L’entrevista: Escola Thau
“A l’escola, els alumnes poden participar en projectes reals que contribueixin a millorar el present. Ens importa molt la seva opinió, els interpel·lem i els fem participar en la gestió de l’escola”.
Pau O. i Pol R. – Alumnes de 2n de Batxillerat de la Fundació CIC i antics alumnes de Thau Barcelona
Agustí Olivares – Director de l’escola Thau Barcelona
Com va sorgir el vostre projecte per reduir el consum d’aigua a l’escola?
Des de la matèria optativa d’Economia i Emprenedoria de 4t de secundària, es motiva els alumnes a detectar possibles millores en el seu entorn quotidià, en aquest cas l’escola. En aquest sentit, en Pau i en Pol, alumnes de 4t d’ESO, van observar que les aixetes de l’escola rajaven durant molta estona quan es premia el polsador, i van proposar fer un projecte per trobar una solució que permetés reduir el consum diari d’aigua.
Pau i Pol, què us va motivar a posar en marxa aquesta iniciativa? Per què considereu que és tan important estalviar aigua?
Aquest projecte el vam iniciar a l’optativa d’Emprenedoria de quart de secundària, motivats per la greu sequera que es va viure durant els mesos d’abril, maig i juny de 2023. En aquell moment, la sequera era crítica, i vam pensar que seria una bona idea intentar reduir el consum d’aigua en el nostre entorn més proper, que en aquell moment era l’Escola Thau.
Per fer-ho, vam rebre molta ajuda, i vam aprendre molt treballant en equip amb els nostres professors de tecnologia i emprenedoria, la direcció de l’escola, l’equip de manteniment i la coordinació STEAM de Thau. Vam dissenyar una peça amb TinkerCad que es pot imprimir a l’escola amb impressores 3D, utilitzant un fil biodegradable que permet reduir significativament el consum d’aigua cada vegada que es prem una aixeta de l’escola. Consideràvem que estalviar aigua era molt important perquè els embassaments estaven a un nivell molt baix, i a través d’un estudi de camp, vam prendre consciència de la quantitat d’aigua que es pot arribar a malgastar en un dia a l’escola. Amb la implementació de les peces que vam dissenyar, es poden estalviar diàriament uns 1.700 litres d’aigua.
Com vau aconseguir implicar la resta de la comunitat educativa del centre?
El projecte es va donar a conèixer ràpidament i va generar molta expectativa. Vam fer diversos pilotatges que van ser tot un èxit. Des del centre es van difondre notícies, i altres alumnes es van implicar en el projecte creant i difonent cartells per tota l’escola. Aquest curs, a través del coordinador STEAM, un equip d’alumnes de primària i secundària revisa les aixetes de l’escola i controla les peces que es trenquen i que cal reposar. Els alumnes de l’escola també s’encarreguen d’imprimir les noves peces, i s’estan fent innovacions, introduint materials flexibles i altres sensibles a la llum que permeten, fins i tot, saber la incidència dels raigs del sol a través de les peces instal·lades a les aixetes de les fonts dels patis.
Heu notat un canvi en la consciència ambiental de l’alumnat respecte a la cura dels recursos hídrics?
Al llarg dels darrers anys, hem implementat altres iniciatives a l’escola per treballar la presa de consciència de l’alumnat i de la resta de la comunitat educativa sobre la cura dels recursos hídrics:
– Intervenció en els horts de l’escola posant-hi palla per aprofitar la humitat de la rosada i reduir el reg.
– Aprofitar l’aigua de les gerres del menjador per omplir les regadores de les classes a l’hora de regar els horts de parvulari.
– Construcció d’un dipòsit pluvial situat a les vinyes de l’escola.
– Excavació de rases al bosquet per aprofitar l’aigua de la pluja i evitar la pèrdua d’aigua.
– Aprofitar l’aigua de les fonts dels patis quan es beu aigua per crear regs que afavoreixin el creixement de plantes i generin nous espais d’ombra a les zones d’esbarjo.
S’ha aconseguit una reducció de fins a un 85% en el consum. Quines són les claus d’aquest èxit?
Al nostre entendre, aquest projecte ha estat reeixit perquè la iniciativa de dur-lo a terme ha sorgit dels alumnes. A més, el projecte forma part de la programació curricular, i són els alumnes qui dissenyen i imprimeixen les peces amb les impressores 3D, que després s’instal·len a les aixetes. L’alumnat també fa un seguiment de l’inventari, revisa l’estoc i crea material informatiu i de sensibilització que es comparteix amb tot el personal de l’escola.
La fita va arribar a diversos mitjans de comunicació, com TV3 o el diari Ara. Què va suposar aquesta atenció mediàtica per a vosaltres?
L’escola sempre està disposada a compartir els seus projectes amb la resta de la comunitat educativa. Pot semblar utòpic, però estem convençuts que les escoles poden esdevenir un pulmó per a la societat. A les escoles, els alumnes poden participar en projectes reals que contribueixin a millorar el present. Ens importa molt l’opinió dels alumnes, els interpel·lem i els fem participar en la gestió de l’escola; en aquest sentit, a Thau hi tenim, des de fa vuit anys, un Consell d’Infants.
Quins altres projectes de promoció de la sostenibilitat i cura del medi ambient esteu portant a terme actualment?
A l’Escola Thau Barcelona, “Totes i tots som l’Antàrtida” és un projecte carregat d’humanisme, ciència i optimisme en què tot l’alumnat, des d’infantil fins a secundària, descobreix la bellesa d’aquest continent i pren consciència de l’impacte del canvi climàtic en el nostre planeta. El nostre desig és reflexionar, prendre decisions i actuar quotidianament per contribuir a la preservació i millora del nostre entorn, tant proper com llunyà. Les paraules clau del projecte són “conèixer”, “estimar” i “millorar”. Entre el 26 de gener i el 26 de febrer de 2024, l’Escola Thau Barcelona va participar en l’expedició internacional MWONO POLAR 2024 a la península antàrtica. Les institucions educatives partíceps d’aquesta expedició són la Universitat de Magallanes, el Centre d’Investigacions Gaia Antàrtica, el Col·legi Dom Orione de Brasil i l’Escola Thau Barcelona de la Fundació CIC.
El representant de l’Escola Thau Barcelona en l’expedició és Xavier Hernández (docent de Thau Barcelona, diplomat en Afers Antàrtics per la Universitat de Magallanes i membre del Consell Permanent per a la Sostenibilitat de l’Ajuntament de Barcelona). Aquesta és una oportunitat per educar i sensibilitzar els alumnes sobre un model mediambiental sostenible. L’alumnat de l’escola va fer connexions en directe amb els membres de l’expedició i va aprofundir en diferents àmbits relacionats amb l’Antàrtida a través d’activitats, debats, tallers i conferències.
I, de cara al futur, quines altres línies d’acció i iniciatives es volen implantar?
Estem molt il·lusionats amb el projecte de millora del bosquet de l’escola. Volem que el nostre bosquet, aplicant els principis de la permacultura, esdevingui un petit bosc mediterrani situat a la part alta de l’escola, ple de vida, natural, cuidat i tranquil, amb diversitat d’espais que convidin a anar-hi sovint alumnes i personal de l’escola. Es tracta d’un projecte transversal de Thau Barcelona amb el qual volem crear un espai perquè els alumnes aprenguin valors relacionats amb el respecte a la natura i, alhora, recuperem el vincle amable de convivència amb aquest entorn natural de l’escola, mitjançant la participació dels infants i dels joves en el procés de regeneració de l’espai.
Què us aporta, com a centre educatiu, formar part de la xarxa d’Escoles + Sostenibles?
El fet de formar part d’Escoles + Sostenibles ens encoratja a continuar actius en el nostre projecte gràcies a totes les propostes d’activitats, cursos i ajudes que ens ofereix periòdicament. El programa és el suport en el qual podem comptar i una porta oberta a futures col·laboracions amb altres centres, projectes o iniciatives que formin part d’aquest col·lectiu.