L’entrevista: Somhi
“Fomentem la col·laboració per tal que aquests actors es puguin trobar, compartir recursos i accelerar el canvi cap a una economia circular i un consum responsable” Adrià Serrano, fundador i CEO de Somhi; Patricio Ibarra, cofundador i CTO.
Com va néixer Somhi?
Adrià Serrano (Founder i CEO): Somhi neix de les reflexions postcovid, jo soc arquitecte i els clients que tenia, quan els hi proposava opcions sostenibles per incorporar al seu habitatge, els hi entusiasmaven, però després sempre acabaven descartant-les, bé per pressupost, bé per un tema de mentalitat.
Patricio Ibarra (Co-Founder i CTO): Per mi, Som-hi representa una evolució natural de la meva experiència en disseny, sostenibilitat i tecnologia. Fa més de 20 anys que treballo en projectes digitals i en sostenibilitat dins de la meva primera companyia, Susta, i la meva visió sempre ha estat unir aquests dos mons. Somhi club és una plataforma on podem combinar la tecnologia, la sostenibilitat. La meva missió és crear un model que no sols sigui efectiu a Barcelona, sinó que pugui replicar-se en altres ciutats, canviant el paradigma del consum i les relacions comercials.
Com ajudeu a expandir projectes d’impacte?
Adrià: Somhi connectem persones i empreses amb el que realment necessiten per ser més sostenibles. Tenim un club que reuneix tots els actors del canvi: proveïdors i proveïdores, inversors, experts, i comunitats locals. Fomentem la col·laboració per tal que aquests actors es puguin trobar, compartir recursos i accelerar el canvi cap a una economia circular i un consum responsable. Cada projecte sostenible que entra a Som-hi té accés a una xarxa robusta de suport, que facilita la seva expansió i l’impacte real.
La sostenibilitat avui està en boca de tots, no només com a tema d’interès sinó com a desig: persones, empreses, nous projectes emergents volen ser la seva versió més sostenible. Perquè, doncs, si és una cosa tan extensa, està constant tant de fer el canvi? hem vist que el problema és la desconnexió entre ells, per això, Som-hi club vol generar la infraestructura perquè es puguin trobar, que avui anomenem club. Estem desenvolupant espais digitals i espies físics a les ciutats.
Una anècdota curiosa: en un dels nostres primers esdeveniments, un emprenedor va comentar que gràcies a una connexió que va fer a través de Somhi club, havia trobat un proveïdor local que li permetia reduir un 30% el cost del packaging sostenible. Aquest tipus de sinergies ens emocionen, ja que mostren com la connexió entre actors pot accelerar els canvis reals.
Quin balanç feu de la feina feta? Quins reptes de futur us plantegeu?
Patricio: El balanç de la feina feta per Somhi ha estat molt positiu, especialment en la creació d’una comunitat activa enfocada en la sostenibilitat i l’impacte social. Hem aconseguit connectar diversos projectes i persones amb valors compartits i promoure pràctiques sostenibles a través de tallers, espais col·laboratius i esdeveniments.
Recordo que en els primers mesos només érem un grup reduït, gairebé com una família. Ara veiem que la comunitat ha crescut molt, i hi ha una interacció constant entre els membres.
Un altre dels reptes importants és consolidar el nostre equip de disseny i desenvolupament que ens permeti innovar i escalar les nostres solucions. Volem que Somhi no sols sigui un club local, sinó un model exportable a altres ciutats d’Europa. El meu objectiu és crear un model sostenible i tecnològicament avançat que canviï el paradigma del consum i les relacions comercials en tota la regió. Tenim moltes ideïs per seguir impulsant el canvi!
Com gestioneu les dificultats que us heu anat trobant en el vostre camí per ser més eficients i sostenibles?
Adrià: Les dificultats d’una persona emprenedora sempre les ha de gestionar amb el màxim optimisme possible, ja que un startup al final és una entitat molt fràgil que té poques eines per solucionar problemes, però sí que té facilitat per pivotar i des d’aquesta flexibilitat, amb una actitud positiva, és més fàcil convertir les dificultats en potencials oportunitats.
Si en centrem en la sostenibilitat, Somhi neix posant el focus en aquesta, amb el propòsit de potenciar-la i accelerar la transició cap a una civilització B. La sostenibilitat no és només el nostre primer valor, sinó el cor del nostre model de negoci. Som un club de la sostenibilitat, per tant, abordem cadascun dels nostres reptes sempre amb aquesta mentalitat, fent naturalment tots els processos el més sostenible que podem.
Creus que encara hi ha molta desinformació sobre el que significa la sostenibilitat?
Adrià: Moltíssima, i no solament per la població en general, hem notat que fins i tot a les persones que formen part de l’ecosistema els hi costa definir el concepte de la sostenibilitat, i és que és cert que és molt ampli i que abraça molts temes. Es quasi com preguntar que és el bé, cada un posarà èmfasi en els seus valors. És més fàcil dir si una cosa està bé o si una acció fa el bé. Però el concepte del bé és molt molt ampli i difícil de descriure o definir.
Patricio: Estic d’acord. Hi ha una gran confusió sobre el que implica ser sostenible. Des del meu rol, m’enfoco a desenvolupar eines que permetin a les persones mesurar i entendre l’impacte de les seves decisions. Volem que la sostenibilitat sigui un concepte clar, pràctic i accessible, i que tots puguin veure com les seves accions contribueixen a un món més just i sostenible.
Una vegada, en un taller, un participant ens va confessar que ,per a ell, sostenibilitat era només reciclar. Aquesta visió limitada encara és molt comuna. A Somhi volem educar i mostrar que la sostenibilitat inclou molts més aspectes, com la justícia social o el consum responsable. Ens esforcem perquè tothom pugui veure que les seves accions diàries, per petites que siguin, tenen un impacte real.
Teniu molts projectes, idees i sinergies que engegareu ja durant aquesta tardor…ens podeu avançar alguna cosa?
Adrià: Doncs sí, la tornada de l’estiu està sent intensa, cosa que ens agrada, és el fruit de l’esforç que hem fet als anys previs. I la clau perquè això passi són les aliances i actuar conjuntament amb la resta de l’ecosistema, amb qui compartim propòsits.
Durant aquesta tardor, a Somhi club tindrem moltes iniciatives emocionants. Una de les prioritats serà impulsar la comunitat local i l’educació sostenible amb esdeveniments col·laboratius amb els comerços de proximitat.
Aquest estiu hem comprovat amb la coorganització de la Summer Congress de la JCI amb la carrossa al Pride de Barcelona, i sempre és molt més enriquidor fer projectes amb sinergies amb altres entitats.
Estem preparant un escape room a Gràcia per donar a conèixer els comerços sostenibles del barri. També expandirem els nostres programes d’incubació de projectes sostenibles i de connexió amb proveïdors, enfocats a generar impacte real i immediat. A més, reforçarem el nostre mercat de productes sostenibles per connectar consumidors amb opcions més responsables i amb materials reciclats.
A més, estem treballant en noves eines digitals per a millorar l’experiència de l’usuari en les nostres plataformes, també estem preparant un acord de col·laboració amb una altra startup de Barcelona. Volem que cada persona pugui connectar-se fàcilment a Somhi club, compartir recursos i mesurar el seu impacte de manera precisa.
Com vau conèixer la Xarxa B+S? Què us aporta formar-ne part?
Patricio: Doncs ja que parlem de la importància de generar sinergies, la vam trobar per internet buscant directoris de comerços sostenibles a Barcelona, i de seguida vam veure que junts podríem expandir la Xarxa més ràpidament. La nostra primera interacció amb vosaltres va ser quan redactàvem la memòria d’ “Impulsem el que fas” de l’any passat, perquè vam incloure-hi que utilitzaríem la vostra eina d’autodiagnosi per als comerços de proximitat.
Formar-ne part ens aporta un gran valor, ja que ens permet connectar amb altres entitats compromeses amb la sostenibilitat, compartir recursos, aprendre de bones pràctiques, i generar noves oportunitats de col·laboració. Ens facilita l’accés a eines i coneixements que impulsen el nostre creixement com a projecte sostenible i ens ajuda a fer créixer l’impacte que volem generar a la ciutat. També és probable que us demanem d’utilitzar alguna de les vostres aules, per a esdeveniments pròxims.
Què és el que més t’enorgulleix de la teva feina?
Adrià: El que més ens fa sentir orgullosos és veure com es va teixint una comunitat al voltant de Somhi club. Cada vegada que una persona o empresa s’uneix al nostre moviment, sentim que estem un pas més a prop de fer realitat el canvi que volem veure al món.
Patricio: M’enorgulleix veure com estem combinant tecnologia, sostenibilitat i un fort rol social per a crear un canvi real. La meva major satisfacció és veure com les nostres eines i solucions ajuden les persones a adoptar pràctiques més sostenibles i justes.