Presentats els nous Dictàmens 2022 del CAMU

Sessió plenària presencial del CAMU l'any 2020.
20/02/2023 - 09:10 h - Educació i estudis Ajuntament de Barcelona

El passat 10 de febrer es va celebrar una nova sessió plenària del Consell Assessor Municipal d’Universitats, en la qual es van presentar els Dictàmens 2022 del CAMU, elaborats pels seus tres grups de treball: grup A – Infraestructures i Equipaments; grup B – Educació, Recerca i Ocupació; i grup C – Transformació Social.

Mitjançant una desena de sessions de treball entre juny i desembre de 2022, els grups han treballat els àmbits temàtics Campus oberts (Grup A), Ocupabilitat i connexió amb el món econòmic (Grup B) i Equitat en l’accés a la universitat (Grup C). Abans d’iniciar aquest cicle de sessions, el mes de maig es va revisar la composició dels grups per tal d’alinear el millor possible l’àmbit d’expertesa de les persones participants i l’àmbit temàtic de cada grup, atès que en cicles anteriors s’havien desenvolupat àmbits diferents.

Grup A – Infraestructures i Equipaments

En els Dictàmens 2022, el grup de treball A ofereix, a manera de guia, una recopilació dels factors clau en el procés de reforma d’un campus urbà, entre els quals destaquen la cooperació entre els diversos agents del territori, el lideratge de l’administració, la participació ciutadana i la gestió i adaptació al canvi. Juntament amb els factors clau, el dictamen analitza les principals línies estratègiques a tenir en compte en la millora de la integració urbana i l’apropament a la ciutadania dels campus universitaris, incloses diverses propostes d’actuació. Aquesta recopilació i anàlisi s’ha basat en l’experiència recent del Pla Director del Campus Sud de la Diagonal, impulsat per la Gerència del Districte de Les Corts en estreta col·laboració amb la UB i la UPC, que s’han implicat de manera molt activa en l’elaboració del dictamen.

Grup B – Educació, Recerca i Ocupació

Quan al grup de treball B, el dictamen analitza l’ocupabilitat i la connexió amb el món econòmic en tres vessants: la inserció laboral de l’estudiantat i la relació entre oferta formativa i necessitats del mercat laboral; la formació i assessorament laborals de l’etapa universitària i la formació universitària adreçada a professionals; les iniciatives dins i fora de la universitat amb relació a l’emprenedoria. En tots aquests punts, el dictamen ofereix un ampli recull dels agents implicats i les bones pràctiques existents, així com un seguit de propostes d’actuació per a la millora de la coordinació entre el món econòmic i el món acadèmic i de recerca, la introducció de nous models formatius que facilitin les passarel·les entre el món professional i el formatiu i viceversa,  i la incentivació de l’emprenedoria a la comunitat universitària. La participació al grup de treball tant de les universitats com dels principals agents del sector econòmic i productiu català ha estat clau en l’abast i concreció de les propostes.

Grup C – Transformació Social

Finalment, el grup de treball C aborda en el seu dictamen l’equitat en l’accés a la universitat, fent-se ressò de la problemàtica identificada al programa Prometeus, en el qual un nombre creixent de joves s’ha quedat fora de la universitat en els darrers cursos a causa de l’augment de les notes de tall. En primer lloc, el grup ha fet una diagnosi de la problemàtica al conjunt de la ciutat, en termes quantitatius i qualitatius, amb dades del Consorci d’Educació de Barcelona, entre altres fonts.

A partir d’aquesta diagnosi, i davant l’abast de la problemàtica, el dictamen proposa una reserva de places a la universitat per a joves amb NESE B (Necessitats Específiques de Suport Educatiu vinculades a la situació socioeconòmica). En el desenvolupament de la proposta, s’analitzen els antecedents en reserves de plaça tant a l’educació superior com a la secundària obligatòria i postobligatòria. La proposta inclou una aproximació quantitativa de la reserva de places necessària i del sistema de detecció i acreditació de les NESE B, així com dels possibles requisits per accedir a la reserva i un seguit d’altres factors a tenir en compte en una mesura com aquesta, entre els quals l’abast territorial o la conveniència d’una tasca complementària d’acompanyament. En l’elaboració del dictamen i consolidació de la proposta, ha estat fonamental la col·laboració activa de la Secretaria General del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), la Secretaria del Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB) i la Direcció d’Ensenyaments Postobligatoris i de Règim Especial del Consorci d’Educació de Barcelona (CEB).

Cinc anys de trajectòria

Juntament amb els de 2018 i 2020, els Dictàmens 2022 són els tercers d’ençà de la constitució del CAMU, el 25 de juliol de 2017. Durant aquests cinc anys d’intens treball, els grups han desenvolupat una diagnosi i propostes de millora en gairebé tots els àmbits temàtics que els van ser encomanats, fet que planteja la necessitat de revisar en un futur pròxim l’orientació dels grups i, si escau, nous eixos o àmbits per a cadascun.

Barcelona Ciència i Universitats i la Secretaria del CAMU agraeixen la participació de totes les persones que han format part dels grups i, molt especialment, la tasca compromesa i constant d’Isabel Ferrer (UB) i Immaculada Vilardell (UAB), que han coordinat els grups A i B respectivament, així com de Gemma Xarles (UOC) en el lideratge de la proposta del grup C. En els pròxims mesos, els Dictàmens 2022 del CAMU es posaran a disposició de la comunitat universitària i la ciutadania en general a través del portal de Barcelona Ciència i Universitats.

***

Imatge de la notícia: sessió plenària presencial del CAMU l’any 2020.