TEMPS DE MERCATS
Guia-receptari
de productes de temporada
per Carme Gasull
VOL 2
Pròleg
La globalització és un allioli
La globalització sempre ha existit.
Des de sempre, els pobles han comerciat amb els seus aliments i han compartit coneixements més enllà de les seves fronteres. És ben sabut que les cuines tradicionals es fonamenten, generalment, en productes que en un moment de la història han aterrat des de fora i s’han establert com a quotidians amb el temps, tant si eren articles exclusius, exòtics o luxosos per a les classes altes com si eren formes per pal·liar la gana o atorgar matisos i gustos al poc que la gent humil tenia per distreure la gana.
+ més
Ja deia Ferran Adrià que hem de tenir molta cura quan utilitzem el terme autòcton, perquè si estirem del fil sempre ens emportarem sorpreses sobre l’origen de la manduca de la qual fem bandera. Hem de tenir en compte, doncs, que fins fa poc més de mig segle les cuines locals absorbien i metabolitzaven naturalment els productes forans. Lenta i sàviament anaven digerint les rareses viatgeres i s’integraven en una societat i en una cultura culinària. En són exemples les mongetes, les albergínies, la xocolata, el cafè o la canyella, entre altres: tan nostres com llunyans. Allò arrelat rep els nouvinguts, amb les olles obertes, per aconseguir un paisatge gastronòmic ben integrat. Aquesta assimilació orgànica ens ha regalat les diverses singularitats locals i regionals.
És una riquesa incalculable que cada societat ha parit amb més o menys magnitud i que en el cas de Catalunya ha estat senzillament extraordinària. Tenim la sort de gaudir d’una de les gastronomies més importants del món (tot i que no s’ho acabin de creure els uns i no acabin d’adonar-se’n els altres). I també tenim la responsabilitat de valorar-la, protegir-la i difondre-la per tal de preservar-la i honrar segles de recorregut i milions de participants. Però també cal beneficiar una evolució natural. A diferència del passat, la globalització de les darreres dècades ha estat agressiva i violenta, una colonització que la cuina tradicional ha estat incapaç d’integrar i acomodar. Imaginem un allioli tradicional. És una miraculosa emulsió d’un greix amb molta poca humitat. Són partícules que, a partir d’una acció mecànica iancestral, lenta i pacient, amb una temperatura precisa, s’uneixen per crear una meravellosa solidesa nascuda de materials senzills i comuns: all, oli, punta de sal i, si escau, gotes d’aigua. Això havia estat la globalització fins fa poc. Ara hi ha desproporció, rapidesa, poca paciència, ansietat per sorprendre amb banalitats i, és clar, la barreja es talla. Però aquesta allau descontrolada i catastròfica només és una pota del problema. La gran majoria dels productes que importem són mediocritat pura i dura, resultat de la negligent voracitat de la indústria alimentària global, de l’estúpida permissivitat dels governs globals davant barbaritats que dinamiten la sostenibilitat i les sobiranies alimen-tàries, i, com comentaré a continuació, del desconeixent o la indiferència de la persona consumidora sobre tot allò que compra i menja. Diguem que no arriba a l’excel·lència. No hi ajuda gens el trencament de la transmissió generacional d’un coneixement culinari a les llars, que ens servia per solidificar fonaments. Ja no és possible la pràctica per imitació. I normalment qui recorre a YouTube o a la Viquipèdia per buscar informació acostuma a trobar-hi una mancança de bons referents i de rigor. En tan sols una generació hem trencat el fil, i la memòria gustativa es fon com el gel als pols, si em permeteu la trista comparació. La gent compra impulsivament coses que tenen poc a veure amb el que volen ser de veritat. Quan les persones consumidores compren natilles als supermercats, no són conscients que aquella cosa dolceta, fresqueta i fàcil és un moc viscós i una mica fastigós que, en la majoria de casos, ni tan sols porta l’element més important: l’ou. El desconeixement és una cosa; la indiferència n’és una altra. En tot cas, el referent gustatiu i l’autenticitat no es troben. Perill.
Tot aquest sermó filosòfic em serveix per introduir-vos al petit fons d’aquest pròleg. Els bars, les tavernes i els restaurants hem de ser baluards de creativitat i de tradició. Però sobretot ho han de ser els mercats. Són reductes que cal protegir i difondre per tal que, al seu torn, puguin dur a terme la seva comesa de protegir i difondre. Han de ser fortificacions on trobar qualitat, frescor, temporalitat, pagesia, territori, sostenibilitat, coneixement, gastronomia... Els agents públics i privats han de ser capaços d’entendre la singularitat de la seva identitat, no deixar-se portar i saber-se adaptar amb l’equilibri d’un allioli. La lluita cos a cos contra les grans superfícies és ineficient. Només amb la convivència paral·lela i amb valor afegit, fermesa, convicció, honestedat, interacció, calidesa i formació, podrem recuperar sensacions i satisfaccions.
La tradició és el pilar de la creativitat, però cal ser creatius per preservar la tradició. Pit, ovaris/collons i seny.
I sobretot... salut!
Artur Martínez,
Xef del restaurant Aürt de Barcelona. (1 estrella Michelin i 2 Soles Repsol)
Introducció
Barcelona va deixar enrere la Capitalitat Mundial de l’Alimentació Sostenible amb el canvi d’any, però no les ganes de transformar el sistema alimentari de la ciutat ni d’afrontar els reptes que aquest objectiu comporta. De persones, entitats i projectes amb bona predisposició per assolir-los no en falten, al contrari.
+ més
En aquest sentit, i en aquesta línia, representants de diverses administracions públiques, d’organitzacions de la societat civil, del teixit econòmic, del món acadèmic, de la recerca, dels mitjans de comunicació especialitzats i, en definitiva, de diferents baules de la cadena alimentària, han estat treballant durant tot el 2022 en l’elaboració d’una estratègia d’alimentació sostenible que defineixi què i com hauríem de menjar els ciutadans i les ciutadanes de Barcelona en el futur més immediat.
Podem millorar la nostra educació alimentària i la dels nostres infants. Podem consumir de manera més conscient. Podem cuinar més... De la capitalitat als reptes hi ha molts passos a fer, però els podem fer junts; per multiplicar-los, per retroalimentar-nos.
Un pas més és el segon volum de Temps de mercats, la petita guia-receptari que vol incidir en la pedagogia alimentària que duen a terme tots els agents vinculats a aquests equipaments municipals, un tresor que visibilitza, enforteix, regenera i celebra els lligams entre el camp i la ciutat, durant tot l’any i per temporades.
Un quadern per consultar a diari, si ho voleu, i fer memòria sobre els aliments i la gastronomia estacionals com a evocadors de records, generadors de sensacions, motiu i objecte de celebracions. Un recordatori, també, de la importància d’invertir en l’educació i la cultura de la cuina del dia a dia com a base per garantir la seguretat alimentària i caminar cap a la sostenibilitat. Una mirada de passat, present i futur imprescindible com a consumidors i consumidores.
I per això, en l’edició del 2022, hem seleccionat alguns productes que havien desaparegut dels cultius, dels mercats i de les taules, però que, afortunadament, i gràcies al treball en equip, han tornat a les parades dels mercats i a les taules, de restaurants i de cases.
“Exotisme de proximitat” i “dignificació d’allò quotidià” en diu el cuiner Artur Martínez, un dels responsables del renaixement d’aquests aliments i autor del pròleg d’aquest volum. Donar una perspectiva alternativa als aliments i respectar-ne la innegociable temporalitat i frescor. No es pot expressar millor.
Carme Gasull
Periodista especialitzada en gastronomia i alimentació