L’entrevista: VasovenGo

“VasovenGo va sorgir de la unió entre dues generacions: una que ha viscut una infància on la reutilització era una normalitat, i una altra que viu amb l’ideal de recuperar-la“, Manuela Santoyo, CEO i cofundadora.
L’any 2022 va néixer el projecte VASOVENGO, de quina inquietud o problemàtica va sorgir i en què consisteix?
VasovenGo va néixer a principis del 2022 en una reunió entre mare i filla, parlant sobre els mals hàbits que ens han portat a aquesta crisi climàtica i sobre les capacitats que tenim com a dissenyadores i emprenedores per transformar-los. Va sorgir de la unió entre dues generacions: una que ha viscut una infància on la reutilització era una normalitat, i una altra que viu amb l’ideal de recuperar-la. Va sorgir d’una motivació conjunta per fer tot el possible per deixar un millor planeta per a les generacions futures.
Quins objectius us vau fixar a l’inici?
L’objectiu principal de VasovenGo és acompanyar la ciutadania a recuperar l’hàbit de reutilitzar i competir amb els envasos d’un sol ús, generant tendència a través del disseny i oferint un sistema fàcil i analògic. Volem començar abordant el context que més gots d’un sol ús consumeix: la indústria del cafè i les cafeteries d’especialitat. Però l’abast serà tots aquells establiments que tard o d’hora hagin de fer la transició cap a la reutilització i no sàpiguen com ni per on començar.
Parlem una mica dels gots. De quin material estan fets? Quina durabilitat tenen? Qui s’encarrega de la seva higiene per a tornar-los a la circulació?
Els gots estan fets de polipropilè, i depenent de l’ús que se’n faci, poden tenir una durabilitat de 3, 5 o més anys. Encara cap d’ells ha arribat al final de la seva vida útil amb el que portem utilitzant-los. De la higiene se n’encarreguen les cafeteries associades, ja que totes tenen una màquina per rentar gots o rentavaixelles.
A qui va dirigit el servei, exactament? Hi ha més d’una forma d’adquisició i de consum?
El nostre servei està dirigit tant a clients B2B (business-to-business) com B2C (business-to-consumer). D’una banda, subministrem a cafeteries, restaurants i esdeveniments que ofereixen menjar i beguda per endur, proporcionant-los una alternativa sostenible als envasos d’un sol ús per una mensualitat tan baixa com 15 € al mes. D’altra banda, oferim a la ciutadania una opció reutilitzable i accessible per transportar els seus productes sense generar residus.
Per ambdós tipus d’usuaris, la nostra solució és sostenible tant a termes ambientals com econòmics. Els establiments redueixen la despesa en gots d’un sol ús, que tenen un cost que oscil·la entre els 10 i 30 cèntims per unitat, mentre que els consumidors poden utilitzar els envasos de forma gratuïta mitjançant un sistema de dipòsit retornable. Això no només els permet recuperar els diners en retornar el got, sinó que també és més econòmic, ja que la normativa actual obliga a pagar per cada envàs d’un sol ús. A més, moltes cafeteries ofereixen descomptes a aquells que porten el seu propi recipient.
L’adquisició de l’envàs és completament analògica, sense necessitat de descarregar aplicacions ni utilitzar sistemes digitals complexos. Per usar-lo, n’hi ha prou amb afegir 1 € al preu del cafè pel lloguer del got i un altre euro addicional si es vol una tapa.
Quins impactes està assolint la vostra iniciativa? I concretament a Barcelona?
Actualment, comptem amb una xarxa de 30 cafeteries a tota Espanya i participem en els dos esdeveniments de cafè més importants del país, a Madrid i Barcelona. Al llarg d’aquests anys, hem aconseguit posar en circulació més de 10.000 gots reutilitzables i hem evitat la generació de més de 15 tones de residus plàstics no reciclables i generant un estalvi de més de 2.000 € per a les cafeteries adherides.
A la província de Barcelona, la nostra xarxa de socis inclou cafeteries a Terrassa, Sant Quirze del Vallès, Rubí i Badalona, a més de vuit establiments dins de la Barcelona. Per tercer any consecutiu, hem aconseguit que el Coffee Awards de Barcelona sigui un festival completament zero waste. Gràcies a la nostra xarxa de cafeteries, els més de 10.000 assistents no van haver de fer llargues cues per retornar els seus gots dins de l’esdeveniment, sinó que ho van poder fer còmodament en diferents punts de la ciutat. A més de facilitar el retorn, això va ajudar a consolidar una comunitat compromesa amb la sostenibilitat en el món del cafè.
Com valoreu aquests primers tres anys de funcionament de VASOVENGO?
Sincerament, pensàvem que instaurar l’hàbit de reutilitzar seria més senzill, especialment amb una proposta de valor tan clara, amb un impacte positiu tant en la reducció de residus com en l’estalvi econòmic per als establiments. No obstant això, a Espanya ens hem trobat amb més barreres d’entrada que en altres països europeus. La consciència ambiental encara no està tan arrelada i existeix una forta tendència a la personalització dels envasos, fet que ha suposat un repte per a la nostra iniciativa.
Moltes cafeteries i cadenes temen perdre visibilitat si els seus gots no porten el seu logotip ho veuen com una pèrdua d’espai publicitari. Però el que intentem transmetre és que un residu no és una bona propaganda. Si has construït una marca amb tant de cura, per què vols que acabi a les papereres i als carrers al voltant del teu negoci?
A més, formar part d’una comunitat com VasovenGo no només reforça el seu compromís amb el medi ambient, sinó que també es converteix en una eina de màrqueting sostenible i en un canal de vendes addicional. Apostar per la reutilització no significa renunciar a la identitat de marca, sinó sumar-se a un moviment que la reforça i la posiciona com a referent en sostenibilitat.
Quines són les pròximes passes que us fixeu?
Els nostres objectius a curt termini se centren a ampliar la nostra xarxa de socis per guanyar més visibilitat, especialment a través de cadenes de restauració i esdeveniments de cafè, que cada cop tenen més protagonisme a Espanya. A més, volem seguir formant tant a restauradors com a consumidors sobre el funcionament i els beneficis d’un sistema de reutilització i retorn, amb l’objectiu de normalitzar aquest hàbit en el dia a dia. Afortunadament, la implementació del Sistema de Dipòsit, Devolució i Retorn (SDDR) als comerços a partir de 2026 suposarà un impuls clau per a aquesta transformació. Confiem que aquesta normativa ajudi a generar una major consciència col·lectiva i redueixi la resistència, tant dels consumidors com dels establiments, a utilitzar envasos reutilitzables en lloc de continuar generant residus amb cada cafè servit.
Què us aporta formar part de la Xarxa Barcelona + Sostenible?
Principalment, la visibilitat entre diferents comerços que tenen el mateix compromís d’aportar un impacte positiu a la societat. Entenem la importància de formar part d’una xarxa d’iniciatives sostenibles, tant per connectar amb possibles clients com per consolidar-nos com una empresa que contribueix activament a una ciutat més sostenible.
També us heu sumat al Compromís Barcelona Plàstic Zero. A què aspireu les més de 350 organitzacions adherides?
A contribuir a la reducció dels residus desmesurats a la ciutat. Molts hem detectat que gran part dels residus plàstics que generem en una ciutat com Barcelona són innecessaris. Durant anys, hem mantingut patrons de consum que no es corresponen amb la realitat d’un planeta amb recursos finits.
No obstant això, evitar la generació de residus seria relativament senzill si, com a societat, adoptéssim models de consum més responsables, que no suposarien un canvi dràstic en la nostra vida, però sí un impacte positiu en el medi ambient.