La construcció de l’Eixample. Del pla Cerdà a la realitat
Imatge
Nivells recomanats:
segon cicle d’ESO i batxillerat
Recorregut per les coincidències i les desavinences entre el Pla Cerdà, les propostes arquitectòniques del modernisme i el noucentisme i la promoció immobiliària, des de finals del segle XIX fins a mitjan segle XX a l’Eixample. És una lectura en diferents perspectives de la materialització de l’Eixample, que recorre des de l’Illa de la Discòrdia fins als confins amb Gràcia, per tornar a baixar fins a la Pedrera.
- Explicar la transformació urbana de la ciutat de Barcelona de mitjan segle XIX fins a principis del segle XX: l’enderroc de les muralles i l’expansió de la ciutat pel pla de Barcelona, el creixement dels suburbis i la construcció de l’Eixample.
- Explicar i analitzar les idees urbanístiques clau del Pla Cerdà: l’estructura de l’illa, la mobilitat, les activitats i la població.
- Analitzar les causes que van portar a les successives modificacions d’alguns aspectes del Pla.
- Explicar la funció de representació social de les façanes i la voluntat de Barcelona de ser capital europea. La creativitat modernista i la crida a l’ordre del noucentisme.
- Identificació d’alguns dels canvis, continuïtats i ruptures en el món de la cultura, de l’art i de les mentalitats, a escala mundial i local, i interpretació dins el context.
- Anàlisi de l’evolució històrica d’Espanya i Catalunya al segle XIX i valoració dins el context internacional.
- Valoració dels canvis socioeconòmics que implica la revolució industrial i interpretació del fenomen des de la multicausalitat. Anàlisi de les formes de vida a les ciutats industrials del segle XIX a partir de les aportacions d’algunes ideologies i revolucions, analitzant especialment els moviments socials i polítics de Catalunya.
- Identificació dels components econòmics, socials, polítics i culturals que intervenen en els processos històrics i anàlisi de les interrelacions que s’hi produeixen per tal d’elaborar explicacions sobre els fets. Establiment de relacions entre fets locals i el seu context més general.
- Descripció i explicació del procés d’industrialització, de les transformacions econòmiques i socials, i del canvi de mentalitats durant la segona meitat del segle XIX.
- Anàlisi i caracterització de la consciència i recuperació de la identitat nacional catalana i dels orígens del catalanisme polític, així com d’altres nacionalismes, durant el segle XIX fins a l’època de la Restauració.
- Elements específics de suport per al desenvolupament de l’itinerari: imatges històriques de la ciutat de Barcelona.
- Illa de cases de Cerdà (c/ Roger de Llúria)
- Passatge de Permanyer
- Mansana de la Discòrdia (pg. de Gràcia)
- Casa de les Punxes (av. Diagonal, 416)
- Casa Milà (c/ Provença, 261-265)
Tipologia d’activitat:
itinerari
Nivells recomanats:
segon cicle d’ESO i batxillerat
Punt de trobada:
Jardins de la Torre de les Aigües (c/ Roger de Llúria, 56).
Període històric:
època contemporània
Durada
2 hores
Nombre màxim d’alumnes:
25
Preu:
95 € (Preu grup. Inclou fins a 25 alumnes màxim)