La segregació escolar és actualment un dels majors reptes educatius i socials als quals s’enfronten els països i ciutats europees. La lluita contra la segregació escolar té implicacions directes sobre el dret a l’educació, el benestar de la infància, la qualitat dels serveis públics i la cohesió social. La ciutat de Barcelona se situa entre les ciutats catalanes amb majors nivells de segregació escolar, malgrat haver estat també pionera en el desenvolupament de polítiques locals per mitigar aquesta problemàtica. En aquest context, i amb l’objectiu de donar resposta a aquesta qüestió, el Consorci d’Educació de Barcelona va impulsar l’any 2018 el “Pla de xoc contra la segregació escolar”, una iniciativa capdavantera i innovadora en l'àmbit europeu amb la qual es busca reduir de manera significativa la segregació escolar a la ciutat a través d’un ampli ventall de mesures. Més recentment, l’aprovació del nou Decret d’Admissions per part de la Generalitat de Catalunya, l’any 2021, ha contribuït a reforçar aquesta política, establint un marc normatiu que consolida moltes de les mesures contemplades pel Pla de Xoc, però també incorporant nous instruments per millorar la distribució de l’alumnat socialment vulnerable. Aquest projecte té com a objectiu principal determinar l’impacte del Pla de Xoc i el Decret d’Admissions sobre la distribució de l’alumnat socialment vulnerable entre els centres educatius de la ciutat de Barcelona, així com analitzar el funcionament dels diferents instruments impulsats per aquestes polítiques. El projecte pretén capturar no només quin ha estat l’efecte de la política educativa sobre la segregació escolar, sinó també com aquestes polítiques són interpretades i incideixen sobre el comportament de centres educatius i famílies, i com el seu impacte varia en funció del context social, geogràfic i educatiu. Amb aquest objectiu, i combinant dues aproximacions metodològiques complementàries (avaluació d’impacte i avaluació realista), el projecte pretén aportar evidència per la presa de decisions polítiques i la lluita contra la segregació escolar des d’una perspectiva local.
Tanca