Triar escola
Amb el propòsit de facilitar informació per a famílies internacionals que han triat venir a viure a Barcelona amb fills o filles en edat escolar i volen conèixer les opcions educatives, s'han elaborat dues publicacions (disponibles només en anglès):
- International schools in Barcelona and other multilingual school options, que recopila les llistes actualitzades dels centres educatius situats a l’àrea de Barcelona que ofereixen educació internacional o que estan especialitzats en l’ús de llengües estrangeres. També s’hi indiquen els centres educatius que ofereixen l’International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP) i el Batxibac.
- Choosing a school in Barcelona, Practical guide for international families, una guia pràctica que se centra en l'etapa educativa de provisió universal (dels 3 als 18 anys) i conté informació útil, a més de consells per triar escola i per conèixer totes les opcions i recursos disponibles.)
Testimonis de famílies internacionals
Les decisions sobre l’escolarització del teu fill o filla són molt personals i poden ser difícils. És habitual i normal que els pares i mares s’amoïnin per prendre la decisió correcta.
Amb la intenció de compartir diferents experiències i ajudar a famílies internacionals que busquen la millor escola per als seus fills i filles, hem conversat amb quatre famílies que han passat pel procés de triar una escola per als seus fills a l'àrea de Barcelona. Cada testimoni de les famílies considera diferents prioritats per realitzar una presa de decisió.
Pare d’en Kevin: “Per mi els idiomes són molt important per al seu futur i aquí ell pot aprendre tres o quatre llengües”. Andree, .
Mare de la Joy: “Ficar als teus fills a una escola local implica acceptar que aprendran una llengua que potser tu no en saps però ells estaran ben integrats”.
Mare de l’Anouk: “Al sistema educatiu català el tracte amb els professors és proper i no està gaire basat en l’autoritat, sinó en la confiança”.
Mare d’en Harry: “Recomano a altres famílies internacionals que triïn una escola internacional. Les escoles són molt maques o obertes i els infants encaixen amb facilitat”.
Títol
Troba la inspiració llegint sobre les experiències de les quatre famílies:
-
- Estudiant: Kevin (11)
- Mare: Mireya (de l’Equador) / pare: Andree (d’Alemanya)
- Tipus d’escola: escola internacional privada
- Nom de l’escola: Deutsche Schule Barcelona
Vam conèixer el Kevin i la seva família a Barcelona. Normalment, passen la major part del temps a Cubelles, on viuen a prop de la platja i de la vida cultural del municipi. El que no és tan a prop és l’escola del Kevin.
Com per a moltes altres famílies internacionals, per al Kevin i els seus pares era prioritari que anés a una escola que oferís una llengua internacional que no fos ni el català ni el castellà.
La seva relació anterior amb el sistema d’ensenyament públic els va demostrar que el català té una gran influència que no els interessava. Així doncs, el Kevin va ara al Col·legi Alemany de Barcelona, que es troba a més de 40 quilòmetres de la seva casa de Cubelles. El Kevin ens va explicar que, en el futur, li agradaria estudiar a una universitat alemanya. A més, la família té parents a Alemanya, la qual cosa el motiva a millorar el seu nivell d’alemany. El Col·legi Alemany és una escola privada que ofereix moltes activitats acadèmiques i extraescolars que permeten als alumnes desenvolupar moltes aptituds. El Kevin i els seus pares van quedar molt contents amb l’acollida que van rebre al centre i amb els vincles que ja han creat amb altres famílies i la xarxa de l’escola.
L’Andree, el pare del Kevin, ens va explicar com va ser el procés de matriculació i va afegir que els va semblar molt útil visitar diverses escoles amb el nen. Recomana a altres pares i mares que escoltin els seus fills i filles, i que els incloguin en el procés d’escollir la seva escola, donant-los prou temps per reflexionar sobre les seves necessitats i preferències personals. Quant a la distància, l’Andree i la Mireya estan d’acord que la ubicació és important i que preferirien una escola que es trobés més a prop de casa. Tanmateix, la millor escola per al Kevin es troba en una altra zona que no els permet tenir aquest privilegi.
-
- Estudiant: Joy (4)
- Mare: Krystal (d’Anglaterra) / pare: Paul (nascut a Catalunya)
- Tipus d’escola: escola pública
- Nom de l’escola: Escola Pere Vila
Quan li vam preguntar a la Krystal si tenia algun suggeriment sobre un bon lloc per a una entrevista amb ella i la seva filla Joy, de seguida ens va convidar a un petit oasi preciós enmig del barri de la família. Era obert i acollidor, per la qual cosa vam decidir de parlar amb tota la família.
La Krystal és la mare de la Joy i de la seva germana petita Ebony. Va venir a Barcelona en cerca d’una ciutat cosmopolita i plena de vida que fos a prop de la platja i no gaire lluny de Londres, on viu la seva família. Aquí va conèixer la seva parella, el Paul, que també és el pare de la Joy i l’Ebony.
La Krystal explica que la va sorprendre el fet que l’escola comencés tan aviat a Catalunya. D’altra banda, creu que és una molt bona oportunitat per a les famílies internacionals, tenint en compte els beneficis que obtens d’una xarxa escolar com a nouvinguda. Tant la Krystal com el Paul pensen que l’escola pública és la millor eina per integrar-se i perquè la família aprengui l’idioma local. La Krystal explica que li preocupa no poder seguir la comunicació al sistema escolar local i que, com a mare, no haver estat capaç de comunicar-se des del principi ha fet que se sentís desconnectada de l’experiència escolar de la Joy. A més, creu que el fet que les seves dues filles aprenguin català és un gran avantatge per a elles. També va explicar que un membre del professorat va calmar la seva angoixa quan va decidir de prendre la iniciativa i es va convidar a si mateixa a una tutoria amb els pares i mares.
Per a la Joy i la seva família, el procés de matriculació va ser bastant senzill. Tenien preferències clares des del principi i sabien que volien una escola amb diversitat cultural i un bon projecte escolar local. La seva experiència és que les instruccions estaven molt ben explicades, amb passos clars i jornades de portes obertes per visitar les escoles que els interessaven. La família recomana adreçar-se a la comunitat internacional i parlar amb altres famílies internacionals que hagin passat pel procés d’establir-se a la ciutat abans que tu. Aprèn-ne i demana tots els consells que puguis, però has de donar prioritat a allò que és millor per a la teva família.
-
- Estudiant: Anouk (17)
- Mare: Marie (de França)
- Tipus d’escola: escola privada concertada
- Nom de l’escola: Escola Frederic Mistral – Tècnic Eulàlia
L’Anouk és la mitjana de tres germanes. Va tornar a Barcelona amb la seva família fa set anys després de passar una llarga temporada a l’estranger. El pare de l’Anouk és català i la seva mare, francesa. Potser aquest va ser un dels motius pels quals ella i les seves germanes van decidir d’anar a una escola privada concertada que ofereix el programa Batxibac i altres ensenyaments internacionals. No obstant això, l’Anouk i la seva mare confien molt en les escoles locals de Barcelona.
Ens van explicar que el sistema educatiu les va sorprendre gratament quant al procés de matriculació i, més tard, a l’hora d’integrar-se i establir xarxes socials. En termes de matrícula, la Marie emfatitza com el sistema està basat en la geografia i garanteix que tinguis accés a una de les escoles del districte de la teva zona. D’altra banda, adverteix de la dificultat d’accedir a una escola pública si en prefereixes una de fora del barri. També comparteix la seva experiència amb el sistema educatiu català, que tant ella com la seva filla consideren ambiciós i molt fiable. La família va triar una escola local perquè no volien viure com a emigrants a Barcelona. Al contrari: la Marie i la seva parella volien que les seves filles estiguessin ben integrades i familiaritzades amb la llengua i la cultura catalanes, donat que també formen part del seu llegat.
Tornar a Barcelona ha ajudat la família a adonar-se que la majoria de l’ensenyament a les escoles catalanes és bilingüe, pràcticament trilingüe, ja que els alumnes comencen a estudiar català, castellà i anglès des de ben petits. L’Anouk i la seva mare pensen que és molt favorable que els alumnes aprenguin més idiomes i creuen que això és un avantatge que val la pena tenir en compte a l’hora de donar prioritat a allò que és important per a tu i el teu fill o filla.
Abans d’acabar l’entrevista, l’Anouk i la Marie van oferir alguns consells per a les famílies internacionals que vulguin establir-se a Barcelona o l’àrea metropolitana en el futur. En primer lloc, els recomanen enèrgicament que pensin en quina mena d’educació volen a la llarga. Tenen pensat quedar-se a Catalunya o preparar-se per a estudiar a l’estranger en el futur? Un altre consell està relacionat amb la matriculació. La Marie aconsella que hom parli amb totes les escoles que estigui considerant, que llegeixi tota la informació oficial i que estigui al corrent del calendari de matriculació. Diu que el Consorci d’Educació de Barcelona i, sobretot, l’escola els van ajudar molt amb el procés.
-
- Estudiant: Harry (10)
- Mare: ChunYu (de la Xina)
- Tipus d’escola: escola privada
- Nom de l’escola: American School of Barcelona
El Harry i la seva família són un molt bon exemple d’una família emigrant que va venir a viure a Barcelona sense cap xarxa local. La família s’ha esforçat moltíssim a establir-se de zero i afrontar el procés d’entendre el sistema educatiu. El Harry va arribar a Barcelona amb la seva mare, la ChunYu, enmig de la seva educació primària. L’empresa on treballava la ChunYu a la Xina va obrir una oficina a Barcelona, de manera que va pensar que era una oportunitat excel·lent perquè ella fes una carrera internacional aquí com a emigrant i perquè el Harry obtingués una educació internacional. El seu marit, el pare de la família, viatja entre la Xina i Espanya. Quan el Harry i la seva mare van arribar a Catalunya, ja estava decidit que el Harry aniria a l’American School of Barcelona. La ChunYu ens va explicar que aquesta escola internacional privada va facilitar la transferència a un nou sistema educatiu en termes de llengua, xarxa i cultura. La família recomana enèrgicament a altres nouvinguts internacionals que facin com ells i escullin una escola privada d’origen internacional. El Harry subratlla que tothom l’ha ajudat molt durant el seu aprenentatge de l’anglès. Ja era un nen que aprenia ràpidament, però ha valorat molt el suport dels companys i el professorat.
Una altra cosa que el Harry valora és la quantitat de deures. En comparació amb la seva antiga escola, no n’hi ha gaires i això li permet tenir més temps per jugar a futbol, fer coses amb els seus amics i tenir temps per a ell. Li agrada el preciós entorn natural, la platja i el menjar de Barcelona i la regió mediterrània. El Harry i la seva mare pensen que Barcelona és un lloc fantàstic per viure. La ChunYu explica que la ciutat va ser la seva primera opció per la seva bona ubicació, l’economia creixent i el bon entorn d’inversió. A més, estan molt contents amb la vida d’emigrants que han aconseguit establir a la ciutat multicultural de Barcelona.