seu cònjuge o parella, no hagin constituït per si mateixos una unitat familiar
  • Ascendents a càrrec en primer grau del titular o del seu cònjuge o parella

Com has de fer el tràmit?

Si ets titular d’una targeta blava UE expedida per un altre estat membre de la UE, tens una oferta de treball d’almenys sis mesos o vens a fer una activitat professional a Espanya de més de noranta dies, s’ha de sol·licitar una autorització de residència i treball. Normalment és l’empresa o entitat que et contracta qui presenta la sol·licitud.

Quins passos s’han de seguir per obtenir l’autorització?

Pas 1. L’empresa sol·licita l’autorització

  • L’empresa o entitat que vol contractar-te ha de sol·licitar en línia l’autorització de residència per a titulars d’una targeta blava UE. Aquesta sol·licitud es tramita a la Unitat de Grans Empreses i Col·lectius Estratègics (UGE-CE).
  • Per facilitar l’obtenció de l’autorització per part de l’empresa, consulta la documentació requerida per tenir-la preparada en cas que se’t demani.

Pas 2. Rep la notificació de resolució

  • En el termini màxim establert es resoldrà la teva autorització de residència per a titulars d’una targeta blava UE.
  • L’empresa rebrà una notificació de l’estat de la sol·licitud a través de l’adreça electrònica indicada en el moment de l’alta de la sol·licitud.

Pas 3. Entrada a Espanya

Recorda que, una vegada siguis a Espanya, en funció del teu perfil, pot ser que hagis de fer altres tràmits relacionats (mira al final d’aquesta fitxa).

Qui pot fer la sol·licitud?

La presentació de la sol·licitud l’ha de fer l’empleat o empleada, l’empresa o entitat que vol contractar la persona estrangera o la persona representant d’aquesta empresa degudament acreditada.

Quina documentació és necessària?

Amb caràcter general, has d’aportar l’original i la còpia dels documents.

MOLT IMPORTANT

Els documents han d’estar traduïts al castellà mitjançant traducció jurada i correctament legalitzats. Quan es tracti de formularis plurilingües estàndards de la UE, no cal que estiguin traduïts ni legalitzats.

La forma de legalització dependrà de si el país emissor del document és signatari o no del conveni de la Haia, de 5 d’octubre de 1961:

Si el país emissor del document públic n’és signatari, el document es reconeix quan té el segell de la postil·la de la Haia. Aquest segell s’ha de tramitar al país d’origen.

Si el país emissor del document públic no n’és signatari, aleshores el procés de legalització s’ha de fer per via diplomàtica.

Obtén més informació sobre la legalització i traducció dels documents.

Recorda que la documentació requerida pot variar en funció del teu país de residència, però aquesta és la documentació general que has d’aportar:

DOCUMENTACIÓ DE L’EMPLEAT O EMPLEADA

La presentació de la sol·licitud s’ha d’acompanyar amb la targeta blava UE expedida en el primer estat membre.

  • Formulari de sol·licitud de l’autorització.
  • Còpia completa del passaport amb una validesa mínima de sis mesos i almenys dues pàgines en blanc.
  • Certificat d’antecedents penals del país o països on hagis viscut els últims dos anys.
  • Addicionalment, es presentarà una declaració responsable de la inexistència d’antecedents penals dels últims cinc anys.
  • Curriculum vitae actualitzat.
  • Documentació que acrediti la titulació superior o equivalent del ciutadà o ciutadana (legalitzada, traduïda i homologada, depenent del tipus de professió), o bé certificació de reunir una experiència professional mínima de cinc o tres anys (en els casos excepcionals indicats).

DOCUMENTACIÓ DE L’EMPRESA

  • Documentació que identifiqui l’empresa que sol·licita l’autorització:
  • Si es tracta d’un empresari individual: còpia del NIF o NIE, o consentiment per comprovar les dades d’identitat a través del Sistema de Verificació de Dades d’Identitat i Residència.
  • Si es tracta d’una persona jurídica (SA, SL, cooperativa, etc.):
  • Còpia del NIF de l’empresa i còpia de l’escriptura de constitució degudament inscrita en el Registre corresponent.
  • Còpia del document públic que acrediti que el o la signant del contracte ostenta la representació legal de l’empresa.
  • Còpia del NIF o NIE o consentiment per comprovar les dades d’identitat a través del Sistema de Verificació de Dades d’Identitat i Residència del o la signant de la sol·licitud o contracte.
  • Contracte de treball signat, amb les condicions mínimes establertes per a la contractació de treballador o treballadora (salari, lloc de treball).
  • Acreditació que l’empresa garanteix la solvència necessària, a través de la declaració de l’IRPF, o de l’IVA, o de l’impost de societats o de l’informe de la vida laboral de l’empresa (VILE), referit als últims tres anys. Així mateix, cal aportar una memòria descriptiva de l’ocupació a realitzar.
  • Certificat de la Seguretat Social i de l’Agència Tributària en què consti que l’empresa està al corrent de les seves obligacions.
  • Certificat acreditatiu de la Seguretat Social o assegurança mèdica privada.
  • Memòria descriptiva del lloc de treball i les responsabilitats del futur empleat o empleada. Document principal de l’expedient. S’ha de presentar un informe en el qual es detalli (1) una breu història de l’empresa, els seus inicis, activitats, volum de vendes, departaments, etc., i (2) una justificació de la necessitat de contractar l’empleat o empleada (en concret, la necessitat de comptar amb aquesta persona en el lloc ofert).

Quin termini té?

En un termini de vint dies laborables es resoldrà la teva autorització de residència per a titulars d’una targeta blava UE. Per notificar-t’ho, l’empresa sol·licitant rebrà l’estat de la sol·licitud a través de l’adreça electrònica indicada en el moment de l’alta de la sol·licitud.

El titular d’una targeta blava UE expedida per un estat membre de la Unió Europea estarà autoritzat per començar a treballar a Espanya des del moment de la sol·licitud completa de la targeta blava UE a Espanya, sense perjudici del sentit de la resolució que es prendrà, després d’analitzar les circumstàncies específiques i d’acord amb el principi de proporcionalitat. 

Quin cost té?

La taxa és de 73,26 euros.

Vols saber-ne més?

Organisme responsable del tràmit

Més informació

Pots consultar la pàgina web Invest in Spain (disponible en anglès i en castellà).

Tràmits vinculats importants

A continuació, es mostren alguns exemples de tràmits que has d’efectuar posteriorment:

AVÍS IMPORTANT

Els procediments tendeixen a canviar amb freqüència. Per tant, només és aplicable el que preveu la normativa vigent en el moment de realitzar el procediment en qüestió.