A Barcelona el 16,4% de les persones grans han manifestat sentir-se tristes durant l’última setmana, segons les dades recollides pel qüestionari “Com està? La conversa cura”, un projecte engegat pel consistori per conèixer el benestar emocional de la població d’entre 70 i 84 anys en el context de la covid-19.
L’estudi s’ha realitzat en 57.000 persones grans que viuen a la ciutat i no són usuàries de cap servei municipal, per tal de conèixer-ne l’estat anímic i oferir-los informació sobre els projectes i activitats existents a la ciutat.
L’impacte de la covid-19 en la gent gran
L’objectiu de les converses telefòniques que va dur a terme la Fundació Avismón era conèixer l’impacte que la covid-19 ha tingut en aspectes com la soledat, la tristesa, el dol, les pors o els recursos que s’utilitzen per millorar de manera autònoma l’estat emocional.
Davant la pregunta de si en l’última setmana havien sentit tristor o si tenien ganes de fer coses, el 8,7% de les persones enquestades van manifestar que se sentien tristes i amb dificultats per realitzar les tasques quotidianes, el 4,4% que plorava sovint, el 2,6% va admetre que una o dues vegades a la setmana tenia aquests sentiments i l’1,1% que patia desgast o estrès per haver de tenir cura d’un familiar o conegut. El 83,1% va afirmar que se sentia bé i, del total, el 24,2% va subratllar que el seu estat d’ànim havia empitjorat durant els últims mesos i el 9,1% sentia alguna mena de soledat.
Pel que fa a les pors i les preocupacions, un terç de les persones enquestades pateix per la salut pròpia o de familiars i amistats, i un altre terç per motius relacionats amb la covid-19 o la vacunació. Les restriccions que dificulten sortir de casa i trobar-se amb la família afecta l’11,5% de les persones a qui s’ha telefonat.
L’escolta activa com a mitjà per millorar la salut emocional
Les conclusions del projecte “Com està?” revelen que la conversa i l’escolta activa tenen un efecte positiu en la salut emocional de la ciutadania, que ha rebut amb bons ulls la iniciativa i l’interès.
A més, les trucades es van complementar amb derivacions i informació addicional sobre serveis i programes existents de la ciutat, com ara el servei de teleassistència, la Fundació Avismón, la Fundació Salut i Persona, els serveis socials, l’entitat Amics de la Gent Gran o el projecte Radars.