Llegir la ciutat: història i educació
©MUHBA
El MUHBA és una institució que té una llarga tradició en l’atenció a les escoles i la relació amb la comunitat educativa del país. L’acció del museu en aquest camp va iniciar-se pocs anys després de la seva fundació el 1943, amb uns tallers de dibuix adreçats a escolars, i de llavors ençà ha anat creixent i diversificant-se de mica en mica. Des de l’inici sempre s’ha ingut consciència del paper del museu com a eina rellevant d’aprenentatge, cosa que es fa avinent quan es recullen les activitats per a escolars organitzades pel museu en els seus gairebé 75 anys d’existència. El projecte educatiu actual, molt consolidat i amb una notable varietat de propostes, és hereu d’aquesta tradició de dècades. L’evolució i la incorporació de noves dinàmiques i metodologies, la renovació de temes i la revisió de materials de suport, entre altres, fan que el programa sempre estigui en moviment, reforma i millora.
El programa d’activitats escolars del MUHBA té per objectiu que l’alumnat aprengui a interpretar el patrimoni per que pugui construir el seu propi coneixement sobre la ciutat de Barcelona. No es tracta només, des del museu, d’informar de forma més o menys organitzada sobre com era la vida en el passat, sinó de comprendre el present incorporant el passat, creant un punt de vista fort, si pot ser innovador, sobre els diversos temes tractats, i incorporant els avenços historiogràfics a mesura que es van produint.
A més, des de fa anys es treballa cooperativament amb mestres i professors, diluint els límits entre el museu i l’escola, cosa que reporta èxits considerables en l’apropiació de la ciutat per part de l’alumnat a partir de la comprensió del seu patrimoni i de l’espai urbà.
Diverses consideracions metodològiques i pedagògiques caracteritzen el projecte educatiu del MUHBA. En primer lloc, totes les èpoques històriques són objecte de treball, des de la prehistòria al pla de Barcelona fins al segle XX, però més que una foto fixa de diverses èpoques de la ciutat, el museu procura transmetre i treballar el concepte de procés històric, exemplificat en activitats al voltant de les principals transformacions urbanes, la immigració o la industrialització, per exemple, o tractant un tema de manera diacrònica al llarg del temps.
El patrimoni és en realitat una construcció del present en relació al passat, i informa tant d’aquest com de la societat que l’ha generat. El MUHBA no té ni imparteix la «història oficial». La història és interpretació i, com a conseqüència, el museu posa molt l’accent a presentar fonts primàries per a l’estudi de la història, convenientment seleccionades i explicades, per tal que siguin una eina de treball útil per al professorat a l’hora de desenvolupar les seves explicacions.
Així mateix, es treballa la dimensió metropolitana de Barcelona, amb la idea de transcendir el coneixement del barri per acostar-se a comprendre la ciutat com un ens complex, tant des del punt de vista temporal i territorial com funcional.
Treballar amb l’alumnat dins i fora del museu, trepitjant i analitzant la ciutat, essent capaços d’individualitzar i de destriar els diferents pòsits del passat que són presents en la ciutat actual i que n’han condicionat la forma, la constitució i el funcionament, és la millor manera de llegir la ciutat, d’entendre els elements que la configuren i de comprendre el context i la trajectòria que l’han feta possible.
Mònica BlascoTeresa MaciàMUHBA