Peu de Montjuïc
La construcció de les rondes de Barcelona va tenir com a objectiu la redistribució del trànsit de la ciutat i la millora de la connectivitat per al trànsit passant. Per això es van configurar amb un tronc central amb característiques de via ràpida i uns laterals assimilables a vies urbanes. Aquests laterals, a més de canalitzar el trànsit d’entrada i sortida al tronc central, havien d’integrar la infraestructura i donar continuïtat al contacte amb la trama de carrers de la ciutat.
El tram de la ronda Litoral entre la Zona Franca i la Carbonera va ser construït pel Ministeri de Foment dues dècades abans que la resta de les rondes. És un tram amb unes característiques ben diferents, perquè el criteri principal amb què es va dissenyar va ser donar un bon accés al Port de Barcelona mitjançant diversos enllaços. Avui, les condicions dels entorns de tot aquest tram de la ronda Litoral estan canviant ràpidament.
Cal l’elaboració consensuada d’un projecte constructiu que permeti satisfer les aspiracions de la ciutat i el port i posi solució definitiva a la manca de connectivitat amb el centre de la ciutat pel peu de la muntanya de Montjuïc, amb una configuració que permeti resoldre el caràcter de cul de sac que té el passeig de la Zona Franca. La remodelació de la ronda Litoral és una oportunitat immillorable per posar remei als dèficits de connectivitat i l’accessibilitat de la Marina, per generar un nou passeig urbà de peu de Montjuïc per a vianants, transport públic i bicis que recuperi la continuïtat històrica d’aquest itinerari.
El projecte de transformació té una ambició encara més gran: la regeneració ambiental del peu de la muntanya i la recuperació d’itineraris de passejada i com a espais de port de ciutat dels terrenys que alliberarà el trasllat de la terminal ferroviària del Morrot.
Què estem fent?
A curt termini es planteja un vial que circula per àmbits portuaris i àmbits de ciutat i ofereix la possibilitat d’habilitar un accés exclusiu per a autocars, taxis, vianants i bicicletes, per connectar la Zona Franca i el barri de la Marina amb el centre de la ciutat sense passar per la ronda Litoral. Aquest vial, a més, permet als autobusos urbans fer un recorregut alternatiu en cas de trobar-se la Ronda col·lapsada.
Els serveis tècnics del Port i l’Ajuntament estan fent conjuntament una anàlisi d’alternatives i viabilitat de la proposta.