•PURRUNGUPARI•MUPURRA•PUJINGA• NGINI, PALINARI, AMINTYA // •ESCORÇA•PELL•VEU• PASSAT, PRESENT, FUTUR
Des del 3 de marc fins al 5 de juny la Seu Montcada del Museu Etnològic i de Cultures del Món acull una exposició experimental en el marc del projecte europeu Taking Care del qual el museu és membre.
La mostra, fruit de la residència d’artista de Narelle Jubelin al museu des del setembre fins al desembre del 2020, en el marc del mateix projecte, ha estat comissariada per la mateixa Jubelin i l’artista Tiwi Pedro Wonaeamirri (d’artista a artista), prenent com a punt de partida el resultat artístic d’aquesta residència, en un diàleg creatiu i discursiu contemporani entrecreuat sobre les col·leccions de les illes Tiwi que es conserven al museu i la producció contemporània de la comunitat d’origen. El punt clau del projecte: el diàleg.
Les veus dels comissaris:
«•PURRUNGUPARI•MUPURRA•PUJINGA• NGINI, PALINARI, AMINTYA//•ESCORÇA•PELL•VEU• PASSAT, PRESENT, FUTUR». Museu Etnològic i de Cultures del Món, Barcelona, 2022. Foto: Narelle Jubelin.
A la pantalla: Pedro Woneamirri, Jilarti, 2021. Vídeo monocanal. Jilamara Arts and Crafts Association, Milikapiti, Illa de Melville.
El cant i la dansa cerimonials Yoi són fonamentals per a la cultura de les Illes Tiwi en el Territori del Nord d’Austràlia i es transmeten de generació en generació. Els gestos, crides, objectes cerimonials i jilamara (disseny de pintura corporal) que formen aquestes tradicions configuren una de les pràctiques creatives més vives i sòlides que travessa, en un camí d’anada i tornada, la performativitat fins a arribar a l’objecte físic, en una transformació constant.
A la vitrina: Pedro Woneamirri, Tunga, 2021. Museu Etnològic i de Cultures del Món. MEB 557-1. Nova adquisició.
N’hi ha prou amb lligar les obres d’una col·lecció que s’ha conservat fins a l’actualitat, fer-ne una revisió crítica, mostrar obra recent de les comunitats d’origen, fins i tot recolzar la seva innovació mitjançant la compra de noves adquisicions? Pot ser aquesta una nova forma de relació, de diàleg i d’intercanvi entre cultures? Ens podem apropar així a unes noves premisses de «Taking Care» («cures») quan ens conviden a l'interior del museu?
«•PURRUNGUPARI•MUPURRA•PUJINGA• NGINI, PALINARI, AMINTYA//•ESCORÇA•PELL•VEU• PASSAT, PRESENT, FUTUR» ha estat co-comissariada per Pedro Wonaemirri i Narelle Jubelin (d’artista a artista), en el context del Museu Etnològic i de Cultures del Món, Barcelona, membre del projecte europeu “Taking Care -Ethnographic and World Cultures Museums as Spaces of Care” (2019-2023).
«Les persones Tiwi reben la seva terra del seu pare, també la seva dansa —els seus somnis del seu pare...—. La meva dansa és la Brolga, dansa que a més té una cançó que es connecta també amb la terra. La teva terra, la teva dansa». Pedro Wonaeamirri.
1 2
1 i 2 Narelle Jubelin, Ngawa Ninganawanga Ngimpurrunu/Paintings Also Live, 2020. Videoart. Fotogrames. Museu Etnològic i de Cultures del Món. MEB 558-1. Fotos de les pintures sobre escorça: Jordi Puig.
Deixa el teu comentari
Per fer un comentari has de registrar-te al Museu Etnològic i de Cultures del Món i haver iniciat la sessió
Inicia la sessióRegistra-t'hi