Escola i museu en tàndem, un altre model de relació
Com traslladar a un nou format mig digital, mig presencial, l’èxit entre els més joves de l’exposició Barcelona flashback?
© MUHBA, Teresa Macià
La pandèmia ha accelerat el canvi de paradigma que feia temps que es gestava des de l’àrea d’educació del MUHBA. Les activitats tradicionals que entenien l’estudiant com a client han estat superades i es treballa amb les institucions educatives de cara a la creació de noves propostes. Aquests canvis comportaran tractar a l’escola els coneixements, amb l’ajut de recursos proporcionats pel museu, i portar a terme posteriorment la visita als espais patrimonials. A l’escola, conèixer i al museu, reconèixer i consolidar els coneixements adquirits a través d’un diàleg amb els educadors del MUHBA.
L’objectiu és que els infants i joves es familiaritzin amb els conceptes, el vocabulari i la periodització i que investiguin, qüestionin i busquin respostes. Aquest treball previ els habilitarà per participar en els diàlegs i els entrenarà a argumentar i a defensar els seus drets com a ciutadans.
El fet d’adonar-se que els barcelonins han solucionat els problemes que s’han anat trobant, de maneres diferents en funció dels recursos i les possibilitats amb què comptaven a cada moment, desperta la curiositat i anima a formular preguntes. Participant de la recerca i de la descoberta, l’alumnat és el subjecte del propi aprenentatge, i s’entrena a pensar, a negociar i a arribar a solucions consensuades amb els companys, els mestres o professors i els educadors del museu.
La pandèmia de Covid-19 ha obligat els museus a accelerar la creació de materials audiovisuals i a digitalitzar les col·leccions. Aquests recursos estaran a l’abast de les escoles i, acompanyats de propostes de treball, facilitaran als centres educatius la introducció a la classe de diversos conceptes i temes ben actuals, que també preocupaven els ciutadans d’èpoques més remotes: l’habitatge, la salut, les epidèmies, la guerra, l’exili, l’abastament d’aigua, l’alimentació, el treball, la industrialització, el creixement de la ciutat i d’altres.
El programa educatiu integrat del MUHBA, que inclou projectes tan consolidats com el Patrimonia’m, el Viatge per Barcelona, el casal d’estiu i el Ciceró Barcelona, també es veurà afectat per aquest canvi de paradigma i per la revolució digital impulsada el 2020. Es treballa per adaptar i crear nous guions que donaran lloc a càpsules digitals que acostaran a l’escola el patrimoni romà, medieval, modern i contemporani de la ciutat.
La mateixa pandèmia que ha obligat les escoles a dividir classes i a buscar sales en equipaments municipals propers ha acostat l’escola Els Xiprers al MUHBA Vil·la Joana i l’escola Sant Felip Neri al MUHBA Plaça del Rei. Aquestes dues escoles residents al museu combinen l’aprenentatge per competències que marquen des del Departament d’Educació amb activitats a les sales del museu que els acull.
També aquest curs 2020-21, el museu participa en el projecte «Carrer» de l’escola Octavio Paz, una escola de primària que treballa per projectes i que converteix les sales del museu en aules on els infants dibuixen, comparen, descobreixen i calculen.
El confinament ens ha demostrat que podem aprendre junts estant separats perquè les noves tecnologies ens connecten i ens permeten participar en diferents projectes alhora. Buscar, trobar, analitzar, comparar, escoltar i proposar són verbs que conviden a reflexionar sobre el passat, a interrogar els testimonis i a construir narratives i bastir noves propostes de manera col·laborativa.
Teresa Macià
MUHBA