Noves actuacions en el marc del Pla d’infància 2021-2030

L’actualització del “Pla d’infància 2021-2023. Reptes i actuacions per millorar les vides i drets de la infància i l’adolescència a Barcelona” introdueix un nou paquet d’actuacions previstes per al període 2024-2027, plantejades a partir de l’avaluació dels primers tres anys d’aplicació del pla i de les aportacions i les opinions dels infants de la ciutat.

Alumnes de l’Escola Mediterrània en una aula. Una nena aixeca la mà.
19/11/2024 - 14:06 h - Infància Ajuntament de Barcelona

El Pla d’infància 2021-2030. Reptes i actuacions per millorar les vides i drets de la infància i l’adolescència a Barcelona és el full de ruta que estableix els principis, els eixos transversals i els reptes de ciutat en clau de drets de la infància, així com les actuacions municipals destacades.

Tres anys després que s’implementés, se n’ha presentat una actualització que torna a incorporar la veu dels infants per definir noves mesures, que s’han canalitzat mitjançant l’Agenda dels infants i les aportacions del programa “Parlen els nens i nenes”. L’actualització també ha tingut en compte l’avaluació i el balanç de la primera fase del pla.

El resultat és la incorporació de 23 actuacions en matèria d’educació, salut, protecció davant les violències i participació infantil per al període 2024-2027, amb què el pla arriba a un total de 76 mesures. Entre les noves propostes hi ha el pla Clima Escola, el projecte de climatització de 170 centres educatius que va començar aquest estiu, i que ja es troba en la segona fase d’implementació.

El paquet de noves actuacions també inclou l’ampliació de la xarxa d’espais familiars de criança municipal o la Guia per a famílies, que vol donar a conèixer les actuacions de la ciutat en funció del cicle de vida dels infants amb un llenguatge visual i entenedor.

Avaluació de la primera fase del pla

La diagnosi de les accions dels primers tres anys del pla inclou més de 200 indicadors, entre els quals destaquen l’acompliment del 90% de les actuacions previstes, i l’assoliment parcial del 7%.

A més, s’ha observat que els indicadors que evolucionen més favorablement són els que tenen relació amb la bretxa digital, la petita infància, la segregació escolar, l’educació postobligatòria i la discapacitat i l’atenció precoç.

El pla també posa atenció especial en la pobresa infantil, les situacions de vulnerabilitat i el risc de patir exclusió social: el 50% de les actuacions estan enfocades a donar-hi resposta. També té en compte les desigualtats de gènere (amb un 20% de les actuacions), les desigualtats per raó d’origen (amb un 18,6% d’actuacions) i les desigualtats per discapacitat (amb un 17,1% d’actuacions).

Taula d'infants pintant asseguts a una aula del casal d'estiu de Baró Viver

Taula d'infants pintant asseguts en una aula del casal d'estiu de Baró de Viver

Detall d’un grup d’infants ajuntant les mans al mig del cercle.

Detall d’un grup d’infants ajuntant les mans al mig del cercle