La guitarra i la història cultural de Barcelona
© Enric Gràcia, 2020
La guitarra ha estat sempre un instrument molt vinculat a la ciutat de Barcelona. El tractat més antic que existeix sobre la guitarra clàssica va ser publicat a Barcelona l’any 1596 per Joan Carles i Amat. Des d’aleshores la ciutat ha estat una de les grans capitals mundials d’aquest instrument, coneguda i apreciada per la fama dels seus constructors, guitarrers i corders, i també per compositors i intèrprets de prestigi, una tradició que es manté fins avui i que segueix enriquint la ciutat i nodrint-ne la diversitat cultural.
La versatilitat i la popularitat d’aquest instrument li han permès incorporar tota mena de tècniques i sonoritats, amarar-se d’influències musicals de regions i cultures molt diverses, i convertir-se en el vehicle d’estils i tradicions com els que van sonar en els quatre concerts del cicle de guitarra programat al MUHBA Park Güell pel juliol de 2020, en el marc de la línia de recerca sobre patrimonis musicals barcelonins del museu. S’hi van combinar la guitarra com a fil conductor i un escenari de luxe, estretament identificat amb la ciutat, i a l’aire lliure, fet que va permetre complir totes les mesures sanitàries derivades de la pandèmia. Així, vam poder gaudir d’obres d’autors clàssics inspirades o compostes a la ciutat, interpretades per un dels guitarristes barcelonins més internacionals del moment, Àlex Garrobé.
El trio format per Marco Mezquida, Chicuelo i Paco de Mode, guardonats amb el Premi Ciutat de Barcelona de Música, ens van oferir un brillant mosaic sonor de connexions mediterrànies que va del flamenc a la rumba i al jazz, estils ben arrelats en la tradició musical de la ciutat i que en mostren la diversitat cultural. Dos joves guitarristes cubans residents a Barcelona, Alí Arango i Josué Fonseca, formen el Pyrophorus Guitar Duo i són un excitant exemple del mestissatge de tradicions musicals a través de la guitarra, amb un repertori d’anada i tornada que va des del bolero, el son o les guajiras fins a relectures de cançons populars catalanes i noves creacions nascudes a Barcelona. El cicle es va acabar a ritme de swing i jazz manouche amb el Quintet que lidera el guitarrista Albert Bello, que va evocar els hot jazz clubs que van proliferar a Barcelona durant la República i que van fer ballar els nostres besavis. Tot plegat, un mosaic fascinant de músiques que són elements fonamentals per entendre millor la història d’aquesta ciutat.
Xavier Chavarria
Musicòleg i crític musical