Barcelona i la seva història en les 55 sales urbanes del museu
Les sales del MUHBA, distribuïdes per tota la ciutat en espais
que presenten la trajectòria històrica de Barcelona.
© MUHBA, autor: Andrea Manenti
El MUHBA s’ha anat configurant, en el transcurs dels seus gairebé vuitanta anys de vida, com un museu xarxa, policèntric, «amb les sales distribuïdes per la ciutat». Aquesta configuració permet creuar mirades entre objectes i espais patrimonials i teixir interrelacions en una visió multiescalar de la ciutat, amb un relat coral que els cohesiona i una síntesi que els vertebra a la seu fundacional.
El darrer repte d’aquest museu xarxa és desplegar totes les sales dels espais en una relació ordenada numèricament que estructuri físicament i conceptualment el museu per explicar la trajectòria històrica de la ciutat. Aquesta articulació farà també de base per al museu virtual.
La proposta de distribució per sales permet una lectura a dos nivells. D’una banda, la numeració correlativa mostra un ordre general del conjunt del museu, amb la inclusió de tots els espais, els quals actuen com a baules d’una cadena on tots són necessaris per entendre el conjunt. De l’altra, els colors assignats defineixen un ordre propi per a cada espai, que el dota de singularitat i entitat pròpia, compatibles amb la visió general.
La definició d’aquesta estructura es guia per un triple criteri: el territorial, que intenta fer factible la visita de les sales en l’ordre proposat; el cronològic, que mira d’oferir una numeració seqüencial capaç d’explicar la trajectòria històrica de la ciutat; i el temàtic, que es basa en categories conceptuals significatives.
El resultat, provisional, és l’articulació del MUHBA en 55 sales que plantegen un recorregut seqüencial per la història de Barcelona, des d’abans de la fundació de Bàrcino fins al segle XXI.
La sala d’inici, situada a la Casa Padellàs (futura Casa de la Història), es planteja com a presentació i síntesi de la història de la ciutat. A partir d’aquí, el recorregut comença al subsòl de la Plaça del Rei amb sis sales dedicades a la prehistòria, la ciutat ibera, la Bàrcino romana i la ciutat visigoda. En l’itinerari romà s’indicarà la possibilitat de visitar les sales d’espais propers (Temple d’August, Porta de Mar, Via Sepulcral i Domus Sant Honorat i Avinyó) per completar la visió històrica de Bàrcino.
Les sales del Palau Major ofereixen un recorregut per la Barcelona medieval, des que era terra de frontera entre musulmans i carolingis fins a l’època en què fou ciutat reial i capital mediterrània. En aquest punt, la visita es pot completar amb les sales d’El Call, dedicades a la història del barri jueu, i amb l’espai de Santa Caterina, encarat a la crisi del monacat i la transformació de la ciutat. Es preveu la creació de tres sales sobre la Barcelona moderna a l’espai de Plaça del Rei, on explicar la ciutat catòlica, la Barcelona gremial i el paper de la ciutat com a capital provincial a l’imperi hispànic.
El recorregut per la Barcelona contemporània comença amb les sales introductòries de l’espai d’Oliva Artés, al Poblenou, que actua com a espai laboratori i ciutadà, i segueix a les sales dels espais patrimonials de la riba del Besòs, on es veu la metròpoli contemporània des de la perifèria: al Bon Pastor, amb les futures sales sobre l’habitatge durant el segle XX; a la Fabra i Coats, sobre el món del treball, i a la Casa de l’Aigua, sobre el proveïment i els usos de l’aigua.
La visita a la ciutat contemporània continua a Vil·la Joana, amb les sales dedicades fonamentalment als relats literaris de Barcelona, i al Park Güell, on s’explica la ciutat com a metròpoli moderna. Finalment, els grans conflictes del segle XX es presenten al Refugi 307 i al Turó de la Rovira, per parlar de la Guerra Civil, la postguerra i la ciutat informal, i també fer una darrera mirada a vol d’ocell de la ciutat metropolitana. El recorregut acaba a les sales del Centre de Col·leccions, a la Zona Franca, un espai actiu de recerca i innovació que contribueix a l’explicació cohesionada i transversal de la història de Barcelona i del seu patrimoni per mitjà de les col·leccions d’objectes i els relats que se’n deriven.
Elena Pérez
Xavier Tarraubella
MUHBA