Antoni de Capmany de Montpalau i Surís
MHCB 9438. Retrat d’Antoni de Capmany de Montpalau i Surís. Autor: Manuel Ferran i Bayona. Data: 1871. Material / Tècnica: Oli sobre tela. Dimensions: 160 x 122 cm. Procedència: Galeria de Catalans Il·lustres. En exposició al Palau Requesens, seu de la Reial Acadèmia de Bones Lletres. © Pep Parer
Al MUHBA Plaça del Rei s’ha exposat aquest retrat d’Antoni de Capmany (1742-1813). És una peça que serveix de frontissa en el discurs expositiu de Barcelona, una capital mediterrània, l’exposició que posa en relleu la importància de la via marítima com a clau de la puixança de la ciutat, tenint com a referent la visió històrica sobre el vincle marítim i Barcelona elaborada pel mateix Capmany.
El quadre, un retrat que aspira a documentar el personatge més que no pas a descriure’n la fesomia o la psicologia, mostra Antoni de Capmany dempeus, de mig cos, amb el cap lleugerament girat. A la mà dreta sosté una ploma, mentre que amb l’esquerra recolza el tercer volum de la seva obra principal, les Memorias históricas sobre la marina, comercio y artes de la antigua ciudad de Barcelona, damunt d’un escriptori on també hi ha un tinter, papers i més llibres.
Signa el quadre (a l’angle inferior esquerre) Manuel Ferran i Bayona (1830- 1896), que va sobresortir com a retratista, entre altres especialitats pictòriques, en la Barcelona de la segona meitat del segle XIX. Aquest quadre s’acostuma a esmentar entre les peces més notables (o més conegudes) de la seva producció. És l’única peça de Ferran a les col·leccions del Museu, on tanmateix conservem una peça del seu pare, Antoni Ferran i Satayol: el conegut quadre denominat La patuleia, que representa l’amotinament popular de 1835 a la Rambla.
Aquest retrat d’Antoni de Capmany forma part de la Galeria de Catalans Il·lustres, una col·lecció de retrats de personalitats catalanes que va ser impulsada per la Reial Acadèmia de Bones Lletres i l’Ajuntament de Barcelona. Són un total de 47 retrats, que des del 1970 pertanyen a les col·leccions del MUHBA i que des del 1972 s’exposen al Palau Requesens, seu de l’Acadèmia de Bones Lletres.
Precisament, i de forma ben significativa, el retrat de Capmany va ser el que va inaugurar la Galeria de Catalans Il·lustres, el 1871. Concretament, el dia 30 de setembre d’aquell any, coincidint amb les festes de la Mercè, es va celebrar l’acte de penjar-lo al Saló de Cent de la Casa de la Ciutat.
Josep Bracons i Clapés
MUHBA